Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 3 - 2000


REGIONÁLNÍ POLITIKA A
EVROPSKÁ INTEGRACE

Koordinace v oblsti hospodářské a sociální soudržnosti

 

 

Mezi základní požadavky Evropské unie adresované kandidátským státům patří potřeba vybudování funkčního systému koordinace sektorových a regionálních politik. Česká republika zatím nevyužívá strukturálních fondů, ani Kohezního fondu, ale čerpá anebo bude čerpat prostředky z předvstupních programů Phare, ISPA a SAPARD. Z těchto důvodů vychází nutnost zajistit spolehlivou institucionální a administrativní strukturu.
Ministerstvo pro místní rozvoj na základě usnesení vlády č. 417/1998 zřídilo Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC-ESC) a Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (MC-ESC). Oba tyto výbory zahájily v prosinci 1998 svou činnost. Kladně byl vznik obou institucí hodnocen při screeningových jednáních a též v pravidelné hodnotící zprávě Evropské komise v říjnu 1999.
Po více jak ročním fungování výborů byly v březnu 2000 vládou projednány statuty a jednací řády Národního programového výboru a Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti. O měsíc později byly na základě návrhu na jmenování jednotlivých institucí potvrzeni a oficiálně jmenováni členové NPC-ESC i MC-ESC. Oba tyto výbory byly zřízeny rozhodnutím ministra pro místní rozvoj dne 25. dubna 2000, jsou jeho poradními orgány a předsedá jim I. náměstek ministra pro místní rozvoj.
Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC-ESC)
Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti byl zřízen za účelem posílení koordinace integrační přípravy a zajištění partnera pro Evropskou unii. Strategickým úkolem NPC-ESC je celková koordinace a zabezpečení činností nezbytných k zapojení ČR do systému politiky hospodářské a sociální soudržnosti (s důrazem na zpracování programových dokumentů) a koordinace programů EU na podporu přípravy na využívání strukturálních fondů. Jedná se o koordinaci aktivit zejména Regionálních řídících a monitorovacích výborů (RMMC) nebo Sektorových řídících a monitorovacích výborů (SMMC).
Národnímu programovému výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti předsedá I. náměstek ministra pro místní rozvoj. Členy jsou zástupci ministerstev zodpovědných za některou z oblastí hospodářské a sociální soudržnosti (u příslušných resortů předsedové SMMC), předseda Koordinačního výboru ISPA, předseda Národního monitorovacího výboru SAPARD, předsedové Regionálních řídících a monitorovacích výborů, zástupce nestátních neziskových organizací a další ekonomičtí a sociální partneři. Na jednání jsou jako hosté zváni zástupci Evropské komise (věcně příslušných Generálních ředitelství) i zástupci DEK v Praze. Národní programový výbor zasedá dle potřeby, zpravidla jednou za dva měsíce.
Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (MC-ESC)
Monitorovací výbor má v náplni činnosti koordinaci, monitorování a podávání zpráv týkající se problematiky hospodářské a sociální soudržnosti. Monitorovací výbor má ve srovnání s Národním programovým výborem širší složení, řádnými členy jsou i zástupci jednotlivých ředitelství Evropské komise a zástupci Delegace Evropské komise v Praze. Jednání Monitorovacího výboru se konají minimálně dvakrát ročně.

 


ROZHODNUTÍ č. 15/2000
ministra pro místní rozvoj ze dne 25. dubna 2000
o zřízení:
(a)Národního programového výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC-ESC)
(b)Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (MC-ESC)

 

V souladu s bodem I.3 usnesení vlády ČR ze dne 15. března 2000 č. 258 ke Zprávě o stavu plnění úkolů v oblasti Hospodářská a sociální soudržnost (zabezpečení přípravy pro využití Strukturálních fondů a Kohezního fondu) za 4. čtvrtletí 1999 a návrh postupu na rok 2000 zřizuji Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC ESC); Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (MC ESC); vydávám Statut a jednací řád Národního programového výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC ESC), který je přílohou č. 1 tohoto rozhodnutí; Statut a jednací řád Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (MC ESC), který je přílohou č. 2 tohoto rozhodnutí;

