Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 2003


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD

METODIKA PRO REALIZACI PROGRAMU
podpory aktualizace územně plánovací dokumentace obcí postižených povodněmi
se zaměřením na protipovodňovou ochranu
Vydal správce PROGRAMU - Odbor územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj

METODIKA PRO REALIZACI PROGRAMU podpory aktualizace územně plánovací dokumentace obcí postižených povodněmi se zaměřením na protipovodňovou ochranu byla14.2.2003 v konceptu zaslána ředitelům krajských úřadů (Středočeského, Jihočeského, Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Jihomoravského kraje) a řediteli Magistrátu hl. m. Prahy. Po projednání se zástupci těchto krajů na pracovní poradě dne 20. února 2003, za účasti MMR (odboru územního plánování a odboru rozpočtu), MŽP a MZe, se METODIKA vydává s účinností od 15.3.2003.

V Praze dne 7.3. 2003

Za správce PROGRAMU:

Ing. arch. Martin T U N K A , CSc.
ředitel odboru územního plánování

A) Úvod

Program podpory aktualizace územně plánovací dokumentace obcí postižených v srpnu r. 2002 povodněmi se zaměřením na protipovodňovou ochranu (dále jen PROGRAM1)) vyjadřuje závazně a v potřebném rozsahu:

Metodika pro realizaci PROGRAMU (dále jen "METODIKA") upřesňuje jeho organizační zajištění (např. blíže vymezuje činnost Krajských odborných komisí s uvedením jejich doporučeného složení), podává vysvětlení k některým podmínkám pro získání dotace a dále pak upřesňuje povinné prvky (termíny, doklady apod.), které se na příjemce dotace vztahují v důsledku účasti státního rozpočtu na financování PROGRAMU.

 

B) Klíčové předpoklady realizace PROGRAMU

čl. 1
Uzavření dodatků k příkazním smlouvám s krajskými úřady

Od roku 2002 se řada programů MMR realizuje za pomoci uzavřených příkazních smluv (bezúplatných) s krajskými úřady povodněmi postižených krajů (dále jen "dotčené KÚ"), které pak zajišťují výkon činností spojených s přípravou a realizací finanční pomoci, poskytované obcím ze státního rozpočtu na odstranění následků povodní v srpnu r. 2002. Vzhledem k charakteru problematiky PROGRAMU, jejíž řešení předpokládá aktivní účast orgánů územního plánování i vodoprávních úřadů krajských úřadů, byla realizace PROGRAMU založena na předpokladu rozšíření platnosti uzavřených příkazních smluv s dotčenými KÚ (formou dodatku) i na tento PROGRAM.

čl. 2
Vymezení záplavového území dle vodního zákona

Pro optimální naplnění cílů PROGRAMU je nezbytné, aby pořizovatel a projektant změny (aktualizace) ÚPD měli k dispozici záplavové území jako administrativně určená území (v rozsahu správního území příslušné obce), která mohou být při výskytu přirozené povodně zaplavena vodou ve smyslu 66 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky Ministerstva životního prostředí č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracování návrhu a stanovování záplavových území pro průtoky povodně s periodicitou 100 let. Veškeré náležitosti, které se stanovením záplavového území souvisí a důsledky, které takto administrativně určená území (včetně "aktivní zóny") mají pro územně plánovací činnost, vyplývají z výše uvedených právních norem.
Záplavové území musí být z hlediska aktuálnosti a využití pro změnu (aktualizaci) ÚPD odsouhlaseno vodoprávním úřadem dotčeného KÚ.

čl. 3
Použití odstavce (5), 66, vodního zákona

V případě že administrativně určené záplavové území pro správní území příslušné obce není určeno, vodoprávní úřad dotčeného KÚ, ve spolupráci s příslušným správcem povodí, resp. správcem vodního toku, z dostupných podkladů správců povodí a správců vodních toků (ve smyslu 66 odst. 5 Vodního zákona) vymezí pravděpodobnou hranici území ohroženého povodněmi, ze které mohou orgány územního plánování při pořizování změny (aktualizace) ÚPD vycházet. Pro účely programu se tato pravděpodobná hranice území ohroženého povodněmi považuje za záplavové území.

