Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 4 - 98
CESTOVNÍ RUCH

Komentář k návrhu zákona o cestovním ruchu



       V posledních několika dnech se v tisku objevují informace popisující stav přípravy a projednávání návrhu zákona, kterým se upravují některé právní vztahy v oblasti cestovního ruchu a mění některé zákony. Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela novou právní úpravu v oblasti cestovního ruchu, objevuje se v tisku mnoho nepřesností, které považuji za nutné vysvětlit.
       Návrh zákona byl 8. července projednáván vládou České republiky. Vláda uložila ministrovi pro místní rozvoj dopracovat návrh zákona podle připomínek obsažených ve stanovisku Legislativní rady vlády a předložit jej vládě k projednání. Pan ministr, Prof. Ing. Jaromír Císař, CSc., odeslal dne 30. července dopracovaný návrh zákona předsedovi Legislativní rady vlády a místopředsedovi vlády, panu JUDr. Pavlu Rychetskému, k posouzení. Současně požádal pana místopředsedu Rychetského o urychlenou odpověď a vyslovení souhlasu s ohledem na to, že se jedná o zákonnou normu očekávanou odbornou i laickou veřejností. Informace, že projednávání zákona bylo panem ministrem Císařem pozastaveno, jsou tedy mylné.
       Zákon byl připraven již v souladu s potřebou sbližování právních předpisů České republiky s právem Evropského společenství. Základní směrnicí pro ochranu spotřebitele na úseku cestovního ruchu je směrnice č. 90/314 EHS z 13.6.1990 o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy. Tato směrnice byla do návrhu zákona zapracována.
       Zákon poprvé definuje pojmy jako jsou zájezd, cestovní smlouva, zákazník, cestovní kancelář a cestovní agentura. Protože v praxi se často tyto pojmy používají jinak, než jak jsou definovány v návrhu zákona, vysvětlím, jaký význam mají v zákonné úpravě.
       Doposud volná živnost provozování cestovní kanceláře se mění na živnosti dvě -- koncesovanou živnost provozování cestovní kanceláře a vázanou živnost provozování cestovní agentury. Rozlišení mezi oběma druhy živností spočívá v tom, že pouze v rámci jedné z nich -- koncesované živnosti provozování cestovní kanceláře -- je možné nabízet a prodávat zájezdy, s nimiž je spojena zvýšená ochrana zákazníka.
       Pro zákazníka je jediným smluvním subjektem na základě cestovní smlouvy cestovní kancelář, která nese plnou odpovědnost za včasné a kvalitní poskytnutí zájezdu. Pokud cestovní agentura nebo cestovní kancelář nabízí prodej zájezdů pro jinou cestovní kancelář, musí být cestovní smlouva uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván.
       Zájezd je přitom definován buď jako kombinace nejméně dvou služeb cestovního ruchu (doprava, ubytování, stravování, ostatní služby), pokud je poskytována déle než 24 hodin, nebo jako ubytování, postupně nabízené ve více ubytovacích zařízeních se stanoveným termínem pobytu.
       Cestovní kancelář pro vydání koncese musí splňovat některé podmínky, zejména se musí prokázat smlouvou s pojišťovnou o pojištění ve stanoveném rozsahu. Cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění na pojistnou částku minimálně 50 % ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. V případě, že tyto tržby mají být nižší než v předchozím roce, pak musí sjednat pojištění na částku minimálně 50 % těchto tržeb v předchozím roce. Přitom výše částky, kterou se cestovní kancelář podílí na plnění pojistné události, nesmí být nižší, než 2 % plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Jedná se o formu spoluúčasti.
       Částka 50 % tržeb byla stanovena na základě kvalifikovaného odhadu zejména s ohledem na odhady škod, které vznikly v takovýchto případech v minulosti. Pojištění, které sjedná cestovní kancelář, se však vztahuje pouze na případy, kdy cestovní kancelář nesplnila svoje povinnosti z důvodu úpadku (platební neschopnosti). Pojišťovna v takovém případě sama zabezpečí dopravu zákazníka z místa pobytu v zahraničí do České republiky včetně nezbytného ubytování a stravování. Ostatní nároky zákazníků musí být vymáhány soudní cestou. Na základě novely trestního zákona vzniká cestovní kanceláři trestní odpovědnost v případě, že pojistnou událost způsobila úmyslně (pojistný podvod).
       Cestovní smlouva byla v zákoně definována v souladu se Směrnicí. Tato definice jasně stanovuje všechny náležitosti vztahu mezi cestovní kanceláří a zákazníkem tak, aby nedocházelo k nejasnostem ve výkladu práv a povinností obou, zejména v případě soudního sporu nebo pojistné události.
       Nový zákon tedy zabezpečí zvýšenou ochranu spotřebitele a současně zkvalitnění služeb cestovních kanceláří. Přijetí zákona současně přiblíží legislativu České republiky pravidlům Evropského společenství.

Odbor cestovního ruchu





Zahraniční cestovní ruch v České republice v lednu -- červnu 1998



       V lednu -- červnu 1998 přijelo do České republiky 48,2 mil. zahraničních návštěvníků, pokles představuje 2,3 %. Mezi země s největším počtem turistů, kteří navštívili Českou republiku, patří Německo, Itálie, Nizozemsko, Polsko, Velká Británie, Slovensko, USA, Rusko, Rakousko a Francie.

       Podle předběžných údajů ČNB dosáhly devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu za leden -- březen 1998 655,4 mil. USD, což je o 0,3 % více než ve stejném období roku 1997. Devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu představovaly v lednu -- březnu t. r. 10,5 % exportu České republiky a 5,9 % hrubého domácího produktu.

P ř í j e z d y zahraničních návštěvníků

V ý j e z d y občanů České republiky do zahraničí

Zahraniční turisté v ubytovacích zařízeních v lednu -- září 1997

Ing. Magdaléna Šourková
Odbor cestovního ruchu



Obsah Úvodem Bytová politika Evropská integrace Cestovní ruch Územní plánování

web & design , redakční systém