Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 98
Bytová politika

Programy podpory bydlení
vyhlašované Ministerstvem pro místní rozvoj na rok 1998

Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlašuje, podobně jako v uplynulých letech, podmínky tří programů, zaměřených na podporu oprav stávajícího bytového fondu a na podporu nové bytové výstavby. Na podporu oprav a modernizace domů jsou určeny dva programy; jeden obecnější s charakterem státní půjčky obcím do zvláštních účelových fondů, druhý ve formě dotací na opravu vážných vad panelových bytových domů. Třetí program je určen na podporu nové bytové výstavby, a to jak nových nájemních bytů s limitovaným nájemným, tak zainvestování území pro výstavbu nových bytových či rodinných domů. Ve státním rozpočtu představují tyto tři podpůrné nástroje zhruba 3,5 mld. Kč, které budou v roce 1998 investovány za podmínek daných jednotlivými vyhlášenými programy.

Program poskytování státních půjček na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu

Účel:
K podpoře úsilí vlastníků domů a bytů o zlepšení stavu dosavadního bytového fondu a jako pomoc k odstraňování jeho zanedbanosti je ve státním rozpočtu určena finanční částka, z níž se poskytují půjčky účelovým fondům obcí a měst. Tyto fondy slouží jako dlouhodobý zdroj poskytování úvěrů vlastníkům bytového fondu.
Pomoc státního rozpočtu spočívá v poskytnutí návratné finanční výpomoci - bezúročné půjčky obci podle ustanovení § 5 odst. 3 b) zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice. Státní půjčka umožňuje poskytovat zvýhodněné úvěry majitelům obytných budov a bytů. Prostředky určené na uvedené účely budou následně posilovány o splátky dříve použitých prostředků.

Podmínky pro poskytování státní půjčky:

  1. Státní půjčka poskytnutá obci je splatná jednorázově do 10 let od jejího poskytnutí. Neoprávněně použité nebo zadržené prostředky státního rozpočtu včetně sankcí jsou obce povinny odvést do státního rozpočtu v souladu s § 30 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
  2. Z prostředků státní půjčky bude obcí vytvořen účelový fond (dále jen fond), jehož prostředky budou vedeny na samostatném účtu u peněžního ústavu.
  3. Obec může prostředky fondu použít pouze v souladu se schváleným programem rozvoje územního obvodu obce a stavebními předpisy:
    1. vlastníkům obytných budov a bytů na poskytnutí účelově vázaných úvěrů k úhradě nákladů na opravy a modernizaci bytového fondu, popř. na v té souvislosti prováděné stavební práce (např. nástavba dalšího bytu, připojení opravovaného domu na technické sítě), s podmínkou, že vlastník domu nebo bytu půjčku splatí obci nejpozději do 3 až 8 let (podle rozhodnutí obce) a úvěr bude úročen v rozmezí 3 až 7 %,
    2. k úhradě nákladů na opravy a modernizaci obecního bytového fondu, popř. na v té souvislosti prováděné stavební práce (např. nástavba dalšího bytu, připojení opravovaného domu na technické sítě), za podmínky vrácení použitých prostředků zpět do fondu,
    3. na úhradu nezbytných nákladů souvisejících s vedením samostatného, popř. samostatných účtů u peněžního ústavu.

Na financování oprav a modernizace vlastního bytového fondu je obec oprávněna použít maximálně 80 % prostředků poskytnutých ve formě státní půjčky. Výjimečně lze překročit tento limit v případě, že ostatní vlastníci prokazatelně neprojevili o poskytnutí úvěru zájem.