čl. 4

Za vymezení záplavového území - dle místní situace buď podle čl.2 nebo podle čl.3 této METODIKY - pro všechny potencionální příjemce3) dotace (tj. pro obce postižené povodní v srpnu r. 2002) odpovídá ve smyslu článků 8 až 10 této METODIKY příslušný KÚ, resp. jeho krajská odborná komise4).

 

 

C) Organizační zásady realizace PROGRAMU

 

OBCE
čl. 5

V působnosti každé obce, jako orgánu územního plánování5), je nejen pořizování nové ÚPD, ale také posuzování, zda se - ve smyslu 30 Stavebního zákona - zásadně změnily podmínky, za kterých byla platná ÚPD pořízena a schválena. Jestliže povodněmi v srpnu r. 2002 opravdu k takové změně podmínek v postižené obci došlo, pak má tato obec právní důvod pro pořízení změny (aktualizace) ÚPD. Obdobné důsledky má zrušení ÚPD pro území dotčené záplavami ve smyslu 31a Stavebního zákona. Změnu vyžaduje i rozpracovaná územně plánovací dokumentace tam, kde povodeň ovlivnila území obce více, než se při schvalování souborného stanoviska nebo zadání splňujícího funkce souborného stanoviska předpokládalo. V těchto případech se obec může rozhodnout pro podání žádosti o dotaci z PROGRAMU, kterou obdrží při splnění všech jeho Základních podmínek.

čl. 6
Dotační titul

Dotaci lze využít pouze pro takovou změnu (aktualizaci) ÚPD, která je nezbytná pro vymezení nových zastavitelných území obcí náhradou za zastavitelná území nevyužitelná v důsledku vyhodnocení povodně, nebo pro vytvoření podmínek realizace protipovodňových opatření a úprav krajiny, nebo pro omezení nové výstavby na pozemcích, ohrožených povodněmi.

čl. 7

Obec, zařazená do PROGRAMU, je povinna - kromě splnění základních podmínek PROGRAMU - zároveň se řídit příslušnými ustanoveními stavebního zákona pro pořizování změn (aktualizace) ÚPD. Jedná-li se např. o změnu schválené ÚPD, obec zejména:
- navrhne a schválí zadání změny ÚPD ve smyslu stavebního zákona,
- pořídí kvalifikovaný odhad nákladů6) na zpracování dokumentace změny ÚPD (nebo její části), odpovídající dotačnímu titulu dle čl. 6 této METODIKY; v případě zpracování samostatného konceptu řešení změny bude odhad proveden zvlášť pro koncept řešení a zvlášť pro návrh změny,
- podá žádost o dotaci s uvedením rozpočtového roku, ve kterém má být dotace poskytnuta (v případě zpracování samostatného konceptu řešení změny mohou být žádost i čerpání rozloženy do 2 let) a tuto žádost podá krajskému úřadu na formuláři dle této METODIKY,
- uzavře smlouvu s projektantem ÚPD tak, aby mohla být jednoznačně oddělena, finančně vyjádřena a samostatně fakturována jen ta část díla, která odpovídá dotačnímu titulu,
- proplatí fakturu za zpracování změny ÚPD, odpovídající dotačnímu titulu z dotace MMR, poskytnuté prostřednictvím dotčeného KÚ,
- provede finanční vypořádání dotace7) (za kalendářní rok, ve kterém byla poskytnuta) vůči dotčenému KÚ,
- pořídí a schválí změnu ÚPD do 24 měsíců po poskytnutí dotace,
- předá krajskému úřadu doklady o schválení změny ÚPD; v případě, že neschválí změnu ÚPD do 24 měsíců po poskytnutí dotace, vrátí obec poskytnutou dotaci do státního rozpočtu,
- do 6 měsíců od schválení změny ÚPD provede zhodnocení akce v rozsahu stanoveném vyhl. Č. 40/2001 Sb. ( 8, odst. 2) a zašle dotčenému KÚ.
V případě aktualizace rozpracované ÚPD platí tyto zásady obdobně s tím, že podkladem pro zařazení do programu je i schválená změna souborného stanoviska (nebo zadání podle 21 odst. 6 stavebního zákona) s požadavky na zohlednění záplavového území, jehož rozsah nebyl před povodní znám.

