Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 2003
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD Aplikace právních předpisů o zvláštní odborné způsobilosti
Stanovisko odboru stavebního řádu čj. K-62/03 ze dne 11. 1. 2003 ve věci aplikace právních předpisů o zvláštní odborné způsobilosti
Odboru stavebního řádu Ministerstva pro místní rozvoj byl předán dotaz, zda bude v obci možné zachovat funkci stavební komise vykonávající část přenesené pravomoci stavebního úřadu podle § 124 odst. 1 stavebního zákona, pokud by předseda komise neměl zkoušky zvláštní odborné způsobilosti.
Stavební zákon ani jiné předpisy stavebního práva nestanoví, jakou má mít kvalifikaci předseda komise, která vykonává tuto část státní správy jako přenesenou působnost na úseku stavebního řádu. Požaduje pouze, aby obec, která bude vykonávat tuto částečnou pravomoc stavebního úřadu, měla zajištěny podmínky pro odborné rozhodování o stavebně technických záležitostech.
Stavební zákon rovněž nestanoví, který orgán obce má výkon přenesené působnosti na tomto úseku zajišťovat. Tyto otázky upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Přenesenou působnost svěřenou podle zákona obci vykonává především obecní úřad (§ 109 odst. 3 písm. b) zákona o obcích). Proto může pravomoc podle § 124 odst. 1 stavebního zákona vykonávat i úředník územního samosprávného celku. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, se jím rozumí zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu, který se podílí na výkonu správních činností.
Komise nepracují "při obecním úřadě". Rada obce, která je podle § 99 odst. 1 zákona o obcích výkonným orgánem obce v samostatné působnosti, zřizuje jako své poradní a iniciativní orgány komise (§ 102 odst. 2 písm. h) a § 122 odst. 1 zákona o obcích). Starosta může po projednání s ředitelem krajského úřadu svěřit komisi výkon přenesené působnosti (§ 103 odst. 4 písm. c) zákona o obcích).
Podle § 122 odst. 3 zákona o obcích může být předsedou komise vykonávající přenesenou působnost jen osoba, která prokázala odbornou způsobilost v oblasti komisi svěřené působnosti, nestanovíli zvláštní zákon jinak. Zároveň se stanoví, že na prokázání zvláštní odborné způsobilosti předsedy komise se obdobně vztahují ustanovení zvláštních právních předpisů upravujících toto prokázání pro úředníky územních samosprávných celků. To znamená, že tam, kde zvláštní zákon uvádí "úředník územního samosprávného celku" lze dosadit "předseda komise".
Zvláštním právním předpisem je již zmíněný zákon č. 312/2002 Sb., upravující zvláštní odbornou způsobilost v ustanoveních § 21 a následujících. Výjimky z povinnosti mít zvláštní odbornou způsobilost již dnem, kdy úředník začne vykonávat činnost, která ji vyžaduje, jsou především v § 21 odst. 1 písm. a) a b) a odst. 2, a povinnost obce přihlásit jej v takovém případě k vykonání zkoušky v § 21 odst. 5. zákona. S tím souvisí též ustanovení § 43 odst. 10 tohoto zákona. Předseda komise je do své funkce jmenován radou obce, členství v komisi není pracovním poměrem k obci. Lhůty podle § 21 odst. 1, 2 a 5 se podle našeho názoru počítají ode dne jeho jmenování do funkce.
Právními předpisy, které upravují otázky zvláštní odborné způsobilosti jsou též vyhlášky Ministerstva vnitra č. 511/2002 Sb., o uznání rovnocennosti vzdělání úředníků územních samosprávných celků a 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků.
Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech územního plánování a stavebního řádu, nikoliv ve věcech upravovaných zákonem o obcích, zákonem č. 312/2002 Sb. a jeho prováděcích předpisů. Pokud budete potřebovat podrobnější stanovisko, obraťte se přímo na Ministerstvo vnitra.