Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 2001


Úvod

Vážení čtenáři,

        nejprve mi dovolte popřát vám dodatečně mnoho optimismu a zdraví v prvním roce tisíciletí.

        Nemohu v této souvislosti nezmínit jednu z nejvýznamnějších událostí ve státní správě a samosprávě, které dlouho příliš mnoho politiků nevěřilo. Od 1. ledna roku 2001 se v rámci reformy veřejné správy stala realitou existence nových krajských úřadů. Změna ve správním uspořádání přinese postupně občanům i místním samosprávám značné výhody. Zároveň se daří realizovat cíle vládního programu sociální demokracie.

        Občané už doopravdy nebudou muset "jezdit se vším důležitým" do Prahy. Některé kompetence našeho úřadu přecházejí na kraje. V souvislosti s tím byla ukončena činnost devíti regionálních pracovišť Ministerstva pro místní rozvoj, konkrétně v Praze, Českých Budějovicích, Plzni, Chomutově, Liberci, Hradci Králové, Brně, Olomouci a Ostravě. Většina pracovníků těchto regionálních pracovišť v souladu s usnesením vlády přešla na krajské úřady. Cílem tohoto kroku je zajištění plynulého výkonu činností, které do 31. prosince 2000 zabezpečovalo naše ministerstvo. Na úseku územního plánování se to týká zejména pořizování a schvalování územních plánů velkých územních celků, na úseku stavebního řádu především přezkoumávání rozhodnutí a opatření vydaných okresními úřady.

        Ministerstvo pro místní rozvoj bude však i nadále zajišťovat řadu činností, které se týkají zejména věcné koordinace územních plánů velkých územních celků mezi regiony České republiky, koordinace koncepce využití území s vazbou na nadnárodní řešení v evropských strukturách či vykonávání působnosti nadřízeného orgánu územního plánování pro kraje.

        Nové úkoly, které z reformy veřejné správy vyplývají jak pro nově vzniklé krajské úřady, tak i pro Ministerstvo pro místní rozvoj, lze úspěšně zvládnout jen při vzájemné úzké spolupráci. Proto považuji za významné, že se nám letos podařilo připravit nespočet regionálních programů, a to i přes uvedený přesun některých kompetencí na kraje. Vláda se tím rozhodně nezřekla zodpovědnosti a jsem rád, že za náš resort mohu nabídnout pomoc především malým a středním podnikatelům, kteří podnikají v regionech se soustředěnou podporou státu, zastupitelstvům malých obcí, přednostům okresních úřadů i orgánům krajů. Ostatně část z těchto programů podpor najdete také v tomto prvním čísle Věstníku, s nímž se i letos budete setkávat v časopise Obec a Finance.

        Jsem přesvědčen, že nově zvolená cesta - vznik krajských úřadů jako první krok reformy veřejné správy - povede ke zvýšení efektivity a kvality činnosti státní správy.

Ing. Petr Lachnit, CSc.


Zpět na obsah