Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 1 - 2001
EVROPSKÁ INTEGRACE
Ohlédnutí za přípravou Národního rozvojového plánu České republiky v roce 2000Úvod
Rok 2000 znamenal pro Českou republiku a ostatní kandidátské státy další zvýšení úsilí vynakládaného při přípravě na vstup do Evropské unie (EU). S vědomím stoupajících nároků na připravenost České republiky pokračovalo velmi intenzivně sbližování české legislativy s právem Evropských společenství. V oblasti regionální politiky bylo nejvýznamnějším krokem schválení zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Postoupila také příprava implementačního systému pro předvstupní období i pro období po vstupu ČR do EU. Rozběhla se realizace pilotních projektů, vzdělávacích modulů a školicích kursů.
Programové dokumenty
V rámci příprav České republiky na vstup do Evropské unie vzniká řada programových dokumentů na národní i regionální úrovni. V gesci Ministerstva pro místní rozvoj je nejvýznamnějším materiálem Národní rozvojový plán České republiky na léta 2000 - 2006 (NRP), který je připravován jako dokument obsahující zevrubné zdůvodnění výběru priorit, o jejichž podporu ze zdrojů EU usiluje ČR v předvstupním období. Současně je možno návrh NRP považovat za výchozí podklad pro jednání o získání finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti po vstupu ČR do EU.
Z dalších programových dokumentů v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti jsou podstatné regionální a sektorové operační programy. Pro každý z 8 regionů soudržnosti byla v roce 1999 zpracována první verze regionálních operačních programů. Dále jsou připravovány návrhy sektorových operačních programů: Průmysl, Rozvoj lidských zdrojů, Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství, Doprava, telekomunikace a poštovní služby, Životní prostředí a Cestovní ruch.
Struktura NRP
Hlavní část NRP, tzv. svodný svazek, obsahuje kapitoly věnované mezinárodnímu ekonomickému kontextu, analýze hospodářského vývoje ČR, obsahuje nástin celkové ekonomické i regionální rozvojové strategie a politiky. V další části je definován strategický cíl NRP, priority rozvoje ČR v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti a svazek uzavírají kapitoly věnované implementaci a finančnímu rámci NRP.
Druhý svazek NRP nazvaný sektorová část NRP, tvoří šest sektorových (konzultačních) dokumentů. Třetí svazek, nazvaný regionální část NRP, obsahuje regionální (konzultační) dokumenty vypracované za všech 8 regionů soudržnosti v ČR. Všechny konzultační dokumenty mají následující strukturu: situační analýza, analýza SWOT, strategický cíl, priority a finanční tabulky.
Kromě těchto tří svazků jsou součástí NRP také následující přílohy: seznam indikátorů pro hodnocení a monitorování, shrnutí hodnocení dopadů NRP na životní prostředí, shrnutí ex- ante hodnocení a příloha popisující proces přípravy Národního rozvojového plánu.
Strategický cíl NRP
Strategickým cílem Národního rozvojového plánu je zvýšení HDP České republiky do roku 2006 na úroveň blízkou 75 % průměru HDP/obyv. států EU (kritérium EU pro Cíl 1), zamezení prohloubení regionálních disparit a výrazné zlepšení stavu životního prostředí. Při dosahování strategického cíle se ČR zaměří především na zvýšení technologické úrovně a konkurenceschopnosti ekonomiky a na zlepšení kvalifikace a flexibility pracovních sil. Výrazně přitom zaktivizuje svoji regionální politiku. Zásadní podmínkou dosažení strategického cíle Národního rozvojového plánu bude respektování principů politiky hospodářské a sociální soudržnosti a principů trvale udržitelného rozvoje, včetně vytvoření potřebného legislativního a institucionálního rámce.
Prioritní osy NRP
Návrh priorit NRP je připraven ve třech úrovních: prioritní osy, priority a opatření. V návrhu priorit se uvažuje s celkem 6 prioritními osami definujícími základní problémové okruhy:- Posílení konkurenceschopnosti průmyslu a podnikatelských služeb
- Rozvoj základní infrastruktury
- Rozvoj lidských zdrojů
- Ochrana a zkvalitňování životního prostředí
- Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství
- Rozvoj cestovního ruchu a lázeňství
Každá prioritní osa odpovídá svým zaměřením jednomu sektorovému operačnímu programu. Regionální operační programy obsahují priority a opatření ze všech šesti prioritních os.
Průběh přípravy NRP
Návrh Národního rozvojového plánu České republiky byl projednán ve vládě ČR dne 5. ledna 2000 (usnesení č. 14/2000). Materiál byl v polovině ledna předán orgánům Evropské komise.
