Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 3 - 99
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD
K postupu orgánů hygienické služby podle stavebního zákona, po novele zákonem č. 83/1998 Sb. (stanovisko zpracované MZd - Hlavním hygienikem v součinnosti s odborem stavebního řádu MMR)
Zákon č. 83/1998 Sb., který je zatím poslední novelou stavebního zákona, nabývající účinnosti dnem 1. července 1998, obsahuje i novelu zákona o péči o zdraví lidu, a to té jeho části, která upravuje rozsah návrhů, které je nutno, ve vztahu k řízení podle stavebního zákona, předložit k závaznému posudku orgánu hygienické služby. Novela uvádí, že jde o návrhy územního plánu velkého územního celku, územního plánu obce a regulačního plánu, návrhy projektové dokumentace staveb (s výjimkou staveb jednoduchých a staveb nevyžadujících stavební povolení), změn v užívání stavby, návrhy na kolaudaci a návrhy ochranných pásem, které orgány hy¨ gienické služby vydávají v rozsahu a za podmínek prováděcích předpisů, vydaných k zákonu o péči o zdraví lidu.
Podřízení návrhu režimu závazných posudků podle § 4, odst. 2 a 3 zákona o péči o zdraví lidu má za následek, že podle § 4 odst. 1 citovaného zákona orgány, kterým náleží schvalovat opatření, k nimž je třeba závazného posudku orgánu hygienické služby (v daném případě stavební úřady), nesmějí k těmto opatřením dát svůj souhlas bez takového kladného posudku. Nad tento režim, modifikovaný stavebním zákonem v případech nečinnosti správního orgánu ve stanovené lhůtě, je ve stavebním zákoně upravena řada dalších řízení, v nichž předpokládané návrhy nepodléhají ve smyslu § 4 odst. 2 a 3 zákona o péči o zdraví lidu závaznému posudku. Komplexnost posouzení návrhů v těchto řízeních předpokládá, že se k nim, ze zvláštních hledisek upravených příslušnými právními předpisy, vyjádří dotčené orgány státní správy. Přitom dotčeným orgánem státní správy je podle § 126 stavebního zákona ten orgán, který hájí na základě příslušných právních předpisů zvláštní zájmy, dotčené v řízeních podle stavebního zákona (bezpečnostní, požární, hygienické).
Zájmy, které hájí orgány hygienické služby, jsou ochrana zdraví před hlukem, vibracemi, neionizujícím zářením, znečištěním ovzduší, jakož i další otázky, svěřené odbornému usměrňování orgány hygienické služby, tj. stav sídlišť, rekreačních a lázeňských oblastí, obytných a jiných budov, veřejně přístupných míst a okolí závodů a zařízení. K těmto otázkám se orgán hygienické služby vyjadřuje na základě právní úpravy, obsažené v zákoně o péči a zdraví lidu a jeho prováděcích předpisech (zejména vyhl. č. 13/1977 Sb. a souvisejících směrnicích, registrovaných ve Sbírce zákonů, vyhl. č. 408/1990 Sb. a vyhl. č. 45/1966 Sb.), stanoviskem. V tomto smyslu bude orgán hygienické služby dotčeným orgánem státní správy zejména podle § 20 odst. 3, § 21 odst. 2, § 36 (s výjimkou řízení o scelování a dělení pozemků), § 41 odst. 2 a 3, § 61 odst. 5 a 6 a § 84 stavebního zákona. Pro postup stavebních úřadů však v těchto případech neplatí shora popsaný režim § 4 odst. 1 zákona o péči o zdraví lidu, nýbrž pouze stavební zákon.