Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2002
REGIONÁLNÍ POLITIKANávrh dotací Programu obnovy venkova v roce 2002
Na jednáních meziresortní řídící komise Programu obnovy venkova 31. ledna a 14. března 2002, která se uskutečnila za účasti předsedů krajských výběrových výborů Programu obnovy venkova (většinou zástupců hejtmanů nebo členů rad krajů), byly dohodnuty zásady rozdělování dotací Programu obnovy venkova a limity pro MMR a jednotlivé kraje. Podle nich zajišťovalo MMR v rámci svého limitu výběr dotací pro obce oceněné v soutěži Vesnice roku 2001, mimořádné situace (např. u obcí postižených povodněmi) a u dotačního titulu 8 (dotace úroků z úvěrů), kde se dotace uděluje na základě v komisi dohodnutého výpočtu v návaznosti na dotace v dotačních titulech 14. Komisí zřízené krajské výběrové výbory (jejich složení bylo většinou schváleno také radami jednotlivých krajů) pak na základě jednotného přístupu akceptovaného komisí navrhly rozdělení dotací ve svém kraji v rámci komisí stanovených limitů.
Konkrétní návrhy dotací naplňují objem 420 mil. Kč, rezervovaný pro Program obnovy venkova ve státním rozpočtu. Poslanecká sněmovna Parlamentu však v souvislosti se schvalováním rozpočtu Pozemkového fondu tento objem posílila o dalších 100 mil. Kč. U vědomí toho meziresortní řídící komise 14. března 2002 posílila o 95 mil. Kč limity krajů a 5 mil. Kč ponechala v rezervě pro mimořádné situace jako povodně nebo jiné živelné pohromy (dále v tabulce č. 1 zahrnuto do nerozděleného limitu MMR). Protože Poslanecká sněmovna na svém posledním zasedání rozšířila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 121/2000 Sb. i o potřebnou změnu zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky (zákon včetně této změny již byl postoupen Senátu) je v tabulce č. 1 v rámci nerozdělených limitů krajů počítáno i s tímto posílením.
Tabulka č. 1 Návrh rozdělení dotací Programu obnovy venkova v roce 2002 v tis. Kč
kraj
dot. titul 1-4 z limitu krajů
dot. titul 1-4 z limitu MMR
dot. titul 1-4 rozpočty krajů
dot. titul 5 z limitu krajů
dot. titul 6 z limitu krajů
dot. titul 6 z limitu MMR
dot. titul 7 z limitu krajů
dot. titul 7 rozpočty krajů
dot. titul 8 z limitu MMR
neroz-dělené limity krajů
neroz-dělený limit MMR
celkem POV
celkem rozpočty krajů
Středočeský
15 559
2 352
0
1 021
3 778
0
27 497
2 299
5 737
15 901
71 845
2 299
Jihočeský
17 056
2 225
0
409
1 865
0
6 231
0
4 115
11 735
43 636
0
Plzeňský
15 607
2 080
0
146
3 117
0
6 847
0
3 856
7 673
39 326
0
Karlovarský
4 212
1 300
0
0
713
0
2 190
0
0
1 730
10 145
0
Ústecký
18 888
2 269
0
210
1 022
140
4 412
0
494
8 143
35 578
0
Liberecký
8 936
2 176
0
0
1 350
0
2 840
0
1 089
3 864
20 255
0
Králove-hradecký
12 173
1 540
0
637
2 116
0
6 100
0
3 042
7 269
32 877
0
Pardubický
11 894
2 600
1 500
93
1 330
927
7 620
0
7 216
7 437
39 117
1 500
Vysočina
26 303
2 671
0
322
1 642
298
7 172
0
4 212
14 458
57 078
0
Jiho-moravský
22 781
2 139
0
0
2 204
0
7 930
0
7 074
11 024
53 152
0
Olomoucký
16 902
1 900
0
0
826
60
4 090
0
5 088
4 918
33 784
0
Zlínský
13 974
5 262
0
147
1 913
0
4 781
0
4 172
6 218
36 467
0
Moravsko-slezský
16 698
2 200
0
146
1 972
0
6 948
0
3 544
4 410
35 918
0
celkem
200 983
30 714
1 500
3 131
23 848
1 425
94 658
2 299
49 639
104 780
10 822
520 000
3 799
V tabulce č. 2 je výsledný objem dotací podle krajů (bez nerozděleného limitu MMR) z tabulky č. 1 porovnán s ukazateli procentního rozdělení počtu venkovských obyvatel a počtu žádostí jako určitého ukazatele aktivity obcí.