KRAJSKÉ ÚŘADY
čl. 8

V souvislosti s reformou veřejné správy vykonávají od r. 2003 krajské úřady působnost nadřízeného orgánu územního plánování vůči obcím. Do působnosti krajských úřadů také patří stanovovat na návrh správce povodí rozsah záplavových území významných vodních toků a ukládat jim zpracování takového návrhu. Z těchto důvodů mají dotčené KÚ významné postavení i při realizaci podpory aktualizace ÚPD obcí postižených povodněmi. V rámci PROGRAMU dotčené KÚ zejména:
- budou informovat8) obce, které jsou potencionálními příjemci dotace, o možnostech PROGRAMU a odpovídají za včasné vymezení jejich záplavového území dle čl. 4 této METODIKY,
- zajistí odsouhlasení aktuálnosti záplavového území dle čl. 2 této METODIKY a jeho využitelnosti pro účely PROGRAMU,
- přijímají žádosti obcí o dotaci a vedou jejich evidenci,
- zřídí Krajskou odbornou komisi pro daný kraj,
- předají MMR (v termínech dle kapitoly D této METODIKY) "Seznam dotačních akcí9) (obcí), splňujících základní podmínky pro poskytnutí dotace z PROGRAMU", zpracovaný dle vzoru v příloze č. 5 této METODIKY (dále jen "Seznam dotačních akcí") a průvodní dopis s požadavkem na poskytnutí zálohy na dotace v celkovém úhrnu pro daný kraj,
- evidují v inform. systému DIS MMR akce ze schváleného "Seznamu dotačních akcí";
- z úhrnu finančních prostředků (záloh na dotace), převedených od MMR, poskytují obcím finanční prostředky ve výši určené schváleným "Seznamem dotačních akcí" pro jednotlivé akce,
- provedou finanční vypořádání dotace (za kalendářní rok, ve kterém byla poskytnuta) a zašlou MMR jako poskytovateli dotace,
- pověřují Krajskou odbornou komisi kontrolou průběhu pořizování změn (aktualizace) ÚPD a vykonávají ostatní činnosti dle uzavřené příkazní smlouvy s MMR,
- zkontrolují závěrečné zhodnocení akcí zaslané jednotlivými obcemi a předají je na MMR.

čl. 9

Krajské odborné komise
Krajské odborné komise (dále jen KOK) budou jmenovány ředitelem krajského úřadu (v případě Prahy ředitelem Magistrátu hl.m.Prahy). Členy příslušné KOK budou vždy pověření pracovníci KÚ s působností:
- orgánu územního plánování,
- vodoprávního úřadu10),
- odboru zodpovědného za rozpočet a financování.
Doporučené složení nadstandardní části KOK:
- odborník na územní plánování (zpravidla projektant s příslušnou autorizací),
- odborník na ochranu krajiny,
- odborník na vodohospodářskou problematiku včetně infrastruktury,
- popř. odborníci na dopravní a technickou infrastrukturu, na CO apod.

čl. 10

Účelem KOK je garantovat po odborné stránce účelné vynakládání státních prostředků z poskytnutých dotací k cílům, stanoveným PROGRAMEM. Z toho důvodu KOK:
- posuzuje formální správnost a úplnost žádostí obcí a finanční přiměřenost předpokládané změny (aktualizace) ÚPD; pokud na základě kvalifikovaného odhadu KOK shledá finanční nepřiměřenost, dá krajskému úřadu podnět k vrácení žádosti obci,
- osvědčuje krajskému úřadu žádosti obce pro jejich zařazení do PROGRAMU,
- poskytuje na žádost průběžně konzultace pořizovatelům a projektantům ÚPD,
- posuzuje věcnou správnost a účinnost předpokládané změny (aktualizace) ÚPD (i z hlediska širších vztahů),
- z pověření krajského úřadu provádí kontroly pořizování změn (aktualizace) ÚPD.

