Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 3 - 2000
ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A
STAVEBNÍ ŘÁD
Reklamní zařízení v blízkosti silnic
Součinnost s Policií ČR, jako dotčeným orgánem státní správy, u reklamních zařízení
(ze stanoviska odboru stavebního řádu ze dne 28. 2. 2000 č. j. K-39/00)
V návaznosti na "Upozornění stavebním úřadům na součinnost s orgány státní správy ve věcech pozemních komunikací a bezpečnosti a plynulosti silničního provozu" (č. j. 627/99-32/K-59/99 ze dne 5. 3. 1999, publikováno v odborném periodiku Urbanismus a územní rozvoj č. 2/99 - příloze Stavebně správní praxe), zaujal odbor stavebního řádu Ministerstva pro místní rozvoj toto stanovisko:
Podle ustanovení § 1 odst. 1 zákona č. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, vykonává státní správu ve věcech bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích Ministerstvo vnitra a Policie ČR. Z tohoto ustanovení vyplývá, že Ministerstvo vnitra (u dálnic a rychlostních silnic) a okresní dopravní inspektorát (u ostatních komunikací) jsou dotčenými orgány státní správy v řízeních podle stavebního zákona, v nichž by mohl být dotčen veřejný zájem na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Při posuzování, zda takovýto veřejný zájem dotčen je, musí stavební úřad vzít v úvahu i ustanovení § 44 odst. 7 vyhl. č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikací (pravidla silničního provozu), které stanoví, že v blízkosti silnice se nesmějí umisťovat takové věci, které by rozptylovaly pozornost účastníka silničního provozu. Přitom pojem "blízkost" nelze ztotožňovat se šířkou ochranného pásma pozemní komunikace. Silniční ochranná pásma jsou zřizována podle § 30 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Odstavec 2 tohoto ustanovení vymezuje, co se rozumí silničním ochranným pásmem "pro účely tohoto zákona". Bezpečnost a plynulost silničního provozu na pozemních komunikacích však není předmětem úpravy zákona o pozemních komunikacích, ale zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích a předpisů vydaných na jeho základě. I orgány vykonávající státní správu pdle těchto zákonů jsou odlišné. Podle zákona č. 13/1997 Sb. je to Ministerstvo dopravy a spojů, okresní úřady a obce, podle zákona č. 12/1997 Sb. je to Ministerstvo vnitra a Policie ČR.
Ohlásí¨li stavebník v konkrétním případě podle § 71 odst. 4 stavebního zákona záměr provést reklamní zařízení mimo silniční ochranné pásmo, ale v blízkosti silnice (např. těsně za hranicí jejího ochranného pásma), musí stavební úřad ve všech souvislostech daného případu posoudit možnost ohrožení bezpečnosti a plynu1)Tento souhlas nemá povahu rozhodnutí podle zákona č. 71/Sb., o správním řízení (správní řád), viz rubrika pro pořizovatelskou praxi v časopisu Urbanismus a územní plánování č. 3/1997.losti silničního provozu i zákaz stanovený v § 44 odst. 7 vyhlášky č. 99/1989 Sb. Pro objasnění této otázky často nezbyde než stanovit, že zařízení lze provést jen na základě povolení. V řízení je pak dopravní inspektorát dotčeným orgánem státní správy, jehož úkolem je posoudit, zda navrhované zařízení je v takové blízkosti silnice, že by svými rozměry, charakterem a vzhledem mohlo rozptýlit pozornost účastníka silničního provozu. Pokud by zkonstatoval, že tomu tak je, nemohlo by být toto zařízení povoleno s ohledem na ustanovení § 44 odst. 7 vyhlášky č. 99/1989 Sb., která je sice právním předpisem nižší právní síly, ale je předpisem obecně závazným. Vydání povolujícího rozhodnutí by v takovém případě bránilo i ustanovení § 126 odst. 1 stavebního zákona.
Při povolování reklamních zařízení v silničním ochranném pásmu je nutno postupovat podle § 31 zákona č. 13/1997 Sb. a podle § 71 odst. 4 stavebního zákona. S postupem podle těchto ustanovení byly stavební úřady seznámeny ve shora zmíněném "Upozornění...".JUDr. Václava Koukalová,
ředitelka odboru stavebního řádu, MMR