  1. Příjmem fondu používaného podle bodu 3 musí být (kromě státní půjčky podle bodu 1):
    1. splátky půjček poskytnuté obcí vlastníkům obytných budov a bytů a úrokové výnosy z nich,
    2. splátky půjček přijatých a použitých obcí pro vlastní bytový fond a příslušný úrok ve výši 3 % p.a.,
    3. nejméně 50 % výnosů z prodeje obytných domů a bytů z majetku obce od roku následujícího po vydání obecně závazné vyhlášky (viz bod 6.) a všechna další léta do doby splacení státní půjčky (tato podmínka se považuje za splněnou i v případě, že výnos z prodeje obytných domů a bytů je využit k financování nové bytové výstavby).
  2. Příjmem fondu jsou dále dotace a případné výpomoci z rozpočtu okresního úřadu na uvedené účely a dále prostředky, které obec určí ve své vyhlášce. (Např. dary a případné výpomoci z prostředků sponzorů, výnos místních poplatků za zábor veřejného prostranství, je-li povolen v souvislosti se stavební činností apod.).
  3. Postup pro poskytování úvěrů vlastníkům obytných budov obec upraví podrobněji obecně závaznou vyhláškou.

    Vyhláška musí obsahovat:
    • účely (tituly), na které je možno úvěr od obce získat,
    • maximální výši úvěru,
    • úrokovou sazbu,
    • lhůtu splatnosti,
    • zajištění vrácení úvěru,
    • pravidla výběrového řízení se zájemci o tyto úvěry,
    • podmínku dodržení stavebních předpisů a bezodkladného vrácení celého úvěru při jejich porušení, popř. další podmínky uplatňované peněžními ústavy (např. pojištění úvěrované nemovitosti),
    • peněžní ústav, jehož prostřednictvím budou prostředky čerpány.
    Vyhláška určí výši podílu z celkového objemu prostředků fondu, který bude použit na poskytování úvěrů soukromým vlastníkům obytných budov, popř. vlastníkům bytů. Jedno vyhotovení obecně závazné vyhlášky v platném znění obec zašle Ministerstvu pro místní rozvoj na vědomí.
  4. Prostředky státní půjčky lze použít až po nabytí účinnosti vyhlášky obce a po uzavření smlouvy s peněžním ústavem.
  5. Smlouvu o poskytnutí půjčky uzavře Ministerstvo pro místní rozvoj s obcí prostřednictvím okresního úřadu, který také zajistí kontrolu hospodaření s prostředky fondu v dalším období.
  6. Obec podá Ministerstvu pro místní rozvoj do 31. ledna každého následujícího roku informaci o způsobu využití státní půjčky, resp. fondu (vlastní bytový fond, účelové úvěry vlastníkům), počtu objektů, jichž se oba typy využití prostředků fondu týkaly a bytů v nich (opravených či zmodernizovaných, zřízených např. nástavbami), průměrnou částku půjčky na byt a zkušenosti s využíváním této formy pomoci.
  7. Obytnou budovou se pro účely těchto zásad rozumí budova splňující podmínky uvedené v ČSN 734301 Obytné budovy.
  8. Vztahy mezi příslušným okresním úřadem a Ministerstvem pro místní rozvoj budou upraveny samostatně.
Postup při uplatnění žádostí o státní půjčku:


Program podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury

Stát chce podpořit novou bytovou výstavbu tak, aby zajišťovala nabídku volných bytů, náhradu jejich přirozeného úbytku, zvyšování standardu bydlení a jejich dostupnost pro nejširší vrstvy obyvatelstva. Stát chce rovněž podpořit řešení některých specifických bytových problémů.

Cílem podpory je :

Příjemcem dotace je obec. V případě financování stavby ze sdružených prostředků musí být dodržen rozhodující vliv obce na splnění podmínky zajištění 20 let nájemního bydlení a stanovení nájemného až do výše věcně usměrňovaného nájemného podle obecně závazných právních předpisů (obec poskytuje pro účely sdružení státní dotaci a další prostředky, např. vhodné pozemky, finanční prostředky získané prodejem bytového fondu apod.).

Podpora bude na základě smlouvy mezi obcí a Ministerstvem pro místní rozvoj ze státního rozpočtu vyplacena zálohově a poté vyúčtována. Žádosti jednotlivých obcí o státní podporu budou postoupeny Ministerstvu pro místní rozvoj prostřednictvím příslušného okresního úřadu, který k žádosti připojí své vyjádření z hlediska naléhavosti potřeby v dané lokalitě. Vztahy mezi příslušným okresním úřadem a Ministerstvem pro místní rozvoj budou upraveny samostatně.
Státní finanční podpora a její výše je nenároková. Žádosti zaslané Ministerstvu pro místní rozvoj podle tohoto programu budou uspokojovány po uspokojení žádostí z minulých let podle množství finančních prostředků, které budou k dispozici.

