Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 2003


BYTOVÁ POLITIKA

Program výstavby podporovaných bytů pro rok 2003

Tato forma podpory je určena obcím nebo dobrovolným svazkům obcí na výstavbu nájemních bytů, jejichž realizace bude zahájena do konce roku 2003.

 

I. Cíl podpory
Cílem programu je podpora výstavby nájemních bytů ve vlastnictví obce nebo dobrovolného svazku obcí pro osoby, které jsou znevýhodněny v přístupu k bydlení nejen z důvodů své sociální situace, ale také z dalších důvodů, z nichž vyplývají jejich zvláštní potřeby v této oblasti. Těmito důvody mohou být např. zdravotní stav či věk a z něj plynoucí zdravotní a sociální důsledky, nepříznivé životní okolnosti, které znemožňují znevýhodněným osobám zajistit si adekvátní bydlení a ohrožují je sociálním vyloučením.

 

II. Vymezení pojmů
Pro účely Programu výstavby podporovaných bytů pro rok 2003 se rozumí:
a) podporovaným bytem byt postavený se státní dotací podle tohoto programu;
b) chráněným bytem podporovaný byt v domě zvláštního určení1), který je určený k uspokojování bytových potřeb osob majících zvláštní potřeby v oblasti bydlení z důvodů zdravotních či z důvodu pokročilého věku a který splňuje stavebně technické podmínky upravitelného bytu2);
c) bytem na půl cesty podporovaný byt určený k uspokojování bytových potřeb osob, které mají zvláštní potřeby v oblasti bydlení z důvodů konfliktního způsobu života nebo rizikového prostředí, ve kterém žijí a které nejsou schopny bez pomoci samostatně řešit svou nepříznivou sociální situaci;
d) vstupním bytem podporovaný byt určený k uspokojování bytových potřeb osob, které i při využití všech stávajících systémů sociální a bytové politiky nemají přístup k bydlení, přičemž jsou schopné samostatného života, zejména z hlediska povinností vyplývajících z nájemního vztahu;
e) výstavbou
1. výstavba bytového nebo rodinného domu s byty,
2. změna stavby, kterou vznikne nový byt z prostor určených k jiným účelům než bydlení3),
3. nástavba, půdní vestavba nebo přístavba, pokud jí vznikne nový byt,
4. stavební úprava bytu s cílem vzniku vstupního bytu, pokud počet vstupních bytů v jednom bytovém domě nebude vyšší než dva.
f) pořizovací cenou podporovaného bytu postaveného se státní dotací cena stanovená podle zvláštního předpisu4).

 

III. Charakter podpory
Systémová dotace poskytovaná na konkrétní investiční akci, jejímž cílem je výstavba podporovaného bytu.
V případě vstupního bytu se jedná o systémovou dotaci poskytovanou pouze na stavební úpravy investičního charakteru.
Maximální výše dotace na jednotlivé dotační tituly činí:

Dotační titul   v tis. Kč
1. Chráněný byt   600 až 800 5)
2. Byt na půl cesty   600
3. Vstupní byt   250

Jednotlivé druhy podpor jsou vymezeny v části VII. tohoto programu.

 

IV. Příjemce dotace
Příjemcem dotace je obec nebo dobrovolný svazek obcí 6).

 