SPRÁVCE PROGRAMU
čl. 11

Správcem PROGRAMU je Odbor územního plánování MMR (dále jen OÚP). OÚP předkládá ministrovi pro místní rozvoj ke schválení "Seznamy dotačních akcí", zpracované dotčenými KÚ (vč. osvědčení příslušné Krajské odborné komise). OÚP v rámci MMR uplatňuje převedení dotací na dotčené KÚ ve výši dle schválených "Seznamů dotačních akcí" a vykonává ostatní činnosti správce podprogramu, vedeného v informačním systému pod evidenčním číslem 217819, dle předpisů Ministerstva financí.

čl. 12
Konzultační komise správce PROGRAMU (KK MMR)

Konzultace pro KOK dotčených krajů poskytuje z pověření správce PROGRAMU Ústav územního rozvoje, Jakubské nám. 3, PO BOX 234, 601 00 Brno ( +420 542 423 111,email: navratilova@uur.cz , web adresa: www.uur.cz).

 

 

D) Účast státního rozpočtu na financování programu

 

čl. 13
Zálohy na dotace a jejich finanční vypořádání11)

Celková výše dotací za území kraje, uváděná dotčeným KÚ na "Seznamu dotačních akcí" (předaném ve smyslu čl. 8 této METODIKY správci PROGRAMU), představuje zálohu na dotace. Protože ministr pro místní rozvoj schválením "Seznamu dotačních akcí" schvaluje de facto dotaci pro každou jednotlivou12) akci, bude schválený "Seznam dotačních akcí" sloužit:
-dotčeným KÚ jako výchozí dokument pro poskytování dotací obcím v daném kalendářním roce;
-obcím jako výchozí dokument pro finanční vypořádání jim poskytnuté dotace v daném kalendářním roce. Jednotlivé částky "Seznamu dotačních akcí", schváleného ministrem pro místní rozvoj, jsou maximální možnou výší (limitem) pro fakturu dotované akce.13)

KLÍČOVÉ TERMÍNY POSTUPU OBCÍ,
DOTČENÝCH KÚ A MMR
čl. 14
v rozpočtovém roce 2003:

Do 31.3.2003: uzavření dodatků Příkazních smluv k zajištění výkonu činností spojených s přípravou a realizací finanční pomoci poskytované ze státního rozpočtu v PROGRAMU.
(zajistí MMR ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Do 31.3.2003: orgány územního plánování KÚ budou informovat všechny povodněmi postižené obce na svém správním území o PROGRAMU a podmínkách jeho realizace.
(zajistí dotčené KÚ)
Do 30.4.2003: krajské úřady (z iniciativy orgánů územního plánování KÚ) sestaví krajské odborné komise. (zajistí dotčené KÚ)
Do 30.4.2003: postižené obce, které splňují podmínky PROGRAMU pro přidělení dotace, a které mohou již v r. 2003 čerpat finanční prostředky na pořizování změn (aktualizace) ÚPD, si podají žádost o dotaci pro rok 2003 ke svému nadřízenému (krajskému) orgánu územního plánování.
(zajistí postižené obce ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Do 15.6. 2003: krajské odborné komise posoudí během května a června podané žádosti obcí a vydají osvědčení o oprávněnosti zařazení obce do PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ)
Do 30.6. 2003: krajské úřady předají správci PROGRAMU "Seznam dotačních akcí" pro rok 2003 s osvědčením, že splňují podmínky PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ)
Do 31.7. 2003: po schválení "Seznamu dotačních akcí" pro rok 2003 ministrem pro místní rozvoj přidělí MMR dotaci (formou zálohy) krajům.
(zajistí správce PROGRAMU ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Do 31.8. 2003: KÚ seznámí obce s jejich přijetím do PROGRAMU a převede obcím příslušné zálohy na dotace.
(zajistí dotčené KÚ)
Do konce roku 200314): ve smyslu vyhl. č.531/2002 Sb. provede obec finanční vypořádání poskytnuté dotace vůči dotčenému KÚ a návazně provede dotčený KÚ vyúčtování dotace na pořízení změn (aktualizace) ÚPD se správcem PROGRAMU.
(zajistí dotčené obce a KÚ)
Do 24 měsíců od proplacení faktury (poskytnutí dotace) na akci: schválí obec změny ÚPD; (zajistí dotčené obce)
Do 6 měsíců od schválení změny ÚPD: provede obec závěrečné vyhodnocení akce ve smyslu vyhl. č. 40/2001 Sb. a zašle na KÚ;
(zajistí dotčené obce)
Do 15 dnů od obdržení závěrečného vyhodnocení akce od obce: provede KÚ kontrolu tohoto vyhodnocení a předá jej na MMR; (zajistní dotčené KÚ)
Průběžně do konce r. 2003: konzultace pořizovatelů a projektantů s Krajskou odbornou komisí při zpracování změn (aktualizace) ÚPD.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)
Průběžně do 30.6. 2006: evidence a archivace žádostí a veškerých materiálů, souvisejících s realizací PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)