A. Základní podmínky získání účelově vázané dotace na uvedené účely :


B. Doplňující náležitosti:


C. Jednotlivé druhy dotací :

  1. Dotace maximálně 320 tis. Kč na jednu bytovou jednotku je určena na nájemní byty a zahrnuje:
    • novostavby
    • půdní vestavby
    • střešní nástavby
    • rekonstrukce nebytových prostor, které nikdy bytem nebyly, na bytové prostory.
  2. Dotace maximálně 200 tis. Kč na jednu bytovou jednotku je určena na rekonstrukce bytových, dlouhodobě prázdných, minimálně 5 let neužívaných bytových prostorů.
  3. Dotace maximálně 50 tis. Kč na jednu budoucí bytovou jednotku je určena na technickou infrastrukturu. Podpora výstavby technické infrastruktury se vztahuje na zainvestování nezastavěných pozemků pro následnou bytovou výstavbu a na přípojky, které nemůže hradit správce sítí. Technickou infrastrukturou se rozumí technické vybavení území určeného pro bytovou výstavbu, tj. inženýrské sítě, kanalizace a pozemní komunikace včetně jejich součástí.

Souběh žádostí o dotaci na nájemní bydlení a na technickou infrastrukturu na stejnou akci je možný.
Státní podpora může činit maximálně 50 % investičních nákladů u jednotlivých akcí.
Pokud proběhla kolaudace a žádosti dosud nebylo vyhověno, dotace již nemůže být přiznána.
Při porušení smluvních podmínek bude státní dotace vrácena do státního rozpočtu.

Další podmínky:
Pro poskytnutí státní dotace na výstavbu nájemních bytů musí současně žadatel akceptovat tyto podmínky:

  1. Nájemné, jehož výše nepřesáhne výši věcně usměrňovaného nájemného podle obecně závazných právních předpisů.
  2. Objekt bude po dobu 20 let od kolaudace užíván k trvalému nájemnímu bydlení (řešeno formou zástavního práva k nemovitosti, zástava ve výši státní dotace).
  3. V případě, že se bude obec na investici podílet jen 50 % a méně (sdružení investorů), bude zabezpečen vliv obce na obsazování bytů a na stanovení výše nájemného zřízením věcného břemene (zápisem do katastru nemovitostí), opravňujícího obec k rozhodování v těchto věcech.
  4. V případě řešení potřeb bydlení romských rodin bude podmínkou při veřejné soutěži, že firma bude ještě před zahájením výstavby ochotna pro vlastní výstavbu zaměstnat občany romské národnosti (přednostně z řad budoucích uživatelů bytů), popř. tyto občany již zaměstnává.

Pro poskytnutí státní dotace na výstavbu technické infrastruktury musí žadatel akceptovat tuto podmínku:
Do pěti let od uzavření smlouvy o poskytnutí dotace musí být na daném pozemku zkolaudován příslušný počet bytů.

Časový harmonogram:




Program podpory bytového fondu

Zásady:
Pro rok 1998 je program určen pro bytové domy postavené panelovou technologií. Cílem podpory je pomoci vlastníkům bytových domů a bytů postavených panelovou technologií při nezbytných opravách nejzávažnějších vad způsobujících havarijní stav domu. Podpora bude v roce 1998 poskytována formou přímé finanční dotace. Dotace může být použita k úhradě nákladů na provedení opravy; její výše nesmí překročit 50 % rozpočtových nákladů.

Podpora nemůže být přiznána na akce po jejich dokončení.

