Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2002


STAVEBNÍ ŘÁD

Stanovisko odboru stavebního řádu ze dne 5. 4. 2002
čj. 4970/0232/K-154/02 ke kontrole a revizi komínů

 

V  souvislosti s  navrhováním a   instalací či výměnou spotřebičů na plynná paliva (tzn. i  plynových zařízení pro ohřev vody) je z  důvodu veřejného zájmu nutno dodržet příslušné právní předpisy a  technické normy, které se týkají požadavků na komíny a  kouřovody pro odvod spalin od spotřebičů.

V  oblasti veřejného stavebního práva se jedná o  úpravu problematiky komínů a  kouřovodů v  §  35 vyhlášky č.  137/1998 Sb., o  obecných technických požadavcích na výstavbu, přičemž normovými hodnotami jsou dány požadavky

• na nasákavost – ČSN 73 4201 Navrhování komínů a  kouřovodů,

• na umístění komína, jeho výšku a  ústí – ČSN 73 4201,

• na nejmenší dovolený rozměr světlého průřezu průduchu podtlakového a  přetlakového komína – ČSN 73 4201,

• na přístupové cesty a  komínové lávky – ČSN 73 4210 Provádění komínů a  kouřovodů a  připojování spotřebičů paliv.

Normovou hodnotou se rozumí konkrétní technický požadavek obsažený v  příslušné české technické normě ČSN, jehož dodržení považuje konkrétní ustanovení za splnění jím stanovených požadavků (§  3  písm. p/ cit. vyhlášky).

Je třeba brát v  úvahu i  některé další technické normy týkající se komínů a  kouřovodů pro odvod spalin od spotřebičů, jimiž jsou např. ČSN 73 4205 Komíny, ČSN 73 4212 Výpočet komínových průduchů pro spotřebiče na plynná paliva a  ČSN 73 4219 Připojování spotřebičů paliv ke komínům.

V  oblasti právních předpisů o   požární bezpečnosti jsou z  hlediska uvedené problematiky rozhodující:

1.  vyhláška MV č.  246/2001 Sb., o   stanovení podmínek požární bezpečnosti a  výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o  požární prevenci), v  níž se stanoví, že

• komíny a  kouřovody se udržují v   takovém stavebně technickém stavu, aby byla zajištěna požární bezpečnost při provozu připojených tepelných spotřebičů (§  43 odst. 1. cit. vyhlášky)

• ten, kdo poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických, plynových a  jiných spotřebičů a  komínů, dopustí se přestupku na úseku požární ochrany (§  78 odst. 1  písm. d/ cit. vyhlášky).

2. vyhláška MV č.  111/1981 Sb., o   čištění komínů, z  níž vyplývá, že

• vlastník (popř. správce) objektu, v  němž jsou zapojeny spotřebiče paliv do komínových průduchů, je povinen požádat kominický podnik o  zkoušení komínu před připojením jakéhokoliv spotřebiče paliva ke komínu (§  3  odst. 1písm. h/ cit vyhlášky); pokud má být spotřebič paliva připojen v  bytě nebo nebytovém prostoru, vztahuje se uvedená povinnost na vlastníka či uživatele tohoto bytu nebo nebytového prostoru (§  3   odst. 2  písm. b/ cit vyhlášky),

• kominický podnik vydává majiteli (popř. správci) či uživateli spotřebiče paliv potvrzení o  výsledku zkoušení komínu a  potvrzení o  zjištěné závadě (§  4  odst. 5   cit. vyhlášky).

Dodavatelé topenářských prací v  zájmu ochrany života a  zdraví osob a  majetku zpravidla požadují záruku, že stavebně technický stav dotčeného komínu zajistí požární bezpečnost při provozu připojeného plynového spotřebiče podle uvedených normativních podmínek. Takže to, že podmiňují instalaci plynového spotřebiče předepsaným potvrzením o   kladném výsledku zkoušení dotčeného komínu, i  když před určitou dobou byla stavba řádně zkolaudována a  nedošlo k  její změně, zřejmě nelze považovat za neopodstatněné.

Kdyby došlo v  souvislosti s  provozem instalovaného plynového zařízení k  události, kterou byly nebo by mohly být vážně ohroženy život a  zdraví osob nebo majetek, otázku odpovědnosti by zkoumal soud.

Podrobnější vysvětlení v  této věci může podat Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, v  jehož kompetenci je plnění úkolů Ministerstva vnitra ČR na úseku požární ochrany.


Zpět na obsah