V. Podmínky pro získání dotace
1. Dotaci lze poskytnout obci, na jejímž území se provádí výstavba podporovaných bytů, jsou-li splněny tyto podmínky:
a) finanční prostředky na výstavbu chráněných bytů a bytů na půl cesty může obec sdružit pouze s obcí a/nebo s právnickými osobami založenými k poskytování zdravotních a sociálních služeb,7) dále s nadacemi, obecně prospěšnými společnostmi, církevními organizacemi apod.,8) přičemž podíl obce na sdružené investici musí činit minimálně 51% celkových investičních nákladů. Možnost sdružit finanční prostředky je vyloučena u vstupních bytů;
b) obec, na jejímž území se provádí výstavba podporovaných bytů, má vydané stavební povolení s vyznačením právní moci;9)
c) pozemek, na kterém bude výstavba provedena, je ve vlastnictví obce;
d) jde-li o výstavbu podle části II. písm. e) bodů 2, 3 a 4, je ve vlastnictví obce budova10) i pozemek;
e) obec nemá ke dni podání žádosti závazky po době splatnosti ve vztahu ke státnímu rozpočtu nebo státním fondům;
f) dodavatel stavby bude vybrán v souladu se zvláštním předpisem;11)
g) na akce, jejichž celkové investiční náklady přesahují 20 mil. Kč, má dodavatel zavedený systém řízení jakosti v souladu s ČSN EN ISO 9002;
h) stavba splňuje požadavky na měrnou spotřebu tepla stanovené zvláštním předpisem;12) tato podmínka neplatí pro výstavbu vstupního bytu;
i) rozhodnutí o kolaudaci nabude právní moci do 3 let od data vydání rozhodnutí o účelovém určení centrálních zdrojů;
j) obec doloží věcné zdůvodnění žádosti podle přílohy č. 2 tohoto programu.

2. Dotaci lze poskytnout dobrovolnému svazku obcí, jsou-li splněny tyto podmínky:
a) obec, na jejímž území se provádí výstavba podporovaných bytů, má vydané stavební povolení s vyznačením právní moci;
b) pozemek, na kterém bude provedena výstavba podporovaných bytů, je ve vlastnictví obce, na jejímž území bude výstavba provedena;
c) jde-li o výstavbu podle části II. písm. e) bodů 2, 3 a 4, je ve vlastnictví obce, na jejímž území bude výstavba provedena, budova13) i pozemek;
d) jednotlivé obce sdružené v dobrovolném svazku obcí nemají ke dni podání žádosti závazky po době splatnosti ve vztahu ke státnímu rozpočtu nebo státním fondům;
e) dobrovolný svazek obcí splňuje podmínky uvedené v odstavci 1 písm. f) až j).

 

VI. Podmínky nakládání s podporovanými byty
a) obec ani dobrovolný svazek obcí nepřevedou po dobu 40 let vlastnické právo k bytovému nebo rodinnému domu ani k podporovanému bytu13) na jinou osobu;
b) k bytovému nebo rodinnému domu s podporovanými byty ani k podporovanému bytu13) nebude po dobu 40 let zřízeno zástavní právo ve prospěch třetí osoby s výjimkou zástavního práva, kterým je zajištěn úvěr poskytnutý obci nebo dobrovolnému svazku obcí na výstavbu;
c) po dobu užívání domu/bytu nebude provedena změna užívání bytu k jiným účelům než k bydlení a po tuto dobu bude byt užíván právem nájmu;
d) nájemné z podporovaných bytů, na jejichž výstavbu byla poskytnuta dotace podle tohoto programu, nesmí být vyšší než násobek pořizovací ceny bytu a měsíčního koeficientu 0,00333; takto stanovené nájemné se každoročně k 1. červenci, nejdříve však po 12 měsících, upravuje mírou inflace vyjádřenou přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za 12 měsíců posledního kalendářního roku proti průměru 12 předcházejících měsíců a zveřejněnou Českým statistickým úřadem;
e) obec ani dobrovolný svazek obcí nebudou podmiňovat uzavření smlouvy o nájmu bytu složením finančních prostředků na úhradu nákladů výstavby ani složením kauce na zajištění svých pohledávek vyplývajících z nájemní smlouvy ani jiným finančním plněním např. darem;
f) obec neudělí souhlas s podnájmem podporovaného bytu podle občanského zákoníku14). Tato podmínka neplatí pro byty na půl cesty.

 

VII. Dotační tituly:
1. Chráněný byt

Cíl:
Cílem výstavby chráněného bytu je zajištění bydlení a poskytování sociálních služeb podle individuálních potřeb osob, které mají zvláštní potřeby v oblasti bydlení z důvodů zdravotních či z důvodu pokročilého věku tak, aby došlo k prodloužení jejich soběstačnosti a nezávislosti.

