Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 1 - 2001
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A
STAVEBNÍ ŘÁD
Změny na úseku územního plánování v souvislosti s probíhající reformou veřejné správyV souvislosti s přijetím zákonů, které tvoří právní rámec reformy veřejné správy, dochází k některým změnám na úseku územního plánování. Tyto změny byly provedeny zejména zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze a zákonem č. 132/2000 Sb., o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze. Zákon č. 132/2000 Sb., který nabyl účinnosti k 1. 1. 2001, obsahuje v části třicáté šesté přímou novelu zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen SZ). Zákon o hlavním městě Praze nabyl účinnosti dnem voleb do zastupitelstev krajů v roce 2000, stejně jako obecní a krajské zřízení - s výjimkou těch ustanovení, jejichž účinnost byla odložena. To se týká například ustanovení upravujících výkon přenesené působnosti orgány kraje a tedy i výkonu pořizovatelské činnosti na krajské úrovni.
Změny spočívají především v zařazení krajů do soustavy orgánů územního plánování a tomu odpovídajícím přesunům kompetencí mezi těmito orgány. S účinností od 1. 1. 2001 kraje v zásadě pořizují územní plány velkých územních celků s tím, že působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro kraje (a pro hlavní město Prahu) vykonává Ministerstvo pro místní rozvoj. K přesunu působnosti dochází i ve věci schvalování územních plánů velkých územních celků, vyhlašování jejich závazných částí, apod.
Ve smyslu § 12 SZ rozlišujeme následující orgány územního plánování - obce, okresní úřady, kraje, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany. Zákon dále upravuje působnost vlády ve věci schvalování územně plánovací dokumentace (§ 26 odst. 4 SZ).
1. Působnost vlády na úseku územního plánování
Vláda- schvaluje územní plány velkých územních celků zahrnující území více krajů,
- vláda si může vyhradit schválení územně plánovací dokumentace na území vojenských újezdů.
Ve srovnání s dřívější právní úpravou si vláda již nemůže vyhradit schválení kteréhokoli územního plánu velkého územního celku. Vyhradit schválení si vláda může pouze u územně plánovací dokumentace, kterou pořizuje Ministerstvo obrany.
2. Působnost Ministerstva pro místní rozvoj - změny
Z jednotlivých právních předpisů vyplývá, že Ministerstvo pro místní rozvoj vykonává následující působnost na úseku územního plánování. Ministerstvo pro místní rozvoj:- je ve smyslu § 14 odst. 1 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (kompetenční zákon), ústředním orgánem státní správy ve věcech územního plánování,
- je orgánem územního plánování ve smyslu § 12 písm. d) SZ a nadřízeným orgánem územního plánování pro hlavní město Prahu a pro kraje - § 14 odst. 3 písm. d) SZ,
- je pořizovatelem územních plánů velkých územních celků zahrnujících území více krajů v případě, že se příslušné orgány kraje nedohodnou, který z nich bude tuto územně plánovací dokumentaci pořizovat - § 14 odst. 3 písm. b) SZ,
- pořizuje územně plánovací podklady nezbytné pro svoji činnost; územně technické podklady pravidelně prověřující stav a záměry uspořádání území pořizuje pro celé území České republiky - § 14 odst. 3 písm. c) SZ.
Jako ústřední správní úřad ve věcech územního plánování Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje návrhy zákonů a jiných právních předpisů na úseku územního plánování, vykonává metodickou činnost, sjednocuje (koordinuje a usměrňuje) jednotný postup a v rámci svých kompetencí kontroluje výkon státní správy na úseku územního plánování u všech nižších orgánů státní správy. Ministerstvo se podílí na dozoru nad výkonem samostatné působnosti krajů (§ 81 odst 1 krajského zřízení) a v rámci své věcné příslušnosti vykonává dozor nad výkonem samostatné i přenesené působnosti hlavního města Prahy (§ 106 odst. 1 zákona o hlavním městě Praze). Ministerstvo se dále podílí na ověřování zvláštní odborné způsobilosti na úseku územního plánování (§ 113 odst. 7 obecního zřízení, § 72 odst. 7 krajského zřízení, § 84 odst. 7 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze) a plní další úkoly stanovené zákonem - řeší rozpory vzniklé v průběhu pořizování územně plánovací dokumentace, pokud není k rozhodnutí příslušný orgán kraje, vede evidenci o schválené územně plánovací dokumentaci na území ČR, apod.
Ministerstvo vykonává činnost nadřízeného orgánu územního plánování (dále jen NOÚP) pro kraj a pro hlavní město Prahu. V případě, že kraj pořizuje územní plán velkého územního celku, plní Ministerstvo pro místní rozvoj obdobné úkoly jako okresní úřad vůči obcím jako pořizovatelům územně plánovací dokumentace, a to:- s NOÚP se projednává návrh zadání územně plánovací dokumentace
- NOÚP vydává stanovisko ke konceptu řešení územně plánovací dokumentace
- NOÚP se vyjadřuje k návrhu souborného stanoviska
- NOÚP vydává stanovisko k návrhu územně plánovací dokumentace
- NOÚP plní obdobné úkoly v případě pořizování změn územně plánovací dokumentace
Ministerstvo pro místní rozvoj pořizuje územní plány velkých územních celků zahrnující území více krajů v případě, že se příslušné orgány kraje nedohodnou, který z nich bude tuto územně plánovací dokumentaci pořizovat. Na rozdíl od dřívější úpravy Ministerstvo již neschvaluje územní plány velkých územních celků. V činnosti Ministerstva jako pořizovatele územně plánovacích podkladů nedochází k žádným změnám ve srovnání s dřívější úpravou.