čl. 15
v rozpočtovém roce 2004:

Do 1.9.2003: postižené obce, které splňují podmínky PROGRAMU pro přidělení dotace, a které mohou v r. 2004 čerpat finanční prostředky na pořizování změn (aktualizace) ÚPD, si podají žádost o dotaci pro rok 2004 ke svému nadřízenému (krajskému) orgánu územního plánování.
(zajistí postižené obce ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Do 15.9. 2003: krajské odborné komise posoudí podané žádosti obcí a vydají osvědčení o oprávněnosti zařazení obce do PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ)
Do 30.9. 2003: krajské úřady předají správci PROGRAMU "Seznam dotačních akcí" pro rok 2004 s osvědčením, že splňují podmínky PROGRAMU pro přidělení dotace.
(zajistí dotčené KÚ)
Dle termínu schválení SR na r. 2004: po schválení "Seznamu dotačních akcí" pro rok 2004 ministrem pro místní rozvoj přidělí MMR krajům dotace (formou zálohy), jejíž výše bude záviset na možnostech státního rozpočtu pro rok 2004 po jeho schválení.
(zajistí správce PROGRAMU ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Dle termínu schválení SR na r. 2004: KÚ seznámí obce s jejich přijetím do PROGRAMU a převede obcím příslušné zálohy na dotace.
(zajistí dotčené KÚ)
Do konce roku 200415): ve smyslu vyhl. č.531/2002 Sb. provede obec finanční vypořádání poskytnuté dotace vůči dotčenému KÚ a návazně provede dotčený KÚ vyúčtování dotace na pořízení změn (aktualizace) ÚPD se správcem PROGRAMU.
(zajistí dotčené obce a KÚ)
Do 24 měsíců od proplacení faktury (poskytnutí dotace) na akci: schválí obec změny ÚPD; (zajistí dotčené obce)
Do 6 měsíců od schválení změny ÚPD: provede obec závěrečné vyhodnocení akce ve smyslu vyhl. č. 40/2001 Sb. a zašle na KÚ;
(zajistí dotčené obce)
Do 15 dnů od obdržení závěrečného vyhodnocení akce od obce: provede KÚ kontrolu tohoto vyhodnocení a předá jej na MMR; (zajistní dotčené KÚ)
Průběžně do konce r. 2004: konzultace pořizovatelů a projektantů s Krajskou odbornou komisí při zpracování změn (aktualizace) ÚPD.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)
Průběžně do 30.6. 2007: evidence a archivace žádostí a veškerých materiálů, souvisejících s realizací PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)

čl. 16
v rozpočtovém roce 2005:

