Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 4 - 99
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD
Rozsah oprávnění obce vydat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhlášku podle § 71 odst. 6 stavebního zákona
(ze stanoviska odboru stavebního řádu MMR ze dne 17. 6. 1999 č.j. 7488/99-- 32/K-- 237/99)Podle § 71 odst. 6 stavebního zákona obec může obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti stanovit své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z hlediska místních podmínek. Slovo zařízení je legislativní zkratkou pro informační, reklamní a propagační zařízení.
Do samostatné působnosti obcí patří tato problematika proto, že jde o věci související s tvorbou životního prostředí, vzhledem obce, i jejím hospodářským a kulturním rozvojem, tedy o vlastní záležitosti obce vymezené všeobecně v ustanovení § 14 odst. 2 zákona č. 367/ 1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Nejde o záležitosti vyžadující jednotné řešení na celém území státu, jejichž výkon přísluší státu, tudíž o státní správu, kterou by obec vykonávala jako přenesenou působnost.
Podle ustálené judikatury Ústavního soudu je výčet samostatné působnosti uváděný v § 14 odst. 1 zákona o obcích z hlediska zmocnění k vydávání obecně závazných vyhlášek nutné považovat za taxativní, neboť tam, kde obec vystupuje jako subjekt určující zákazy a příkazy, může tak s ohledem na čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 2 odst. 4 Ústavy činit jen v případě výslovného zákonného zmocnění. Proto, aby mohly obce své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z hlediska místních podmínek upravit obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti a nedostaly se přitom do rozporu s ústavními zásadami, musel to stavební zákon výslovně stanovit.
Podle § 13 odst. 2 zákona o obcích se obec při výkonu samostatné působnosti řídí jen zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení. Podle § 16 odst. 2 tohoto zákona obecně závazné vyhlášky musí být v souladu se zákony a právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení.
Obec proto nesmí při vydávání obecně závazné vyhlášky podle § 71 odst. 6 stavebního zákona překročit zákonné zmocnění v tomto ustanovení uvedené a nesmí se dostat do rozporu s jeho prováděcími předpisy, v tomto případě zejména s vyhláškou č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, a s vyhláškou č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.
Stavební zákon zmocnil obec, aby obecně závaznou vyhláškou stanovila podrobnější podmínky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z hlediska místních podmínek. Může např. stanovit požadavek, aby tato zařízení byla umísťována mimo historické centrum, požadavek na umístění v okrajových částech, požadavek uplatňující vzhled obce, aby nebyla ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu apod. Obec však není zmocněna k tomu, aby obecně závaznou vyhláškou v celém svém územním obvodu umísťování těchto zařízení zakázala a tím omezila výkon práv fyzických i právnických osob bez zákonného zmocnění; obec rovněž nemůže stanovit požadavky na jejich povolování, na podklady přikládané k ohlášení apod. Taková vyhláška by porušovala ustanovení čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 2 odst. 4 Ústavy.