Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 1 - 2001
CESTOVNÍ RUCH
Cestovní ruch v rámci krajských úřadůCestovní ruch tvoří jednu z priorit Národního rozvojového plánu. Národní rozvojový plán jako základní programový dokument České republiky je podkladem pro získání předvstupní pomoci EU. Tento plán představuje podrobné zdůvodnění potřeby podpory ze zdrojů EU a definuje cíle, jichž má být dosaženo. Úkolem Národního rozvojového plánu je tedy presentovat koherentní a celkovou strategii, která zdůvodní výběr priorit, o jejichž podpory ze zdrojů EU země usiluje. Detailní cíle a podmínky čerpání podpory na jejich dosažení v jednotlivých oblastech jsou pak specifikovány v sektorových popř. regionálních operačních programech.
Cestovní ruch má vlastní sektorový operační program, jehož realizace by se měla stát významnou součástí náplně činnosti odboru cestovního ruchu krajských úřadů, bez jejichž součinnosti nelze sektorový operační program cestovní ruch realizovat. Jedná se o implementaci rozvojových priorit Sektorového operačního plánu pro cestovní ruch, kterými jsou:• Podpora budování infrastruktury cestovního ruchu, zejména pro malé a střední podnikání
• Podpora tvorby turistických produktů
• Podpora budování organizační struktury cestovního ruchu a příprava lidských zdrojů pro cestovní ruch
• Podpora zachování a obnovy kulturního dědictví a přírodního bohatství pro cestovní ruch
Krajské úřady by rovněž měly hrát důležitou roli v koordinaci působnosti sektorového operačního programu cestovní ruch a regionálními operačními programy v rámci realizace Národního rozvojového plánu.
Další úkoly pracovníků odboru cestovního ruchu krajských úřadů budou souviset s realizací opatření Koncepce státní politiky cestovního ruchu schválené usnesením vlády č. 717/1999, uplatňováním zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, Státním programem podpory cestovního ruchu, aplikací zákona 159/2000 Sb. a aktivitami spojenými s činností České centrály cestovního ruchu.
Reformou veřejné správy dochází k přesunu kompetencí jednotlivých složek. V souvislosti se zabezpečením organizace cestovního ruchu by krajské úřady měly převzít vybranou agendu okresních úřadů a zároveň některé povinnosti ústředních orgánů státní správy. Nově vytvořené krajské úřady by se proto měly cestovním ruchem zabývat v rámci samostatného odboru cestovního ruchu.
Agenda odboru cestovního ruchu by tak pokrývala analytickou, koncepční, koordinační, vzdělávací, poradenskou a informační činnost v této oblasti. Jednotlivými aktivitami by byly: analýza problematiky rozvoje odvětví cestovního ruchu, koordinace územních dopadů koncepce rozvoje cestovního ruchu, zpracování podkladů pro návrh programu rozvoje územního obvodu kraje pro státní program regionálního rozvoje a pro regionální programy spolufinancované EU, koordinace vytváření krajských zdrojů pro financování cestovního ruchu, zpracovávání marketingových strategií rozvoje cestovního ruchu, zpracování statistických údajů, poradenská činnost v oblasti cestovního ruchu pro orgány místní samosprávy včetně iniciace vzniku účelově působících mikroregionů, spolupráce s obcemi, organizace školení a zajištění metodiky pro oblast cestovního ruchu, spolupráce s Českou centrálou cestovního ruchu v oblasti propagace, spolupráce s orgány památkové péče a ochrany přírody, poradenská činnost pro investory v oblasti cestovního ruchu, spolupráce s rozvojovými agenturami, spolupráce s podnikatelskou a neziskovou sférou, koordinace vzniku nových produktů cestovního ruchu.
PhDr. Blažena Křížová
ředitelka odboru realizace
a rozvoje cestovního ruchu, MMR