Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2002


REGIONÁLNÍ POLITIKA

 

Návrh dotací Programu obnovy venkova v roce 2002

 

Na jednáních meziresortní řídící komise Programu obnovy venkova 31. ledna a  14. března 2002, která se uskutečnila za účasti předsedů krajských výběrových výborů Programu obnovy venkova (většinou zástupců hejtmanů nebo členů rad krajů), byly dohodnuty zásady rozdělování dotací Programu obnovy venkova a  limity pro MMR a  jednotlivé kraje. Podle nich zajišťovalo MMR v  rámci svého limitu výběr dotací pro obce oceněné v   soutěži Vesnice roku 2001, mimořádné situace (např. u  obcí postižených povodněmi) a  u  dotačního titulu 8  (dotace úroků z   úvěrů), kde se dotace uděluje na základě v  komisi dohodnutého výpočtu v  návaznosti na dotace v  dotačních titulech 14. Komisí zřízené krajské výběrové výbory (jejich složení bylo většinou schváleno také radami jednotlivých krajů) pak na základě jednotného přístupu akceptovaného komisí navrhly rozdělení dotací ve svém kraji v  rámci komisí stanovených limitů.

Konkrétní návrhy dotací naplňují objem 420 mil. Kč, rezervovaný pro Program obnovy venkova ve státním rozpočtu. Poslanecká sněmovna Parlamentu však v  souvislosti se schvalováním rozpočtu Pozemkového fondu tento objem posílila o  dalších 100 mil. Kč.  U  vědomí toho meziresortní řídící komise 14. března 2002 posílila o  95 mil. Kč limity krajů a  5 mil. Kč ponechala v  rezervě pro mimořádné situace jako povodně nebo jiné živelné pohromy (dále v  tabulce č.  1  zahrnuto do nerozděleného limitu MMR). Protože Poslanecká sněmovna na svém posledním zasedání rozšířila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.  191/1999 Sb., o   opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a  zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a  o  změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č.  121/2000 Sb. i  o   potřebnou změnu zákona č.  569/1991 Sb., o  Pozemkovém fondu České republiky (zákon včetně této změny již byl postoupen Senátu) je v  tabulce č.   1  v  rámci nerozdělených limitů krajů počítáno i  s   tímto posílením.

 

Tabulka č. 1 Návrh rozdělení dotací Programu obnovy venkova v  roce 2002 v  tis. Kč

kraj

dot. titul 1-4       z limitu krajů

dot. titul 1-4       z limitu MMR

dot. titul 1-4 rozpočty krajů

dot. titul 5          z limitu krajů

dot. titul 6          z limitu krajů

dot. titul 6           z limitu MMR

dot. titul 7           z limitu krajů

dot. titul 7  rozpočty krajů

dot. titul 8          z limitu MMR

neroz-dělené limity krajů

neroz-dělený limit MMR

celkem POV

celkem  rozpočty krajů

Středočeský

15 559

2 352

0

1 021

3 778

0

27 497

2 299

5 737

15 901

 

71 845

2 299

Jihočeský

17 056

2 225

0

409

1 865

0

6 231

0

4 115

11 735

 

43 636

0

Plzeňský

15 607

2 080

0

146

3 117

0

6 847

0

3 856

7 673

 

39 326

0

Karlovarský

4 212

1 300

0

0

713

0

2 190

0

0

1 730

 

10 145

0

Ústecký

18 888

2 269

0

210

1 022

140

4 412

0

494

8 143

 

35 578

0

Liberecký

8 936

2 176

0

0

1 350

0

2 840

0

1 089

3 864

 

20 255

0

Králove-hradecký

12 173

1 540

0

637

2 116

0

6 100

0

3 042

7 269

 

32 877

0

Pardubický

11 894

2 600

1 500

93

1 330

927

7 620

0

7 216

7 437

 

39 117

1 500

Vysočina

26 303

2 671

0

322

1 642

298

7 172

0

4 212

14 458

 

57 078

0

Jiho-moravský

22 781

2 139

0

0

2 204

0

7 930

0

7 074

11 024

 

53 152

0

Olomoucký

16 902

1 900

0

0

826

60

4 090

0

5 088

4 918

 

