Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 98
Úvodem

Vážení čtenáři,

     poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky před nedávnem schválila novelu stavebního zákona, kterou vypracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Cílem této novely je zjednodušit rozhodování o území a o stavbách tak, aby bylo přehlednější, srozumitelnější, a tím i rychlejší, aby se administrativa omezila skutečně na nezbytnou míru. Novela současně řeší mnohé problémy v oblasti výstavby a odstraňuje nedostatky nynějšího stavebního zákona. Chtěl bych čtenářům v krátkosti nastínit hlavní změny, které novela přináší. Obsáhleji se této problematice věnuje jeden z článků tohoto čísla Věstníku.
     Na úseku územního plánování bude dosavadních 9 druhů územně plánovací dokumentace nahrazeno třemi druhy plánů, které v rozdílné podrobnosti určí závazné podmínky pro využívání území. Všem obcím bude umožněno nejen schvalovat, ale i pořídit územní plán obce a regulační plány. Nově jsou také stanoveny závazné lhůty všech orgánů státní správy pro vyjádření k navrhovaným řešením pořizované územně plánovací dokumentace. V současné době tyto lhůty neexistují. Novela nově uplatňuje zásadu, že dotčené orgány státní správy, které neodpoví do 30 dnů na výzvu k podání svého stanoviska, nemají námitky proti projednávané dokumentaci. To umožňuje zřetelně zjednodušit a zkrátit projednávání územních a regulačních plánů. Novela rovněž přesněji vymezuje a lépe chrání práva a povinnosti účastníků pořizování územně plánovací dokumentace. Na rozdíl od současné situace, kdy jsou tato práva a povinnosti uváděny i v prováděcích vyhláškách, jsou nyní obsaženy pouze ve stavebním zákoně.
     Na úseku stavebního řádu navrhované změny přinesou ve svém souhrnu řadu zlepšení, zjednodušení a zrychlení povolovacích procesů jak pro stavebníky, tak pro orgány veřejné správy. Přesněji a jednoznačněji se vymezují účastníci územního a stavebního řízení. Např. ve všech územních řízeních budou mít obce právní postavení účastníka bez ohledu na to, zda jsou či nejsou stavebním úřadem, aby tak mohly účinně hájit důležité místní zájmy. V územním a stavebním řízení byla nově upravena součinnost stavebních úřadů s orgány státní správy. V zájmu odstranění zbytečné byrokracie novela stanoví, že správní úřad, jehož stanovisko bylo opatřeno před zahájením řízení, se stavbou souhlasí, jestliže v patnáctidenní lhůtě u územního řízení a v sedmidenní lhůtě u stavebního řízení nesdělí jiné stanovisko. Drobné stavby, stavební úpravy a udržovací práce bude moci stavebník provést, jestliže mu stavební úřad do 30 dnů od jejich ohlášení nesdělí, že vyžadují povolení. Očekávaným důsledkem této úpravy je vedle zjednodušení především snížení administrativy a uvolnění jejich kapacity pro jiné stavby, které naopak vyžadují náročnější projednání, a tím i zrychlení těchto řízení. Okruh objektů, které nevyžadují územní rozhodnutí, se rozšiřuje o informační, reklamní a propagační zařízení. Uvedená zařízení budou podléhat pouze ohlášení. Přitom se zabezpečuje, že zařízení nemůže být realizováno bez souhlasu stavebního úřadu. Pro zvýšení kázně ve výstavbě byly doplněny skutkové podstaty přestupků a deliktů, zvýšeny horní hranice a stanoveny minimální výše pokut.
     Pokud jde o rozsah novely, bylo Ministerstvo pro místní rozvoj při zpracování návrhu limitováno jinými souvisejícími právními předpisy, které uvedené procedury ovlivňují. Návrh novely je v souladu s právem Evropského společenství a se zásadami sbližování právních předpisů ČR s předpisy Evropského společenství. Stavební právo si však podle mého názoru zaslouží celkově nový pohled. Proto Ministerstvo pro místní rozvoj zahájilo práce na zcela nové úpravě se zásadními koncepčními změnami. Těch se ovšem budeme moci dočkat až za několik let.

Ing. Marek Ovečka
náměstek ministra pro místní rozvoj

Obsah Úvodem Bytová politika Evropská integrace Cestovní ruch Územní plánování Regionální politika

web & design , redakční systém