Adresát podpory:
Podpora je určena všem vlastníkům bytových domů a bytů postavených panelovou technologii (tj. obcím, bytovým družstvům a soukromým fyzickým osobám a těm právnickým osobám, v nichž nemá stát majetkovou účast). U vlastníků panelových bytových domů nebo vlastníků bytových jednotek v těchto domech podle zvláštních předpisů - fyzických osob je státní podpora poskytována za podmínky, že předmětný panelový dům spravuje a údržbu zajišťuje právnická osoba, která buď pro tento účel byla založena nebo tyto povinnosti plní na základě smluvního vztahu s vlastníkem(-ky). Podpora je pak poskytována této právnické osobě, která rovněž jménem vlastníka(-ků) zajistí její účelové použití podle podmínek tohoto programu a provede její vyúčtování Ministerstvu pro místní rozvoj. Za splnění podmínky neexistence majetkové účasti státu u právnických osob se považuje rovněž stav, kdy majetková účast státu je nižší než 0,1( základního jmění právnické osoby.

Podpora může být použita pouze na opravy vad bezprostředně ohrožujících stabilitu domu, jeho částí a bezpečnost a zdraví osob. Předmětem opravy může být statická porucha základů, nosných stěn, obvodového pláště, balkónů a lodžií, stropních a střešních částí, atik. Oprava může být provedena injektáží, výměnou nebo sanací konstrukčních částí, opravou spar a trhlin, odstraněním a opravou zkorodované výztuže betonu, nezbytným uvedením místa opravy do původního stavu.

Podmínky poskytnutí podpory:

Náležitosti žádosti:

Postup posouzení žádostí:



Vysvětlivky k formuláři
Identifikace objektu
Vyplnit přesnou adresu lokality, přesnou adresu vlastníka objektu, rok výstavby a počet bytů. V rubrice stavební soustava vyplnit typ soustavy např. G 57,T 06B, VVÚ ETA a pod.

Popis objektu
Vyplnit počet podlaží v členění na nadzemní a podzemní a dále použitý konstrukční systém (např. příčný, stěnový nebo podélný apod.). Dále je zapotřebí popsat typ základů (např. plošné založení - monolitické základové pasy a pod.). Obdobně popsat obvodový plášť (např. v průčelí předsazený řemenový, parapetní keramické dílce a lehké meziokenní vložky apod., ve štítech dvouvrstvý - vnitřní nosná vrstva z bet. dílců apod.)

Charakteristika zjištěných vad a poruch
Popsat na základě stavebně technického posouzení soudním znalcem (event. příslušným specialistou), a to pouze u těch vad, které připadají v úvahu, a zhodnotit závažnost. Pravděpodobně nebude vyplněn celý výčet, který je v kartě uveden.

Hodnocení závažnosti
Jedna z možných variant:

Koncepce sanace - Technická opatření / stavební práce
  1. rekonstrukce styků nosné konstrukce, injektáž trhlin; rekonstrukce styků a spojů obvodového pláště a atiky; sanace betonových dílců
  2. sanace obvodového pláště dodatečným fasádním obkladem, omezení negativních účinků objemových změn a vlivu prostředí na spolehlivost a trvanliv. Konstrukce
  3. rekonstrukce střešního souvrství, obnovení řádné funkce ploché střechy
  4. výměna a opravy navazujících nenosných a doplňkových konstrukcí
  5. předprojektová a projektová příprava ( včetně průzkumu )
  6. jiné (popsat).
Zatrhnout typ technického opatření a vyplnit rozpočtové náklady. V řádce 6 vyplnit případně jiné technické opatření neuvedené pod body 1 - 5.

Státní pomoc občanům postiženým povodněmi
Výjimky udělované ministrem pro místní rozvoj z podmínky přihlášení k trvalému pobytu