Cílová skupina:
Osoby se sníženou soběstačností v důsledku zdravotního postižení nebo v důsledku pokročilého věku. Jedná se zejména o seniory, osoby s omezenou schopností pohybu a orientace,4 mentálně postižené osoby, dlouhodobě duševně nemocné osoby apod.

Specifické podmínky nakládání s chráněným bytem:
a) v chráněném bytě jsou poskytovány služby sociální péče;15)
b) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá smlouvu s poskytovatelem sociálních služeb o poskytování sociálních služeb, případně dokládá, že je zřizovatelem právnické osoby, která zajistí provoz a poskytování služeb;
c) sociální služby jsou poskytovány podle individuálních potřeb nájemců s důrazem na posilování jejich autonomie a soběstačnosti;
d) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá s osobou z cílové skupiny nájemní smlouvu k chráněnému bytu;
e) stavebně technické uspořádání chráněného bytu splňuje technické požadavky upravitelného bytu (viz příloha č. 1 tohoto programu);
f) stavebně technické uspořádání budovy splňuje požadavky vyhlášky č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.

2. Byt na půl cesty
Cíl :
Cílem výstavby bytu na půl cesty je zajistit bydlení včetně sociálních služeb osobám, které mají snížené schopnosti začlenit se do života běžné společnosti v důsledku snížení psychosociálních dovedností, poskytnout jim pomoc při překonávání nepříznivé sociální situace, umožnit jejich resocializaci a předcházet jejich sociálnímu vyloučení.

Cílová skupina:
Osoby nalézající se v nepříznivé sociální situaci zapříčiněné konfliktním způsobem života nebo rizikovým prostředím, ve kterém žijí, a/nebo které mají snížené schopnosti začlenit se do života běžné společnosti v důsledku snížení psychosociálních dovedností. Jedná se například o osoby, které opouštějí ústavní či jiná pobytová zařízení (dětské domovy, terapeutické komunity, psychiatrické léčebny, azylové domy, nápravná zařízení, aj.), nebo žijí v nefunkční rodině, v sociálně vyloučených komunitách apod.

Specifické podmínky nakládání s bytem na půl cesty:
a) v bytě na půl cesty jsou poskytovány služby sociální péče;15)
b) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá smlouvu s poskytovatelem sociálních služeb o poskytování sociálních služeb v bytech na půl cesty, případně dokládá, že je zřizovatelem právnické osoby, která zajistí provoz a poskytování služeb;
c) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá nájemní smlouvu k bytu na půl cesty s poskytovatelem sociálních služeb;
d) nájemce uzavírá s osobou z cílové skupiny smlouvu o podnájmu bytu na půl cesty;
e) podmínkou uzavření smlouvy o podnájmu bytu je písemný souhlas podnájemce s přijímáním služeb sociální péče. Pokud podnájemce neplní povinnosti vyplývající z resocializačního programu, podnájemní smlouva může být ukončena;
f) výše platby za podnájem nesmí přesahovat výši nájmu z podporovaného bytu.

 

3. Vstupní byt
Cíl:
Cílem výstavby vstupního bytu je uspokojování bytových potřeb osob, které v důsledku nepříznivých životních okolností nemají přístup k bydlení, přičemž jsou plně schopné vést samostatný život, zejména z hlediska plnění povinností vyplývajících z nájemního vztahu.

Cílová skupina:
Osoby, které v důsledku nepříznivých životních okolností nemají přístup k bydlení, a to ani i při využití všech stávajících nástrojů sociální a bytové politiky. Jedná se například o mladé lidi, kteří opouštějí ústavní výchovu, nemají rodinné zázemí a prokázali, že jsou schopni samostatného života, osoby, které jsou z důvodu své etnické příslušnosti ohroženy sociálním vyloučením, osoby vracející se z výkonu trestu, osoby, které absolvovaly resocializační program v azylovém domě či domě na půl cesty, osoby v přiznaném postavení uprchlíka či cizince s prokázaným českým původem a další.