Do 1.9.2004: postižené obce, které splňují podmínky PROGRAMU pro přidělení dotace, a které mohou v r. 2005 čerpat finanční prostředky na pořizování změn (aktualizace) ÚPD, si podají žádost o dotaci pro rok 2005 ke svému nadřízenému (krajskému) orgánu územního plánování.
(zajistí postižené obce ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Do 15.9. 2004: krajské odborné komise posoudí podané žádosti obcí a vydají osvědčení o oprávněnosti zařazení obce do PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ)
Do 30.9. 2004: krajské úřady předají správci PROGRAMU "Seznam dotačních akcí" pro rok 2005 s osvědčením, že splňují podmínky pro zařazení do PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ)
Dle termínu schválení SR na r. 2005: po schválení "Seznamu dotačních akcí" pro rok 2005 ministrem pro místní rozvoj se přidělí krajům dotace (formou zálohy), jejíž výše bude záviset na možnostech státního rozpočtu pro rok 2005 po jeho schválení.
(zajistí správce PROGRAMU ve spolupráci s dotčenými KÚ)
Dle termínu schválení SR na r. 2005: KÚ seznámí obce s jejich přijetím do PROGRAMU a převede obcím příslušné zálohy na dotace.
(zajistí dotčené KÚ)
Do konce roku 200516): ve smyslu vyhl. č.531/2002 Sb. provede obec finanční vypořádání poskytnuté dotace vůči dotčenému KÚ a návazně provede dotčený KÚ vyúčtování dotace na pořízení změn (aktualizace) ÚPD se správcem PROGRAMU.
(zajistí dotčené obce a KÚ)
Do 24 měsíců od proplacení faktury (poskytnutí dotace) na akci: schválí obec změny ÚPD; (zajistí dotčené obce)
Do 6 měsíců od schválení změny ÚPD: provede obec závěrečné vyhodnocení akce ve smyslu vyhl. č. 40/2001 Sb. a zašle na KÚ;
(zajistí dotčené obce)
Do 15 dnů od obdržení závěrečného vyhodnocení akce od obce: provede KÚ kontrolu tohoto vyhodnocení a předá jej na MMR;
(zajistní dotčené KÚ)
Průběžně do konce r. 2005: konzultace pořizovatelů a projektantů s Krajskou odbornou komisí při zpracování změn (aktualizace) ÚPD.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)
Průběžně do 30. 6. 2008: evidence a archivace žádostí a veškerých materiálů, souvisejících s realizací PROGRAMU.
(zajistí dotčené KÚ ve spolupráci s dotčenými obcemi)

DOKLADY NEZBYTNÉ PRO POSKYTNUTÍ PODPORY
čl. 17

Obec musí předložit (v termínech dle kapitoly D této METODIKY) žádost o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu dle vzoru v přílohách č. 2 nebo 3 této METODIKY (obsahující osvědčení Krajské odborné komise), doloženou vyplněnými formuláři RA 80 a RA 82 pro informační systém Ministerstva financí (viz přílohu č. 4 této METODIKY).

čl. 18

Dotčené krajské úřady musí předat (v termínech dle kapitoly D této METODIKY) správci PROGRAMU "Seznam dotačních akcí" dle vzoru v příloze č. 5 této METODIKY.

čl. 19

Obec musí v rámci finančního vypořádání dotace vůči MMR (za kalendářní rok, ve kterém byla poskytnuta) předložit aktualizované formuláře RA 80 a RA 82 pro informační systém Ministerstva financí.

SANKCE ZA NEDODRŽENÍ PODMÍNEK PROGRAMU
čl. 20

V případě, že dotace nebyla použita k účelu, na který byla poskytnuta, případně nebyly dodrženy rozhodující podmínky PROGRAMU včetně termínů, vystavuje se příjemce dotace sankcím podle 44 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla). Příjemce dotace bere na vědomí, že v případě zjištění závažných nedostatků, které lze kvalifikovat jako neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, bude tato skutečnost neprodleně oznámena příslušnému finančnímu úřadu.