3. Působnost Ministerstva obrany na úseku územního plánování
Ministerstvo obrany- je pořizovatelem územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů na území vojenských újezdů
Úprava působnosti Ministerstva obrany jako pořizovatele územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů se nemění.
4. Působnost kraje na úseku územního plánování
Kraj- je orgánem územního plánování - § 12 písm. c) SZ,
- orgán kraje v přenesené působnosti je pořizovatelem územních plánů velkých územních celků a územně plánovacích podkladů nezbytných pro jeho činnost,
- je nadřízeným orgánem územního plánování pro okresní úřady a pro města Brno, Ostravu a Plzeň,
- je orgánem schvalujícím územní plány velkých územních celků (až na územní plány velkých územních celků, které schvaluje vláda).
Kraj pořizuje územní plány velkých územních celků (s výjimkou výše uvedenou) a jejich změny. V tomto rozsahu dochází k přesunu působnosti pořizovatele územně plánovací dokumentace z Ministerstva na kraj. Ten dále řeší rozpory mezi orgány státní správy, ke kterým dojde při projednávání územně plánovací dokumentace v případě, že nadřízeným orgánem byl okresní úřad (§ 136 odst. 1,2 SZ).
Podílí se rovněž na evidování územně plánovací činnosti a v rozsahu stanoveném zákonem i na odborné přípravě zaměstnanců okresních úřadů a obecních úřadů pro vykonání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti - § 67 písm. d) krajského zřízení.
Kraj schvaluje územní plány velkých územních celků, včetně výstupů jednotlivých etap v průběhu pořizování (zadání, souborné stanovisko, návrh) a změn této dokumentace, a to v samostatné působnosti. Kraj vyhlašuje závaznou část územních plánů velkých územních celků obecně závazným právním předpisem v samostatné působnosti - vyhláškou. Pouze územní plány velkých územních celků zahrnující území více krajů schvaluje vláda. V tomto případě vyhlašuje jejich závaznou část Ministerstvo pro místní rozvoj formou sdělení ve Sbírce zákonů.
Jako nadřízený orgán se kraj vyjadřuje a vydává stanoviska k územně plánovací dokumentaci, kterou pořizují města Brno, Ostrava a Plzeň. Dále vykonává metodickou činnost na úseku územního plánování, sjednocuje (usměrňuje a koordinuje) a v rámci kompetencí kontroluje výkon státní správy v praxi nižších orgánů územního plánování. Krajský úřad organizuje kontroly na vybraných úsecích činnosti okresních úřadů, včetně kontroly poskytování odborné pomoci okresními úřady obcím. Kraj kontroluje rovněž soulad obecně závazných vyhlášek, nařízení nebo jiných opatření v přenesené působnosti měst Brno, Ostrava a Plzeň se zákonem, případně jiným právním nebo interním předpisem (§ 142 odst. 2, § 144 odst. 1, 2 obecního zřízení).
5. Působnost okresního úřadu na úseku územního plánování
Okresní úřad- je orgánem územního plánování, vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro obec,
- zajišťuje na žádost obce pořízení územního plánu obce nebo regulačního plánu,
- pořizuje územně plánovací podklady nezbytné pro jejich činnost.
Rovněž okresní úřad provádí dozor nad činností orgánů obcí, poskytuje jim odbornou pomoc při výkonu státní správy a plní další úkoly stanovené zákonem (podílí se na evidenci územně plánovací činnosti obcí, apod).
Působnost okresních úřadů nebyla zařazením krajů do soustavy orgánů územního plánování přímo dotčena. Působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro okresní úřady však již nevykonává Ministerstvo pro místní rozvoj, ale kraj.
6. Působnost obce na úseku územního plánování
Obec- je orgánem územního plánování,
- pořizuje pro své území územní plán obce a regulační plány,
- pořizuje pro své území územně plánovací podklady,
- schvaluje územní plán obce a regulační plán.
Rovněž působnost obcí nebyla zařazením krajů do soustavy orgánů územního plánování přímo dotčena. V případě výkonu působnosti pořizovatele územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů se i nadále jedná o činnost vykonávanou v přenesené působnosti obce. Struktura a hierarchické uspořádání orgánů územního plánování jsou typické pro výkon státní správy, stejně jako principy vázanosti obce stanovisky dotčených orgánů státní správy a nadřízeného orgánu územního plánování. Územně plánovací činnost byla a je koncipována jako výkon státní správy, která je na úrovni obcí i krajů vykonávána shodně v jejich přenesené působnosti.
Naproti tomu u schvalování územně plánovací dokumentace obcí a vyhlašování její závazné části obecně závaznou vyhláškou se jedná o výkon působnosti samostatné, jak vyplývá z ustanovení § 84 odst. 2 písm. b) obecního zřízení. Jedná se o činnost vyhrazenou zastupitelstvu obce.