33 784

0

Zlínský

13 974

5 262

0

147

1 913

0

4 781

0

4 172

6 218

 

36 467

0

Moravsko-slezský

16 698

2 200

0

146

1 972

0

6 948

0

3 544

4 410

 

35 918

0

celkem

200 983

30 714

1 500

3 131

23 848

1 425

94 658

2 299

49 639

104 780

10 822

520 000

3 799

V  tabulce č.  2  je výsledný objem dotací podle krajů (bez nerozděleného limitu MMR) z  tabulky č.  1   porovnán s  ukazateli procentního rozdělení počtu venkovských obyvatel a   počtu žádostí jako určitého ukazatele aktivity obcí.

 

Tabulka č. 2 Porovnání ukazatelů rozdělení dotací Programu obnovy venkova v  roce 2002

 

kraj

návrh dotace

obce <= 1000 ob.

obce <= 2000 ob.

venkovské mikroregiony dle EU

žádající obce (model)

 

celkem POV

%

počet obyvatel

%

počet obyvatel

%

počet obyvatel

%

počet

%

Středočeský

71 845

14,11

337 586

19,55

470 574

17,88

912 664

16,77

860

14,32

Jihočeský

43 636

8,57

142 080

8,23

200 526

7,62

482 415

8,87

555

9,24

Plzeňský

39 326

7,72

121 404

7,03

178 678

6,79

364 550

6,70

540

8,99

Karlovarský

10 145

1,99

34 955

2,02

58 895

2,24

198 854

3,65

70

1,17

Ústecký

35 578

6,99

99 189

5,74

148 399

5,64

284 865

5,24

387

6,44

Liberecký

20 255

3,98

63 265

3,66

99 492

3,78

218 182

4,01

262

4,36

Královehradecký

32 877

6,46

127 361

7,37

165 661

6,30

361 276

6,64

432

7,19

Pardubický

39 117

7,68

135 843

7,87

189 769

7,21

361 371

6,64

457

7,61

Vysočina

57 078

11,21

169 612

9,82

218 426

8,30

521 472

9,58

779

12,97

Jihomoravský

53 152

10,44

201 724

11,68

325 021

12,35

564 744

10,38

647

10,77

Olomoucký

33 784

6,64

115 237

6,67

216 026

8,21

485 582

8,92

339

5,65

Zlínský

36 467

7,16

102 361

5,93

172 095

6,54

361 961

6,65

392

6,53

Moravskoslezský

35 918

7,05

76 518

4,43

187 550

7,13

323 026

5,94

285

4,75

celkem

509 178

100,00

1 727 135

100,00

2 631 112

100,00

5 440 962

100,00

6 005

100,00

 

Pro účely porovnání s  navrženými dotacemi do jednotlivých krajů jsou v  tabulce za venkovské obyvatele dosazeni obyvatelé obcí do 1  000 resp. 2  000 obyvatel a  obyvatelé žijící ve venkovských mikroregionech. V  tabulce byly pro výpočet těchto obyvatel vzaty za základ mikroregionů území současných tzv. pověřených obecních úřadů (v   budoucnu po zrušení okresních úřadů obecní úřady s  rozšířenou působností), přičemž jsou uvedeny venkovští obyvatelé podle metodiky používané v  EU – za venkovské mikroregiony jsou považovány takové, kde více než 15% obyvatel žije v  obcích s  nižší hustotou než 100 obyv./km2.

Další možné porovnání je s  počtem žádostí. Aby byla vyloučena zkreslenost výsledků způsobená tím, že některá obec podala neúměrný počet žádostí, byla modelově započtena vždy jen žádající obec a  u  integrovaných projektů venkovských mikroregionů (týkají se více obcí) byla každá obec započtena 3x.

Při jednání komise došlo ke konsensu, že výsledné limity krajů je možno stanovit jako určitý vážený průměr těchto ukazatelů. Nad tento rámec bylo přihlédnuto k  problémovým okresům a   krajům, kde byly limity stanoveny vyšší než je průměr těchto ukazatelů, což dokládá výše uvedená tabulka č.  2.


Zpět na obsah