Hlavním úkolem pro rok 2000 bylo rozpracování NRP na úroveň požadovanou pro členské státy EU. Zásadní důraz byl kladen na přechod od roviny programové k rovině operační, resp. implementační.
Hlavní kroky tvořily následující oblasti:- Posouzení vlivů NRP na životní prostředí
Ministerstvu životního prostředí byla v dubnu 2000 předána aktualizovaná verze Národního rozvojového plánu. Zapracování připomínek bylo provedeno jednak do hlavního svazku, dále i do regionálních a sektorových částí NRP příslušnými zodpovědnými subjekty. MŽP vydalo dne 23. května 2000 souhlasné stanovisko k návrhu Národního rozvojového plánu podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Zapracování připomínek MŽP proběhlo v druhé polovině roku 2000 jako součást aktualizace a rozpracování NRP.- Dělba sfér podpor mezi sektorové a regionální operační programy
Na základě rozdělení České republiky na regiony soudržnosti je připravováno 8 regionálních operačních programů a 6 sektorových operační programů. Vzhledem k jejich vysokému počtu se objevila nutnost vymezit jejich obsah a hranice, aby nedocházelo k překrývání jednotlivých sfér podpor. Výsledkem byl materiál Dělba sfér podpor mezi sektorové a regionální operační programy (dále jen Dělba sfér podpor). Práce na Dělbě sfér podpor probíhaly prakticky během celého roku 2000. Zpracování ukázalo, že konsensuální a účinné rozčlenění rozvojových aktivit (programů, priorit, opatření) mezi resorty a regiony je jedním z nejobtížnějších a nejkontroverznějších problémů, které je třeba v rámci prací na programových dokumentech zvládnout.- Vytvoření souboru indikátorů pro potřeby hodnocení a monitorování
Monitorování představuje jeden z hlavních principů a je zároveň nezbytnou podmínkou zajištění plynulé implementace programů Evropské unie. Připravovaný systém monitorování je koncipován jako otevřený a flexibilní systém s možností jeho dalšího rozvoje. Bude tak moci být aplikován jak během období před vstupem ČR do EU, tak v době budoucího využívání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti po vstupu ČR do EU. Na národní úrovni byl připraven návrh ukazatelů hodnotící naplňování strategického cíle NRP. Jednotlivá ministerstva provedla vlastní výběr ukazatelů pro příslušné operační programy. První návrh indikátorů za regionální operační programy byl připraven Ministerstvem pro místní rozvoj. Byla dohodnuta jednotná struktura poskytovaných informací (výstup, výsledek, dopad) i pro dílčí úrovně (opatření, priorita, prioritní osa).- Finanční rámec NRP
Gesci za zpracování finančního rámce má Ministerstvo financí, které při plnění tohoto úkolu úzce spolupracuje s Ministerstvem pro místní rozvoj. Jako jeden z výchozích podkladů byl zpracován přehled sektorových programů (členěný podle jednotlivých ministerstev a sektorů) a každému rozvojovému programu byla přiřazena příslušná prioritní osa NRP. Dále byly analyzovány výdaje kapitol státního rozpočtu a místních rozpočtů ve struktuře běžné a kapitálové výdaje. Na základě dostupných údajů byly vytvořeny představy o možnostech financování v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti, včetně nezbytného spolufinancování strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. Konečná podoba finančního rámce Národního rozvojového plánu však závisí na instrukcích Evropské komise, která přislíbila zaslání vzorových finančních tabulek pro kandidátské země. Jejich konkrétní vyplnění se předpokládá v první polovině roku 2001.- Úprava NRP na základě připomínek EK
Stanovisko Evropské komise k NRP je jedním ze základních podkladů pro další úpravy Národního rozvojového plánu a celého systému programových dokumentů. Ministerstvo pro místní rozvoj od stanoviska EK očekává nejen vyjádření ke struktuře a obsahu dokumentu, ale i k navrhovanému vymezení operačních programů. Stanovisko EK by mělo obsahovat i připomínky k návrhu prioritních os a priorit s vyjádřením, které programy je EK připravena spolufinancovat. To je rozhodující pro správné posouzení finančních možností a pro stanovení reálného finančního rámce NRP. Návrh Národního rozvojového plánu byl formálně předán Evropské komisi k připomínkám v polovině ledna 2000. Podle dostupných informací má EK na předložený dokument celkově pozitivní názor. Zejména je vyzdvihován rozsah a struktura dokumentu, podobně jako proces zpracování NRP se zapojením velkého počtu partnerů. Zástupci EK současně vyjádřili názor, že kvalita NRP nasvědčuje tomu, že dokument se může stát základem pro zpracování Rámce podpory Společenství. Dílčím přínosem pro úpravy NRP a všech jeho částí bylo zaslání neoficiálních stanovisek (září 2000) několika Generálních ředitelství a Evropské vzdělávací nadace (ETF). Tato stanoviska byla využita pro další úpravy NRP. Komplexní oficiální stanovisko k českému NRP však nebylo dosud předáno.