Nařízení vlády č.190/1997 Sb., které nabylo účinnosti dnem 15. srpna 1997, bylo jedním z opatření státu ke zmírnění rozsáhlých škod způsobených občanům České republiky povodněmi v červenci 1997. Pomoc měla formu nenávratného příspěvku, návratné půjčky na pořízení rodinného domu nebo bytu a náhrady nákladů na odstranění stavby občanům České republiky, kteří v důsledku povodní trvale přišli o své dosavadní bydlení. Novela tohoto nařízení vlády č. 248/1997 Sb., která nabyla účinnosti dnem 7. října 1997, rozšířila okruh působnosti na občany, kteří byli takto postiženi povodněmi nebo sesuvy půdy v důsledku nadměrných srážek v období července a srpna 1997. Dále umožnila na základě povolení stavebního úřadu k předčasnému užívání, poskytovat finanční pomoc i občanům, kteří bydleli ve stavbě domu nebo jejichž byt zanikl odstraněním části stavby. Tato výjimka se týkala i občanů, kteří byli nájemci zaniklého bytu nebo zaniklý byt užívali z jiného právního důvodu a také občanů, kteří zaniklý byt užívali na základě práva vyplývajícího z věcného břemene. Půjčka na náhradu nákladů na odstranění stavby tak může být poskytnuta rovněž vlastníkům rozestavěných obytných budov nebo bytů. Z důvodu zmírnění tvrdosti podmínek pro občany, kteří v odstraňovaných objektech sice trvale bydleli, ale nebyli v nich přihlášeni k trvalému pobytu, umožnila tato novela ministrovi pro místní rozvoj udělit výjimku z podmínky přihlášení k trvalému pobytu, pokud občan není nájemcem jiného bytu ani neužívá jiný byt z jiného právního důvodu.
K 16. lednu 1998 byly ministrovi pro místní rozvoj doručeny celkem 83 žádosti o výjimku z podmínky přihlášení trvalému pobytu. Z toho bylo 67 žádostí podáno předepsaným způsobem, tj. prostřednictvím příslušného okresního úřadu. Žádosti jsou průběžně zpracovávány, v řadě případů jsou vyžadovány chybějící doklady, popř. jsou žadatelé upozorňováni na nutnost dodržení stanoveného postupu. Dosud byly uzavřeny 52 případy, z toho byly uděleny 34 výjimky ministra, ve 27 případech bylo žadatelům sděleno, že výjimku nelze udělit a v jednom případě byla žádost vrácena s tím, že udělení výjimky není nutné, neboť žadatel po doložení podmínky skutečného trvalého bydlení splňoval všechny podmínky pro poskytnutí finanční pomoci. Ve většině odmítnutých případů nebyla splněna podmínka skutečného trvalého bydlení žadatelů v odstraňovaném objektu v rozhodný den, v několika případech byl žadatel mimo to nájemcem jiného bytu. V jednom případě byla odstraněna stavba, která nebyla domem s alespoň jedním bytem ve smyslu § 2 odst. 1 nařízení vlády, protože žadatel v rozhodný den bydlel v nebytovém objektu, který si bez stavebního povolení upravoval na rodinný domek.
Podle předpokladu se počet doručených žádostí o výjimku ministra pro místní rozvoj z podmínky přihlášení k trvalému pobytu ještě zvýší, protože tyto žádosti lze podávat až do 31. května 1998.

