Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 98
Cestovní ruch

Zákon upravující některé právní vztahy v oblasti cestovního ruchu
(informace o stavu prací )

Usnesení vlády č. 398 ze dne 2. července 1997 - o plánu práce vlády na 2. pololetí 1997 a výhledu na 1. pololetí 1998 - stanovilo tyto termíny zpracování zákona:

předpokládaný termín nabytí účinnosti zákonné úpravy.....2. pololetí 1998 nebo leden 1999

Ekonomický úpadek řady českých cestovních kanceláří na počátku sezóny 1997, který způsobil, že bylo nutné repatriovat zpět do ČR cca 6 tisíc klientů CK, vyvolal požadavek Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR urychlit legislativní práce na návrhu zákona a předložit ho Poslanecké sněmovně do konce září 1997 (usnesení 12. schůze Poslanecké sněmovny ze dne 8. září 1998).

S ohledem na nezbytný časový prostor na přípravu návrhu zákona požádal ministr pro místní rozvoj T. Kvapil dopisem ze dne 24. září 1997 předsedu vlády V. Klause, aby dohodl s předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu posunutí termínu předložení návrhu zákona. Předseda Poslanecké sněmovny, po vysvětlení stavu prací na zákoně, posunul termín předložení návrhu zákona na konec roku 1997.

Jednotlivé kroky zpracování návrhu zákona:

. S ohledem na právní vakuum běžela další intenzívní jednání s MF, MS, MPO, Českou asociací pojišťoven (ČAP) a asociacemi CK o konečném produktu pojištění CK ve prospěch zákazníků CK v případě ekonomického úpadku CK. Poslední pracovní schůzka se uskutečnila dne 4. února 1998.

Na této schůzce předložily společný návrh ČAP a asociace CK, který počítá s kaučním pojištěním. Kauce CK, v podobě jistiny, má být použita přednostně na repatriaci zákazníků CK, a pojištěním jsou pak řešeny refundace - finanční prostředky určené na zaplacení neposkytnutých služeb daných cestovní smlouvou.

Návrh ČAP a asociací CK společně s okruhem otázek dotýkajících se konkrétních výkladů, resp. novel ustanovení Občanského zákoníku, zákona o bankovnictví, zákona o pojišťovnictví, zákona o konkurzu a vyrovnání, neboť se jedná o nový pojistný produkt, byly postoupeny MF a MS dopisem náměstka Ing. Romana Línka na náměstka Svobodu, resp. náměstka Zářeckého se žádostí o stanovisko a požadavkem na odpověď do 12. února 1998. V této době se ještě uskutečnily separátní jednání s pojišťovnami. Do 12. února 1998 mohly rovněž asociace CK uplatnit poslední připomínky k zákonu.


V nové verzi zákona byly zohledněny některé připomínky ACK (185 členů) a Asociace českých soukromých cestovních kanceláří (AČSCK) (280 členů) - faktických spolupracovníků na návrhu zákona. Připomínky Asociace výběrových cestovních kanceláří (AVCK) (5 členů) většinou akceptovány nebyly, a to zejména z důvodu nepochopení konstrukce zákona a jeho zaměření - ochranu spotřebitele.

Stanovisko MS ke společnému návrhu ČAP a asociací CK na nový druh pojištění - kauční pojištění - bylo velmi zdrženlivé. Fakticky se jednalo o upozornění, že půjde o poměrně značnou novelu Občanského zákoníku, a že se k tomuto problému musí především vyjádřit MF jako ústřední orgán, do jehož působnosti náleží problematika pojišťovnictví.

MF ve svém stanovisku připustilo, že stejného výsledku jako u kaučního pojištění lze dosáhnout složením jistiny ve výši stanovené zákonem u peněžního ústavu nebo povinným příspěvkem do garančního fondu. S ohledem na to, že se však bude jednat o nový pojistný produkt, bude třeba:

V časové nouzi stanovisko MF absolutně nic neřešilo, pouze potvrdilo obecně známé skutečnosti o obtížné kompatibilitě českého práva s právem EU.

Proto se MMR pokusilo definovat pojistný produkt jako pojištění pro případ majetkové újmy způsobené CK zákazníkovi. Pojistné podmínky se pak stanovují jako smluvní vztah mezi CK a pojišťovnou a zákon nevylučuje možnost zálohového placení pojistného. Prevenci, resp. předcházení pojistné události, zákon ošetřuje povinností CK umožnit pojišťovně průběžně získávat dokumenty související s jejím hospodařením a finanční situací. Zákazník CK je 100 % pojištěn na repatriaci a odškodnění za neposkytnuté služby podle cestovní smlouvy je řešeno náběhovým způsobem - 50, 75 a 100 % ve třetím a dalších letech od účinnosti zákona. Takto koncipované povinně smluvní pojištění má naději, že bude průchodné z hlediska existující legislativy.

Nová verze zákona, která obsahuje výše uvedené změny a akceptuje některé připomínky neoficiálního stanoviska Legislativní rady vlády, bude po mezirezortním připomínkovém řízení, předložena vládě k posouzení do konce března 1998.

Odbor cestovního ruchu
Ing. Marie Stříbrná

Obsah Úvodem Bytová politika Evropská integrace Cestovní ruch Územní plánování Regionální politika

web & design , redakční systém