Předložení NRP vládě ČR
Jak vyplývá z výše uvedeného, příprava a následná realizace Národního rozvojového plánu představuje komplexní proces, jehož zabezpečení klade vysoké nároky na celou řadu oblastí. Současně se zpracováním NRP musí Česká republika zabezpečit celý systém realizace a kontroly programů, včetně zajištění jeho souladu s ostatními politikami EU. Jedná se zejména o tyto návazné oblasti: existence funkčních monitorovacích, řídících a kontrolních struktur (včetně monitorovacího a informačního systému), zajištění spolufinancování z národních zdrojů, definování systému finančních toků, realizace školení, existence pravidel poskytování podpor soukromým subjektům z veřejných rozpočtů, respektování souladu s jinými politikami (zadávání veřejných zakázek, ochrana životního prostředí, rovnost pohlaví).
Vzhledem k chybějícímu stanovisku Evropské komise a požadavku předložit upravený návrh Národního rozvojového plánu orgánům Evropské komise v dubnu 2001 požádal ministr pro místní rozvoj v listopadu 2000 předsedu vlády ČR o odklad předložení Národního rozvojového plánu. Předložení návrhu NRP vládě ČR v původně stanoveném termínu (do konce roku 2000) by neumožnilo respektovat závěry oficiálního stanoviska Evropské komise a po obdržení tohoto stanoviska by bylo nutné materiál znovu přepracovat a předložit vládě ještě jednou. Součástí žádosti byl tedy i návrh na zařazení předložení NRP do Plánu nelegislativních úkolů vlády na 1. pololetí 2001 s termínem duben 2001.
Vzhledem k návaznosti jednotlivých kroků přípravy programových dokumentů mohou být operační programy (sektorové i regionální) dokončeny až po schválení celkového rámce daného Národním rozvojovým plánem. Z tohoto pohledu je reálný termín dokončení návrhů programových dokumentů v druhé polovině roku 2001.
Co čeká NRP v nejbližších měsících?
V následujících týdnech je potřebné pokračovat v přípravě upraveného návrhu Národního rozvojového plánu, který bude předložen na jednání vlády ČR pravděpodobně v dubnu 2001.
Po jednání Národního programového výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti na počátku prosince 2000 byla uzavřena otázka prioritních os a priorit NRP. Dokončují se tři klíčové kapitoly, které doznají v porovnání s první verzí NRP nejzásadnějších změn. Jedná se především o systém implementace(vycházející ze Zákona o podpoře regionálního rozvoje, programů ISPA, SAPARD a implementačních schémat navrhovaných jednotlivými resorty pro), o přípravu systému monitorovacích ukazatelů (na národní, sektorové a regionální úrovni) a v neposlední řadě i o finanční rámecNárodního rozvojového plánu.
Závěrem
Před Ministerstvem pro místní rozvoj, dalšími centrálními i regionálními orgány stojí složitý úkol, kterým je respektování pravidel a postupů běžných v Evropské unii. Obecně se státní správa i samospráva učí respektovat princip partnerství, připravovat variantní řešení problémových otázek, vycházet z dlouhodobějších programů, koncentrovat prostředky určené na rozvoj, hodnotit efektivitu vynaložených prostředků a uplatňovat celou řadu dalších aspektů.
Začlenění České republiky do Evropské unie je jednoznačnou zahraničně - politickou prioritou, se kterou vstoupila naše země do nového tisíciletí. V souvislosti s přípravou na vstup do EU souvisí i řada procesů, jež právě probíhají nejen v centrálních orgánech, ale i v regionech. Jejich výsledek se dotýká prakticky každého občana. Vznikají nové koordinační struktury, mění se legislativa a zpracovávají se programové dokumenty. Všechny tyto aktivity by ve svém výsledku měly přispět ke zvýšení úrovně socioekonomického rozvoje České republiky.
Mgr. Tomáš Nejdl
odbor integrace a strukturálních fondů, MMR