Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 4 - 99


Úvod

Vážení čtenáři,

ve čtvrtém čísle Věstníku Ministerstva pro místní rozvoj zveřejňujeme úplné seznamy členů Regionálních řídících a monitorovacích výborů pro všechny územní jednotky NUTS II v České republice. Jmenování členů do těchto výborů provázela v regionech široká diskuse.

Úkolem výborů je příprava regionálních operačních programů v souladu s předpisy Evropské unie. Na jejich základě bude v budoucnosti možné čerpat část finančních prostředků Evropské unie, vyčleněných na rozvoj České republiky.

Ustavení výborů i zpracování regionálních operačních programů je plně v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj na základě usnesení vlády z ledna 1999 a legislativních předpisů EU. Regionální řídící a monitorovací výbory nemají právní subjektivitu a právní odpovědnost za jejich akty ponese vždy stát v zastoupení Ministerstva pro místní rozvoj. Je rovněž žádoucí, aby složení těchto výborů bylo regionálně, sektorově i institucionálně vyvážené tak, aby bylo možné zajistit maximální efektivnost jejich fungování jako doplňku kontroly vykonávané příslušnými ministerstvy.

V březnu t. r. byly proto vyzvány příslušné orgány a instituce, aby navrhly zástupce do jednotlivých Regionálních řídících a monitorovacích výborů.Oslovena byla jak vybraná ministerstva a příslušné státní instituce (Parlament České republiky, Hospodářská komora České republiky, Agrární komora České republiky, Rada vlády pro nestátní neziskové organizace atd.), tak i regionální orgány; při neexistenci krajské samosprávy byly požádány o předložení návrhů Regionální koordinační skupiny, jejichž vznik byl v loňském roce iniciován právě Ministerstvem pro místní rozvoj. Předložené návrhy ministr Jaromír Císař posoudil a z větší části akceptoval. Na konci května byly Regionální řídící a monitorovací výbory ustaveny. Jednou z podmínek efektivního fungování výboru je i počet jeho členů.Optimální počet, doporučovaný zástupci Evropské unie po posledním screeningu na jaře t.r., byl 25 členů. Předsedou výboru byl vždy jmenován zástupce z regionu (primátor statutárního města, senátor, přednosta okresního úřadu), funkci místopředsedy pak ve všech případech zastává vysoký úředník Ministerstva pro místní rozvoj.

Specializovanými orgány, které jsou jmenovány Regionálními řídícími a monitorovacími výbory, jsou pracovní skupiny. Oblasti jejich činnosti jsou shodné s hlavními prioritními oblastmi programu, identifikovanými Regionálními řídícími a monitorovacími výbory. Počet pracovních skupin je v souladu s počtem priorit (4-7), které má každý region NUTS II identifikován v Konzultačním dokumentu. Administrativní otázky související s činností výboru zajišťují v regionech sekretariáty a v současné době Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovává koncepci jejich metodiky.

V září t.r. předloží ministr pro místní rozvoj vládě návrh Národního rozvojového plánu. Jeho zpracování vychází z věcné a finanční provázanosti s prioritami Národního programu přípravy České republiky na členství v Evropské unii.

Spolupráce mezi resorty, jednotlivými Regionálními řídícími a monitorovacími výbory a dalšími partnery na zpracování Národního rozvojového plánu koordinuje pod vedením Ministerstva pro místní rozvoj Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti.

Je třeba poděkovat všem aktérům a partnerům v regionech, kteří, díky své nezastupitelné úloze, pomáhají zabezpečovat řadu věcných a organizačních úkolů, spojených s tvorbou předvstupních institucionálních struktur v České republice.

Jak uvedl ministr pro místní rozvoj Jaromír Císař na setkání předsedů Regionálních řídících a monitorovacích výborů koncem července – “společnou prioritou pro letošní rok je úspěšné dokončení přípravy Národního rozvojového plánu, dokumentu, který nás posune o krůček blíže ke vstupu do Evropské unie. Zdůraznil, že vláda schválila také návrh sektorových a regionálních priorit tohoto rozvojového plánu České republiky na léta 2000 až 2006. A neméně důležitá je i příprava regionálních operačních programů, neboť od těchto dokumentů bude odvíjen budoucí rozvoj jednotlivých územních celků. Uvedl dále, že je třeba nalézt model vzájemně výhodné spolupráce, v němž na jedné straně bude ministerstvo jako ústřední orgán státní správy ve věcech regionální politiky, zastřešující přípravu strategických a plánovacích dokumentů a seznamující s vývojem procesu integrace v oblasti regionální politiky, a na druhé straně zástupci regionů poskytujících informace o postupu prací a upozorňující na problémy, nedostatky a slabá místa. “Jedině při dobré vzájemné informovanosti a existenci efektivní zpětné vazby je možné uspět při potřebném urychlení integračního procesu, řekl ministr Jaromír Císař.

PhDr. Jarmila Lehnerová,
tisková mluvčí MMR


Zpět na obsah