Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2002


STAVEBNÍ ŘÁD

Stanovisko odboru stavebního řádu ze dne 13. 3. 2002 č.j. 20890/0132/K-501/01
k platnosti územního rozhodnutí o umístění stavby

 

Podle §  40 odst. 1  stavebního zákona, rozhodnutí o  umístění stavby platí 2  roky ode dne, kdy nabylo právní moci, nestanovilli stavební úřad v  odůvodněných případech lhůtu delší; nepozbývá však platnosti, pokud byla v  těchto lhůtách podána žádost o   stavební povolení.

Náležitosti žádosti o  stavební povolení jsou závazně stanoveny v  §  58 stavebního zákona a  v  §   16 – 18 vyhlášky č.  132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona. Podáním žádosti, i  kdyby nebyla řádně doložena podle uvedených ustanovení, je zahájeno stavební řízení. I   nedoložená žádost, jestliže byla podána ve lhůtě, má za následek, že územní rozhodnutí nepozbývá platnosti, ovšem bylali následně na výzvu stavebního úřadu v  jím stanovené lhůtě doplněna (§  60 odst. 1  stavebního zákona).

Pokud žádost o  stavební povolení nebyla doplněna a  stavební úřad podle §  60 odst. 2  stavebního zákona řízení zastaví, pozbude územní rozhodnutí platnosti uplynutím 2  let od právní moci, případně uplynutím stanovené delší lhůty, a  to i  v   případě, že k  zastavení stavebního řízení došlo až po skončení těchto lhůt. Stejná situace nastává, jestliže včas podaná a  doložená žádost o  stavební povolení byla pravomocně zamítnuta, nebo tehdy, když bylo stavební povolení sice vydáno, ale stavba nebyla do 2  let od jeho právní moci zahájena a  stavební povolení tak pozbývá platnosti (§  67 stavebního zákona). Také v  tomto případě pozbývá územní rozhodnutí platnosti uplynutím lhůt uvedených v  §  40 odst. 1  stavebního zákona.

V  opačném případě by byla natrvalo omezena možnost užívat část území k  jinému účelu, než stanovenému v   územním rozhodnutí, bez ohledu na to, zda je realizace umísťované stavby vůbec ještě reálná.

Územní rozhodnutí je podle §  2  odst. 3   stavebního zákona jedním ze základních nástrojů územního plánování, které podle §  1  odst. 1  tohoto zákona soustavně a  komplexně řeší funkční využití území, stanoví zásady jeho organizace a  věcně a   časově koordinuje výstavbu a  jiné činnosti ovlivňující rozvoj území.

V  územním rozhodnutí stanoví stavební úřad podmínky k  ochraně veřejných zájmů, jimiž, mimo jiné, zabezpečí věcnou a   časovou koordinaci jednotlivých staveb a  jiných opatření v   území, splnění požadavků dotčených orgánů státní správy a  také ochranu práv a  právem chráněných zájmů účastníků řízení.

Jak stavební úřad, tak tyto dotčené orgány státní správy vycházejí při přezkoumávání návrhu na umístění stavby ze skutkového a  právního stavu, který existuje v  určitém časovém úseku. Tyto skutečnosti se však v  čase mění. Stavební zákon s  tím musí počítat, a  proto omezuje nejen dobu platnosti územního rozhodnutí o   umístění stavby, ale i  dobu platnosti stavebního povolení (§  67). Připouští sice prodloužení této doby, avšak pouze formou správního rozhodnutí vydaného v  závěru řízení, v  němž se zkoumá, zda se podmínky pro umístění, případně povolení stavby nezměnily natolik, že již nelze podle těchto rozhodnutí stavbu realizovat.

Nelze proto ustanovení §  40 odst. 1   stavebního zákona vykládat bez zřetele na účely, jimž rozhodnutí o   umístění stavby slouží, tak, že pokud je ve stanovené lhůtě podána žádost o  stavební povolení, územní rozhodnutí o  umístění stavby platí již trvale, bez ohledu na výsledek stavebního řízení, na to, zda stavba byla podle platného stavebního povolení vůbec započata, na měnící se stav a   potřeby v  území, na nové právní a  technické předpisy apod.

Územní rozhodnutí je závazné nejen pro právní nástupce navrhovatele, ale též pro ostatní účastníky řízení a  jejich právní nástupce. Stav, kdy by natrvalo byli podmínkami územního rozhodnutí pro umístění nerealizované stavby vázány i  tyto subjekty a  tím, v   řadě případů omezeny ve využívání svých vlastních pozemků, by nepřípustným způsobem omezoval jejich práva.

 


Zpět na obsah