Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 3 - 99
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD
Zřizování výtahů v bytových domech, k § 39 odst. 2 vyhl.č.137/1998 Sb. (ze stanoviska odboru stavebního řádu MMR ze dne 24. 3. 1999 č.j.: 32/K- 15/99)
Povinnost vybavení staveb výtahy žádný zákon přímo neukládá. Při vybavení staveb výtahy je nutno postupovat v souladu s § 39 vyhlášky č. 137/1998 Sb.
U nástaveb a vestaveb, jimiž se budují byty a obytné části budov ve stávajících budovách s osobním výtahem obsluhujícím stávající horní stanicí výtahu ve čtvrtém nadzemním podlaží, nemusí se výtah do pátého nadzemního podlaží prodlužovat. To se týká i nástaveb s dvoupodlažními byty, kde vyšší podlaží bytu je komunikačně propojeno schodištěm uvnitř bytu. V úvahu však přichází, aby stavební úřad posoudil v rámci stavebního řízení v případě, že výtah se nebude do pátého nadzemního podlaží prodlužovat , komunikační propojení čtvrtého a pátého nadzemního podlaží schodištěm tak, aby byl umožněn bezkolizní přístup v případě zásahu (např. Hasičského záchranného sboru, záchranné lékařské pomoci, záchranné technické služby, příp. pohřební služby). V případě nemožnosti bezbariérového přístupu do bytů v nástavbě či vestavbě v pátém nadzemním podlaží je nutno postupovat s patřičným zdůvodněním podle § 1 odst. 4 vyhlášky č. 174/1994 Sb., kterou se stanoví obecné technické požadavky zabezpečující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.
Pokud se jedná o nástavby a vestavby bytových domů se vstupy do bytů ve vyšším než pátém nadzemním podlaží, musí se stávající výtah prodloužit, příp. v budovách bez výtahu zřídit.
Důvodem je především splnění základní podmínky integrace zdravotně postižených osob do společnosti, t.j. umožnit jejich samostatný pohyb, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje, v bezbarierovém prostředí a vytvořit podmínky osobám těžce pohybově postiženým v rámci tzv. rozptýleného bydlení, po provedení doplňujících úprav jimi užívaného bytu v nástavbě. Neopomenutelným důvodem je i otázka odstranění diskriminace těžce pohybově postižených osob, spočívající v nemož¨ nosti navštívit příbuzné či přátele v jejich bytě (v daném případě bez pomoci dalších osob). V úvahu zároveň přichází i opodstatněnost řešení z důvodu příp. možných změn zdravotního stavu obyvatelstva během aktivního i důchodového věku.
Dále se tím vyloučí, mimo jiné, i možnost tzv. opakovaných nástaveb v případě, že by to územně technické nebo stavebně technické podmínky v budoucnu umožnily.
Závěrem poznamenáváme, že technické požadavky na výtahy jsou stanoveny nařízením vlády č. 14/1999 Sb. a v bodě č. 1.7 přílohy k vyhlášce č 174/1997 Sb. (komentář k vyhlášce č. 174/1994 Sb. byl zveřejněn ve Věstníku MMR č. 1/98, který je přílohou časopisu Obec a finance). Požadavky na zajištění úniku osob s omezenou schopností pohybu a orientace nebo osob neschopných samostatného pohybu evakuačními výtahy jsou uvedeny v § 19 odst. 3 vyhlášky č. 137/1998 Sb.