Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 2002


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD

Umísťování a povolování staveb distribuční či přenosové sítě elektro

 

Stanovisko odboru stavebního řádu čj. 27676/01-32 K-699 ze dne 18.12.2001 ve věci postupu stavebního úřadu při umísťování a povolování staveb distribuční či přenosové sítě elektro

Provozovatel přenosové soustavy má podle § 24 odst. 3 písm. e) zákona č. 458/2000 Sb. (dále jen “energetický zákon”) právo v souladu s podmínkami stanovenými územním rozhodnutím a stavebním povolením zřizovat a provozovat na cizích nemovitostech zařízení přenosové soustavy, přetínat tyto nemovitosti vodiči a umísťovat v nich vedení.

Jde o jiné právo k pozemku ve smyslu § 38 a § 58 odst. 2 stavebního zákona. Pro územní řízení a stavební řízení nemusí být dokládáno jednání s vlastníky, popřípadě jejich souhlas. Územní rozhodnutí i stavební povolení je veřejnoprávním povolením, které však jeho nositele neopravňuje k realizaci výstavby, jestliže neuzavře s vlastníkem pozemku smlouvu o věcném břemeni. Vyplývá to z § 24 odst. 2 energetického zákona. Rozsah a obsah věcného břemene je určován dříve vydanými rozhodnutími o umístění stavby a stavebním povolením.

Z textu zákona a srovnáním obou výše uvedených ustanovení vyplývá, že k vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení se nevyžaduje souhlas vlastníka, ale ten je vždy účastníkem územního a stavebního řízení, kterému stavební úřad oznamuje zahájení řízení veřejnou vyhláškou. Protože jde o liniovou stavbu a protože se pro potřeby vydání územního ani stavebního povolení nevyžaduje souhlas vlastníka pozemku, z důvodů dříve uvedených, neuvádí se v návrhu na vydání územního rozhodnutí seznam a adresy všech známých účastníků řízení ani druhy a parcelní čísla dotčených pozemků s uvedením vlastnických vztahů - viz § 3 odst. 1 písm. c) a d), a odst. 2 vyhl.č. 132/1998 Sb. Totéž platí o žádosti pro stavební povolení – viz § 16 odst. 1 písm. f) téže vyhlášky.

Okolnost, že stavebnímu úřadu není nutno předkládat jmenovitý seznam vlastníků dotčených a sousedních pozemků a těch jejichž jiná práva k nim by mohla být územním rozhodnutím dotčena, nemá žádný vliv na to, že před samotným zahájením stavby je nutno, jak už výše uvedeno, dohodnout věcné břemeno, popřípadě, není-li dohoda možná, požádat stavební úřad o jeho zřízení. Budou-li práce související s povolnou stavbou zahájeny před zřízením věcného břemene, půjde o stavbu na pozemku, ke kterému stavebník nemá právo. Na takový případ pamatuje § 135c občanského zákoníku.

Stavební úřad je povinen se vypořádat s námitkami účastníků řízení. Ani z textu energetického zákona, ani ze stavebního zákona nebo správního řádu nevyplývá, že by stavební úřad odkazoval účastníky na soud. Na soud však odkáže v každém případě, kdy se na něho kterákoli ze stran obrátí o zřízení věcného břemene po zahájení prací.


Zpět na obsah