Odbor podpory bydlení
JUDr. Marta Dolejší


Státní podpora úvěrování bytové výstavby

V roce 1997 došlo k dalšímu rozvoji hypotečního úvěrování investic do bydlení. Okruh hypotečních bank, které poskytují hypoteční úvěry se státní podporou podle nařízení vlády č.244/1995 Sb., a který byl původně tvořen Českou spořitelnou, a.s., Českomoravskou hypoteční bankou, a.s., Komerční bankou, a.s. a Vereinsbank CZ, a.s., se rozšiřuje. Na trh hypotečních obchodů vstoupily Creditanstalt, a.s. a Hypobank CZ, a.s., smlouvu o zprostředkování státní podpory hypotečního úvěrování podepsala také Československá obchodní banka, a.s., která počítá se zahájením nabídky hypotečních úvěrů na bytovou výstavbu v průběhu letošního roku.
Do konce roku 1997 bylo uzavřeno celkem 10 280 smluv o poskytnutí hypotečního úvěru, z toho v 9 007 případech šlo o úvěr na bytové potřeby. Celkový objem úvěrů, na který byly smlouvy uzavřeny, přesahuje18 mld. Kč.
Počet smluv o hypotečním úvěru na pořízení nového bytu s nárokem na státní podporu činil k 31. 12. 1997 celkem 3 713. To představuje 4 608 nově pořizovaných bytů a objem přes 4 mld. Kč. Ze státního rozpočtu bylo na úrokové dotace ve smyslu nařízení vlády č. 244/1995 Sb. vyplaceno celkem 34 mil. Kč, z toho pouze 1 300 000 Kč právnickým osobám, zbývající část fyzickým osobám.
Na podporu rozvoje hypotečního úvěrování byla přijata opatření účinná od l. července 1997. Klientům hypotečních bank bylo poskytnuto 81 bezúročných půjček v hodnotě do 200 000 Kč a 22 státních příspěvků na formu rostoucí splátky úvěru.
Bezúročná státní půjčka podle nařízení vlády č. 148/1995 Sb. byla ve výrazně větším množství poskytnuta účastníkům stavebního spoření. Šlo celkem o 1274 případů. V celkovém objemu obě uvedené formy podpory představují výdaj 272 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1997.
V souvislosti s povodněmi na Moravě přijala vláda zvláštní opatření v rámci pomoci občanům, kteří v důsledku záplav přišli o své rodinné domky a byty. Podle nařízení vlády č.190/1997 Sb. ve znění pozdější novely jsou poskytovány prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky, a.s. výhodné nízko úročené státní půjčky do výše 850 000 Kč občanům, kteří prokáží, že stavba, ve které bydleli, byla nebo bude odstraněna.
K 31. 12. 1997 bylo takto poskytnuto celkem 259 půjček v objemu přes 200 mil. Kč.
Je ovšem třeba říci, že rozvoj hypotečního úvěrování v roce 1997 byl pomalejší než se původně očekávalo. Změny v ekonomické situaci vedly k výraznému zvýšení úrokových sazeb z hypotečních úvěrů, které se nyní reálně pohybují mezi 15 - 16 % p.a. V důsledku toho se snížila dostupnost úvěrů z hlediska příjmových možností řady domácností a též se výrazně snížil pozitivní dopad státem přijatých opatření na podporu hypotečního úvěrování bytové výstavby.
To je patrné mimo jiné z poměru, v jaké byly poskytnuty bezúročné půjčky příjemcům hypotečních úvěrů a účastníkům stavebního spoření, jehož práh dostupnosti je nepoměrně níže.
Proto i státní podpora musí na změněnou situaci reagovat. Přijetím změny zákona o daních z příjmů byly vytvořeny podmínky pro odpočítání úroků zaplacených na splácení hypotečních úvěrů a úvěrů ze stavebního spoření od základu pro výpočet daně z příjmu fyzických osob. Tato metoda výrazně zlepší platební situaci příjemců uvedených úvěrů již počínaje daňovým obdobím roku 1998. V současné době je projednáván návrh poslanců Ing. Grůzy a Dr. Marvanové, který, bude-li přijat, formulaci daňové úlevy upřesní a především umožní osobám, které platí daň ze závislé činnosti, aby předpokládanou úlevu promítli již do měsíčních záloh daně.
Současně je vládou projednáván návrh novely nařízení vlády č. 244/1995 Sb., podle něhož by se měla hladina státní podpory hypotečních úvěrů vrátit na 4 %, státní podpora hypotečních úvěrů by se měla rozšířit i na financování již dříve rozestavěných domků a bytů, popř. by měl být rozšířen nárok na státní podporu i na investiční aktivity obcí ve výstavbě bytů. Zvláště důležitou změnou, kterou by měla novela přinést, je vyslovení záruky, že stát bude poskytovat státní podporu po celou dobu splácení hypotečního úvěru, nejdéle po dobu 20 let.
Tato změna by umožnila podstatně příznivější postup hypotečních bank při hodnocení bonity klienta a tím by se značně rozšířil okruh těch, kterým banka může úvěr poskytnout.

