Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2002
STAVEBNÍ ŘÁDStanovisko odboru stavebního řádu ze dne 5. 4. 2002
čj. 6592/032/K-182/ k problematice vybírání poplatků
za likvidaci komunálních odpadů ze zahrádkářských chat
Ministerstvo pro místní rozvoj k dotazům vztahujícím se k pojmu „stavba určená nebo sloužící k individuální rekreaci“ sděluje:
1. Pojmy stavba pro individuální rekreaci a zahrádkářská chata, jsou pojmy stavebního práva užívané ve stavebním zákoně, resp. v jeho prováděcích předpisech, a to pro účely územního plánování a rozhodování o stavbách či jiných opatřeních prováděných stavebními úřady podle stavebního zákona.
2. Podle § 10b) odst. 1 písm. b) zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci, ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná fyzická osoba. Odkaz na stavební zákon nebo vyhlášku č. 137/1998 Sb. citované ustanovení neobsahuje.
3. Ministerstvo pro místní rozvoj je podle § 14 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění zákona č. 272/1996 Sb., mimo jiné, ústředním orgánem státní správy ve věcech územního plánování a stavebního řádu. Nepřísluší mu proto, aby zaujímalo stanovisko k aplikaci zákona o odpadech nebo zákona o místních poplatcích a podávalo vysvětlení k pojmům, které jsou pro účely těchto zákonů v nich použity.
4. Stavby chat pro individuální rekreaci upravovala v § 47 až 58 vyhláška č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, která byla prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu. Nabyla účinnosti dnem 1. 10. 1976 a platila až do 30. 6. 1998, se změnami provedenými vyhláškou č. 45/1979 Sb. a vyhl. č. 376/1992 Sb. Podle § 47 odst. 1 a 2 vyhlášky stavbami chat pro individuální rekreaci jsou rekreační chaty v krajině, rekreační chaty v zastavěném území venkovského sídelního útvaru a zahrádkářské chaty. Rekreační chaty v zastavěném území sídelního útvaru se mohly budovat jako novostavby (rekreační domky) nebo jako stavební úpravy existujících staveb, které nebyly užívány k trvalému bydlení (rekreační chalupy). Podle § 50 vyhlášky mohly rekreační chalupy vznikat také změnou užívání (rekolaudací) stávajících staveb. Vyhláška stanovila rovněž technické parametry těchto staveb, jako zastavěnou plochu či kubaturu.
5. Podle § 2 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebního řádu, byly stavby pro individuální rekreaci stavbami jednoduchými.
6. Obě vyhlášky byly zrušeny s účinností od 1. 7. 1998, v souvislosti s novelou stavebního zákona provedenou zákonem č. 83/1998 Sb. Vyhláška č. 83/1976 Sb., byla nahrazena vyhláškou č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.
7. Podle § 139b) odst. 5 písm. b) stavebního zákona v platném znění, jsou stavby pro individuální rekreaci jednoduchými stavbami.
8. Vyhláška č. 137/1998 Sb., která je účinná od 1. 7. 1998 v § 3 písm. a) výslovně stanoví, že pro účely této vyhlášky je stavba pro individuální rekreaci (například rekreační domek, chata, rekreační chalupa, zahrádkářská chata) jednoduchá stavba, která svými objemovými parametry, vzhledem a stavebním uspořádáním odpovídá požadavkům na rodinnou rekreaci. Některé požadavky na stavebně technické řešení staveb pro individuální rekreaci jsou uvedeny v § 50 vyhlášky, případně v dalších ustanoveních. Parametry této vyhlášky nelze vyžadovat u staveb, jejichž projektová dokumentace byla zpracována před její účinností a samozřejmě ani u staveb, které byly před její účinností povoleny a provedeny. Zpětná účinnost právních předpisů je nepřípustná.
9. Před účinností stavebního zákona a vyhlášky č. 83/1976 Sb., stanovila některé parametry pro výstavbu rekreačních chat a zahrádkářských chat (např. zastavěnou plochu) směrnice Státní komise pro techniku pro postup stavebních úřadů při povolování výstavby rodinných domků, rekreačních a drobných staveb č. 9/19666 Sb. směrnic pro národní výbory. Směrnice nebyla obecně závazným právním předpisem, zavazovala pouze stavební úřady při povolování těchto staveb.
10. Bez ohledu na to, jak je stavba ve skutečnosti provedena, rozhodující je její právní stav, který lze zjistit podle kolaudačního rozhodnutí, případně z dokumentace ověřené ve stavebním řízení nebo postupem podle § 104 stavebního zákona, pokud se takové doklady nezachovaly.
11. Stanovisko k tomu, zda „stavbou určenou nebo sloužící k individuální rekreaci“ podle § 10b) odst. 1 písm. b) zákona č. 565/1990 Sb., ve znění zákona č. 185/2001 Sb. je míněna stavba pro individuální rekreaci ve smyslu shora citovaných předpisů stavebního práva, to znamená, zda tyto pojmy užité v jiných právních předpisech mají stejný obsah s pojmy předpisů stavebního práva, nemůže zaujmout Ministerstvo pro místní rozvoj. V tomto smyslu se musí vyjádřit buď Ministerstvo financí nebo Ministerstvo životního prostředí.