__________________________
1) Přílohu č. 1 této metodiky, označenou jako PROGRAM, tvoří:
- Úplná příloha č. 1 zahrnující i předkládací dokumenty do vlády ČR je dostupná na webové adrese: www.mmr.cz/cz/povodne/metodika.doc
- výtah platných ustanovení z původního návrhu PROGRAMU, který vláda v srpnu 2002 vzala na vědomí
- zpřesnění podmínek financování programu v rozpočtovém období r. 2003 až 2005, schválené ministrem pro místní rozvoj v lednu 2003. Překonané části textu původního návrhu, které uvažovaly realizaci PROGRAMU již od r. 2002 za účasti OkÚ (zrušených v r. 2003) i pasáže návrhu, které se nemohly opírat o zdroj financování (nebyl v r. 2002 schválen), jsou zde vynechány za účelem zpřehlednění závazného textu PROGRAMU.
2) Za ÚPD se pro účely PROGRAMU považují: schválené územní plány obcí, územní plány sídelních útvarů, regulační plány a ÚPD zón. Za rozpracovanou ÚPD se pro účely PROGRAMU považuje taková ÚPD, pro kterou bylo přede dnem 15.8.2002 schváleno souborné stanovisko s pokyny pro dokončení návrhu ÚPD nebo bylo schváleno zadání splňující funkci souborného stanoviska dle 21 odst. 6 Stavebního zákona. V takovém případě je dotační titul určen na aktualizaci rozpracované ÚPD. 3) Jako podklad pro tuto činnost budou sloužit SEZNAMY (které připravilo MMR ve spolupráci s MŽP a MZe), předané dotčeným KÚ dopisem Č.j.: 2335/2002-61 z 29.1.2003 a následně aktualizované vlastními poznatky pracovníků dotčeného KÚ.
4) Přitom se mohou dotčené KÚ opírat o skutečnost, že MZe vyzvalo (dopisem čj. 37234/2002-6010) již v listopadu 2002 správce vodních toků ke spolupráci s místně příslušnými krajskými úřady (popřípadě s obecními úřady obcí s rozšířenou působností) ve věcech týkajících se PROGRAMU.
5) Viz zákon č. 50/1976 Sb. o územním plánování a stavebním řádu ve znění pozdějších úprav (Stavební zákon) - 12
6) Tyto náklady nesmí překročit v místě obvyklou cenu za srovnatelné dílo.
7) Dle Vyhlášky ministerstva financí č.531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem v platném znění.
8) Jako podklad pro tuto činnost budou sloužit SEZNAMY (které připravilo MMR ve spolupráci s MŽP a MZe), předané dotčeným KÚ dopisem Č.j.: 2335/2002-61 z 29.1.2003 a následně aktualizované vlastními poznatky pracovníků dotčeného KÚ. 9) Za "akci" tohoto PROGRAMU se pro účely DIS MMR i pro účely informačního systému Ministerstva financí považuje dotace na změnu (aktualizaci) jedné ÚPD.
10) Přitom se mohou dotčené KÚ opírat o skutečnost, že MZe vyzvalo (dopisem čj. 37234/2002-6010) již v listopadu 2002 správce vodních toků ke spolupráci s místně příslušnými krajskými úřady (popřípadě s obecními úřady obcí s rozšířenou působností) ve věcech týkajících se PROGRAMU.
11) Dle Vyhlášky ministerstva financí č.531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem.
12) Je tomu tak proto, že v rámci PROGRAMU nespadá do kompetence KÚ samostatné rozhodování o výši finančních prostředků přidělovaných formou dotace jednotlivým obcím.
13) Za "akci" tohoto PROGRAMU se pro účely DIS MMR i pro účely informačního systému Ministerstva financí považuje dotace na změnu (aktualizaci) jedné ÚPD.
14) Resp. v termínu, stanoveném Vyhláškou ministerstva financí č.531/2002 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem 15) Resp. v termínu, stanoveném pro příslušný rok Vyhláškou ministerstva financí (pro r. 2003 to je vyhláška č.531/2002 Sb.), kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem
16) Resp. v termínu, stanoveném pro příslušný rok Vyhláškou ministerstva financí (pro r. 2003 to je vyhláška č.531/2002 Sb.), kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtemx) Rozumí se tím pouze obce, postižené povodní v srpnu roku 2002.

PŘÍLOHY:
Příloha č. 1 - PROGRAM (format MS WORD)
Příloha č. 2 - Vzor: Žádost obce o dotaci na pořízení změny platné ÚPD
Příloha č. 3 - Vzor: Žádost obce o dotaci na aktualizaci rozpracované ÚPD
Příloha č. 4 - Ilustrace dokladů k Žádosti obce o dotaci (formulářů ISPROFIN) (neotiskujeme)
Příloha č. 5 - Vzor: Seznam dotačních akcí (obcí), splňujících základní podmínky


Zpět na obsah