Tabulka č. 2 Porovnání ukazatelů rozdělení dotací Programu obnovy venkova v roce 2002
kraj
návrh dotace
obce <= 1000 ob.
obce <= 2000 ob.
venkovské mikroregiony dle EU
žádající obce (model)
celkem POV
%
počet obyvatel
%
počet obyvatel
%
počet obyvatel
%
počet
%
Středočeský
71 845
14,11
337 586
19,55
470 574
17,88
912 664
16,77
860
14,32
Jihočeský
43 636
8,57
142 080
8,23
200 526
7,62
482 415
8,87
555
9,24
Plzeňský
39 326
7,72
121 404
7,03
178 678
6,79
364 550
6,70
540
8,99
Karlovarský
10 145
1,99
34 955
2,02
58 895
2,24
198 854
3,65
70
1,17
Ústecký
35 578
6,99
99 189
5,74
148 399
5,64
284 865
5,24
387
6,44
Liberecký
20 255
3,98
63 265
3,66
99 492
3,78
218 182
4,01
262
4,36
Královehradecký
32 877
6,46
127 361
7,37
165 661
6,30
361 276
6,64
432
7,19
Pardubický
39 117
7,68
135 843
7,87
189 769
7,21
361 371
6,64
457
7,61
Vysočina
57 078
11,21
169 612
9,82
218 426
8,30
521 472
9,58
779
12,97
Jihomoravský
53 152
10,44
201 724
11,68
325 021
12,35
564 744
10,38
647
10,77
Olomoucký
33 784
6,64
115 237
6,67
216 026
8,21
485 582
8,92
339
5,65
Zlínský
36 467
7,16
102 361
5,93
172 095
6,54
361 961
6,65
392
6,53
Moravskoslezský
35 918
7,05
76 518
4,43
187 550
7,13
323 026
5,94
285
4,75
celkem
509 178
100,00
1 727 135
100,00
2 631 112
100,00
5 440 962
100,00
6 005
100,00
Pro účely porovnání s navrženými dotacemi do jednotlivých krajů jsou v tabulce za venkovské obyvatele dosazeni obyvatelé obcí do 1 000 resp. 2 000 obyvatel a obyvatelé žijící ve venkovských mikroregionech. V tabulce byly pro výpočet těchto obyvatel vzaty za základ mikroregionů území současných tzv. pověřených obecních úřadů (v budoucnu po zrušení okresních úřadů obecní úřady s rozšířenou působností), přičemž jsou uvedeny venkovští obyvatelé podle metodiky používané v EU – za venkovské mikroregiony jsou považovány takové, kde více než 15% obyvatel žije v obcích s nižší hustotou než 100 obyv./km2.
Další možné porovnání je s počtem žádostí. Aby byla vyloučena zkreslenost výsledků způsobená tím, že některá obec podala neúměrný počet žádostí, byla modelově započtena vždy jen žádající obec a u integrovaných projektů venkovských mikroregionů (týkají se více obcí) byla každá obec započtena 3x.
Při jednání komise došlo ke konsensu, že výsledné limity krajů je možno stanovit jako určitý vážený průměr těchto ukazatelů. Nad tento rámec bylo přihlédnuto k problémovým okresům a krajům, kde byly limity stanoveny vyšší než je průměr těchto ukazatelů, což dokládá výše uvedená tabulka č. 2.