Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 4 - 99


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD

Rozsah oprávnění obce vydat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhlášku podle §  71 odst. 6  stavebního zákona
(ze stanoviska odboru stavebního řádu MMR ze dne 17. 6. 1999 č.j. 7488/99-- 32/K-- 237/99)

 

Podle §  71 odst. 6  stavebního zákona obec může obecně závaznou vyhláškou vydanou v  samostatné působnosti stanovit své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z  hlediska místních podmínek. Slovo zařízení je legislativní zkratkou pro informační, reklamní a   propagační zařízení.

Do samostatné působnosti obcí patří tato problematika proto, že jde o  věci související s  tvorbou životního prostředí, vzhledem obce, i  jejím hospodářským a  kulturním rozvojem, tedy o  vlastní záležitosti obce vymezené všeobecně v   ustanovení §  14 odst. 2  zákona č.  367/ 1990 Sb., o   obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Nejde o   záležitosti vyžadující jednotné řešení na celém území státu, jejichž výkon přísluší státu, tudíž o  státní správu, kterou by obec vykonávala jako přenesenou působnost.

Podle ustálené judikatury Ústavního soudu je výčet samostatné působnosti uváděný v  §  14 odst. 1  zákona o  obcích z  hlediska zmocnění k  vydávání obecně závazných vyhlášek nutné považovat za taxativní, neboť tam, kde obec vystupuje jako subjekt určující zákazy a  příkazy, může tak s  ohledem na čl. 4   odst. 1  Listiny základních práv a  svobod a  čl. 2  odst. 4  Ústavy činit jen v  případě výslovného zákonného zmocnění. Proto, aby mohly obce své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z   hlediska místních podmínek upravit obecně závaznou vyhláškou vydanou v   samostatné působnosti a  nedostaly se přitom do rozporu s  ústavními zásadami, musel to stavební zákon výslovně stanovit.

Podle §  13 odst. 2   zákona o  obcích se obec při výkonu samostatné působnosti řídí jen zákony a  obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k  jejich provedení. Podle §  16 odst. 2  tohoto zákona obecně závazné vyhlášky musí být v  souladu se zákony a  právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k  jejich provedení.

Obec proto nesmí při vydávání obecně závazné vyhlášky podle §  71 odst. 6  stavebního zákona překročit zákonné zmocnění v  tomto ustanovení uvedené a  nesmí se dostat do rozporu s  jeho prováděcími předpisy, v  tomto případě zejména s  vyhláškou č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, a  s  vyhláškou č. 137/1998 Sb., o  obecných technických požadavcích na výstavbu.

Stavební zákon zmocnil obec, aby obecně závaznou vyhláškou stanovila podrobnější podmínky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z  hlediska místních podmínek. Může např. stanovit požadavek, aby tato zařízení byla umísťována mimo historické centrum, požadavek na umístění v  okrajových částech, požadavek uplatňující vzhled obce, aby nebyla ohrožena bezpečnost a  plynulost silničního provozu apod. Obec však není zmocněna k  tomu, aby obecně závaznou vyhláškou v  celém svém územním obvodu umísťování těchto zařízení zakázala a  tím omezila výkon práv fyzických i  právnických osob bez zákonného zmocnění; obec rovněž nemůže stanovit požadavky na jejich povolování, na podklady přikládané k   ohlášení apod. Taková vyhláška by porušovala ustanovení čl. 4  odst. 1  Listiny základních práv a  svobod a  čl. 2  odst. 4   Ústavy.


Zpět na obsah