Specifické podmínky nakládání se vstupním bytem:
a) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá nájemní smlouvu na vstupní byt pouze s osobou z cílové skupiny, která nemá ke dni uzavření nájemní smlouvy vlastnické nebo spoluvlastnické nebo jemu obdobné právo k bytu, k bytovému nebo rodinnému domu. Tuto podmínku musí splňovat i všechny další osoby v domácnosti, které mají ve vstupním bytě bydlet;
b) obec nebo dobrovolný svazek obcí uzavírá nájemní smlouvu ke vstupnímu bytu na dobu určitou, nejdéle však na 2 roky s možností jejího opakovaného prodloužení za stejných a nebo změněných podmínek podle konkrétní situace nájemce, kterou posuzuje obec.

 

VII. Základní povinné náležitosti žádostí o dotaci:
Dotaci lze poskytnout obci nebo dobrovolnému svazku obcí na základě písemné žádosti na formuláři "Základní údaje" podané Ministerstvu pro místní rozvoj (dále jen "ministerstvo") prostřednictvím krajského úřadu. K písemné žádosti obec nebo dobrovolný svazek obcí přikládá:
a) stavební povolení s vyznačením právní moci;
b) z projektové dokumentace stavby16) pouze souhrnnou zprávu stavby a ze stavebních výkresů pouze půdorysy řezy a pohledy;
c) výpis z katastru nemovitostí potvrzující vlastnictví pozemku nebo domu, kde má být výstavba prováděna (originál, popř. ověřená kopie výpisu z listu vlastnictví ne starší tří měsíců);
d) technicko-ekonomické zdůvodnění výstavby včetně struktury bytů, nákladů na m2, způsobu financování, zdůvodnění výše nákladů na výstavbu a rozpočet stavby;
e) vyčíslení úvěrů, půjček a ostatních závazků obce;17)
f) prohlášení obce, že nemá ke dni podání žádosti závazky po době splatnosti ve vztahu ke státnímu rozpočtu nebo státním fondům;
g) formuláře specifikované vyhláškou Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, včetně nákladů na m2 a struktury bytů;
h) smlouvu o vytvoření svazku obcí,18) pokud o dotaci žádá dobrovolný svazek obcí;
i) smlouvu o sdružení v případě sdružení finančních prostředků při výstavbě chráněných bytů nebo bytů na půl cesty;19)
j) doklad o tom, že obec je zřizovatelem právnické osoby, která zajistí poskytování služeb sociální péče, nebo smlouvu o smlouvě budoucí s poskytovatelem sociálních služeb pro výstavbu chráněných bytů nebo bytů na půl cesty;18)
k) kopii aktuálních stanov s registrací u MV ČR nebo zřizovací listinu schválenou obcí organizace poskytující sociální služby;
l) věcné zdůvodnění žádosti podle přílohy č. 2 tohoto programu.

 

VIII. Doplňující náležitosti žádosti o dotaci
Obce nebo dobrovolné svazky obcí, kterým ministerstvo oznámilo, že jejich akce byly vybrány k poskytnutí dotace, neprodleně doručí ministerstvu doplňující náležitosti žádosti:
a) doklad o rozhodnutí obce nebo dobrovolného svazku obcí o výběru nejvhodnější nabídky podle zvláštního předpisu;11)
b) smlouvu o dílo uzavřenou s dodavatelem stavby;
c) doklad, že dodavatel má zavedený systém řízení jakosti v souladu s ČSN EN ISO 9002, je-li toho třeba podle části V. odst.1 písm. g);
d) doložení vlastních prostředků sdružující se organizace v případě sdružení finančních prostředků, a to na zvláštním účtu vinkulovaném ve prospěch obce;
e) doklad o tom, že obec nebo dobrovolný svazek obcí má zajištěny prostředky na financování výstavby.