Sekce bytové politiky
JUDr. Jan Wagner


Přehled o vývoji hypotéčních úvěrů od prosince 1996 do prosince 1997

 31.12.1996 31.1.1997 28.2.1997 31.3.1997 30.4.1997 31.5.1997 30.6.1997 31.7.1997 31.8.1997 30.9.1997 31.10.1997 30.11.1997 31.12.1997 
Část I.úvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účelyúvěry celkemz toho na bytové účely
Celkový počet smluv hypotečních úvěrů6 188 5 552 6 519 5 825 6 896 6 097 7 139 6 301 7 622 6 688 7 868 6 911 8 068 7 094 8 445 7 396 8 849 7 747 9 266 8 124 9 648 8 468 9 923 8 710 10 280 9 007
z údaje: počet smluv fyzických osob5 676 5 450 5 951 5 713 6 242 5 977 6 444 6 173 6 805 6 518 7 012 6 725 7 192 6 898 7 517 7 197 7 875 7 527 8 252 7 903 8 585 8 236 8 817 8 466 9 083 8 717
počet smluv právnických osob512 102 568 112 654 120 695 128 817 170 856 186 876 196 928 199 974 220 1 014 221 1 063 232 1 106 244 1 197 290
Celkový objem hypotečních úvěrů v mil. Kč9 088 5 521 9 632 5 852 10 350 6 002 11 439 6 655 12 840 7 578 13 634 8 169 13 706 8 321 14 523 8 734 15 336 9 090 15 801 9 459 17 200 10 030 17 678 10 287 18 335 10 638
Průměrná výše hypotečního úvěru v tis. Kč1 469 994 1 478 1 005 1 501 984 1 602 1 056 1 685 1 133 1 733 1 182 1 699 1 173 1 720 1 181 1 733 1 173 1 705 1 164 1 783 1 184 1 782 1 181 1 784 1 181


Část II.celkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osobycelkemfyzické osoby
Počet smluv hypotečních úvěrů s nárokem na státní finanční podporu2 023 1 998 2 262 2 237 2 469 2 438 2 594 2 563 2 709 2 678 2 766 2 735 2 840 2 809 2 957 2 926 3 067 3 036 3 188 3 157 3 385 3 351 3 554 3 525 3 713 3 683
z údaje: počet uplatněných žádostí1 456 1 431 1 707 1 682 1 994 1 963 2 227 2 196 2 300 2 269 2 390 2 359 2 645 2 614 2 769 2 738 2 869 2 838 2 961 2 930 3 157 3 123 3 329 3 300 3 481 3 451
počet pořizovaných bytů2 394 2 242 2 687 2 535 2 936 2 764 3 096 2 924 3 230 3 058 3 289 3 117 3 376 3 204 3 494 3 322 3 613 3 441 3 740 3 568 3 967 3 781 4 381 3 784 4 608 3 959
Objem hypotečních úvěrů s nárokem na státní finanční podporu v mil. Kč2 127 1 860 2 398 2 113 2 679 2 343 3 033 2 499 3 244 2 710 3 331 2 797 3 424 2 890 3 509 2 980 3 590 3 056 3 701 3 167 3 964 3 420 3 784 3 346 3 994 3 543
Průměrná výše hypotečního úvěru s nárokem na státní finanční podporu v tis. Kč1 051 931 1 060 945 1 085 961 1 169 975 1 197 1 012 1 204 1 023 1 206 1 029 1 187 1 018 1 171 1 007 1 161 1 003 1 171 1 021 1 065 949 1 076 962


Hypoteční úvěry s nárokem na státní finanční podporu
- "stav a vývoj hodnoceného ukazatele"

 31.12.199631.1.199728.2.199731.3.199730.4.199731.5.199730.6.199731.7.199731.8.199730.9.199731.10.199730.11.199731.12.1997
Počet pořizovaných bytů celkem2 3942 6872 9363 0963 23032893376349436133740396743814 608
Meziměsíční nárůst počtu bytů celkem2032932491601345987118119127227414227
Index - nárůst počtu bytů celkem (předchozí měsíc celkem = 100)109,3112,2109,3105,4104,3101,8102,6103,5103,4103,5106,1110,4105,2

Poznámka:
Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vztahy k bytům a nebytovým prostorám a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů).
Zpět

Obsah Úvodem Bytová politika Evropská integrace Cestovní ruch Územní plánování Rozhodnutí ministra

web & design , redakční systém