 

IX. Postup při poskytování dotace
1. Obec nebo dobrovolný svazek obcí podává žádost včetně povinných náležitostí krajskému úřadu nejpozději do 31. března 2003.
2. Krajský úřad posoudí, zda žádost splňuje všechny povinné náležitosti stanovené programem, a předá ministerstvu pouze žádosti, které jsou kompletní, a to souhrnně do 15. dubna 2003.
3. Evidované žádosti posoudí hodnotitelská komise ministerstva a doporučí poskytnutí nebo zamítnutí dotace.
4. Žadatelé, kteří obdrží od ministerstva oznámení o tom, že jejich akce byla vybrána k poskytnutí dotace, neprodleně doručí ministerstvu doplňující náležitosti žádosti.
5. Na akce, u kterých byla přiznána dotace, vydá ministerstvo podle zvláštního předpisu rozhodnutí o účelovém určení centrálních zdrojů.
6. Dotaci bude obec čerpat na úhradu faktur dodavatele akce z účtu u České spořitelny, a.s.
7. Prostředky z této dotace podléhají finančnímu vypořádání za každý rok,20) ve kterém byly poskytnuty, a konečnému vypořádání v roce, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí. Pokud příjemce dotace poskytnuté rozpočtové prostředky nevyčerpá v běžném roce, odvede jejich zůstatek do státního rozpočtu. O tyto nevyčerpané prostředky nebude přiznaná celková dotace zvýšena.
8. Obec nebo dobrovolný svazek obcí doručí ministerstvu kolaudační rozhodnutí do dvou měsíců po nabytí právní moci.

 

X. Kontrola a sankce za nedodržení
podmínek programu
a) Ministerstvo zajistí věcnou kontrolu realizace projektu podle vydaného rozhodnutí o účelovém určení centrálních zdrojů.
b) V případě, že dotace nebyla použita k účelu, na který byla poskytnuta, případně nebyly dodrženy podmínky tohoto programu, vystavuje se příjemce dotace sankcím podle 44 zákona č. 218/2001 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 187/2001 Sb. Kontrola je prováděna v souladu s 39 rozpočtových pravidel.
c) Příjemce dotace bere na vědomí, že v případě zjištění závažných nedostatků v investorské činnosti, které lze kvalifikovat jako neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, bude tato skutečnost neprodleně oznámena příslušnému finančnímu úřadu.

____________________________
1) § 10 zákona č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním občanského zákoníku.
2) viz příloha č. 1 tohoto programu.  
3) stavební úprava podle § 139b odst. 3 písm. c) stavebního zákona, kdy vznikne nová bytová jednotka bez použití stávajících bytových prostorů (vestavba, změna nebytových prostorů na bytové).  
4) § 2 odst. 3 písm. a) zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o oceňování majetku).

5) Maximální dotace 800 tis. Kč na jeden byt v obci s počtem obyvatel do 10 tis., 700 tis. Kč na jeden byt v obci s počtem obyvatel od 10 do 100 tis. a 600 tis. Kč na jeden byt ve městech s počtem obyvatel vyšším než 100 tis.   
6) § 46 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) a § 38 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.   

7) § 7 odst. 1 písm. f) zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).  
8) Organizacemi, které nebyly založeny za účelem dosahování zisku.  
9) Podle § 66 stavebního zákona.  
10)§ 3 písm. a) vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.  
11) Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
12) Vyhláška č. 291/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při spotřebě tepla v budovách.  
13) Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů.   
14) § 719 občanského zákoníku.
15) § 73 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.
16) § 18 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona.
17) V souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.  
18) § 49 zákona č.128/2000 Sb.
19) § 54 zákona č. 128/2000 Sb.
20) § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.

V Praze dne:

Mgr. Pavel Němec
ministr pro místní rozvoj

Za správnost: František Vnouček
náměstek ministra


Zpět na obsah