Prof. Ing. Jaromír Císař, CSc. v. r.
ministr

 

Příloha č. 1 k rozhodnutí č. 15/2000 ministra pro místní rozvoj

Statut a jednací řád Národního programového výboru
pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC-ESC)

PREAMBULE


Národní programový výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (dále jen NPC-ESC) se zřizuje:
(a) na základě usnesení vlády ze dne 4. března 1998 č.159/98 k pozičnímu dokumentu pro oblast Hospodářská a sociální soudržnost (regionální politika) pro jednání delegace České republiky o dohodě o přístupu České republiky k Evropské unii;
(b) na základě usnesení vlády ze dne 17. června 1998 č.417/98 k zabezpečování institucionálního rámce účasti České republiky na programech strukturálních fondů Evropské unie;
(c) v souladu s Nařízeními Rady (ES) pro oblast předstrukturálních nástrojů, strukturálních fondů a Kohezního fondu.


ČÁST I
OBECNÁ USTANOVENÍ


Článek 1

Postavení

1. NPC-ESC je poradní orgán ministra pro místní rozvoj ČR.
2. Ministr pro místní rozvoj pravidelně informuje o činnosti NPC-ESC vládu, Výbor vlády pro evropskou integraci a Pracovní výbor pro integraci ČR do EU. Informace je poskytována formou kopie zápisů jednání NPC-ESC.
3. Vláda má právo žádat o informace o činnosti NPC-ESC i mimo výše uvedená informační období a ministr pro místní rozvoj má povinnost takové informace poskytnout.

Článek 2
Působnost

1. NPC-ESC plní zejména následující úkoly:
(a) koordinace přípravy a realizace programů EU na podporu strukturálních opatření (PHARE část týkající se hospodářské a sociální soudržnosti, ISPA, SAPARD, příp. dalších předstrukturálních finančních linek či Iniciativ EU);
(b) projednávání a doporučování finančních a věcných změn schválených programů hospodářské a sociální soudržnosti;
(c) projednávání návrhů a provádění doporučení procedurálních postupů a pravidel pro realizaci programů hospodářské a sociální soudržnosti;
(d) celková koordinace a dohled nad přípravou zásadních programových dokumentů (zejména Národního rozvojového plánu - RDP) pro zpracování Rámce podpory Společenství (CSF);
(e) koordinace přípravy programových dokumentů navazujících na RDP (zejména Regionální operační programy a Sektorové operační programy);
(f) koordinace systémových opatření (monitorovací a informační systém, institucionální struktury, finanční kontrola, apod.);
(g) příprava podmínek pro provádění monitoringu a střednědobého hodnocení programů realizovaných v rámci hospodářské a sociální soudržnosti;
(h) zajišťování návaznosti využití prostředků určených pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti, jejich kontroly a monitorování na využití, kontrolu a monitorování pomoci ES jako celku;
(i) zajišťování provázanosti koordinačních struktur pro využití prostředků určených pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti s koordinačními strukturami pro využití pomoci ES jako celku;
(j) vyhotovení informačních zpráv;
(k) poskytování informací a propagace programů v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti;
(l) v rámci své působnosti zajištění shody s politikami Společenství;
(m)koordinace dalších činností spojených s problematikou politiky hospodářské a sociální soudržnosti.

 

ČÁST II
SLOŽENÍ

 

Článek 3
Složení


1. NPC-ESC má maximálně 45 členů.
2. Členy NPC-ESC jmenuje a odvolává ministr pro místní rozvoj. Národní koordinátor pomoci a Národní schvalující úředník jsou členy výboru z titulu své funkce.
3. Návrhy členů NPC-ESC za příslušná ministerstva předkládají ministrovi pro místní rozvoj jednotliví ministři, za svazy a komory příslušné svazy a komory, za ostatní instituce odpovědné orgány těchto institucí a představitele jednotlivých zájmových sfér jmenuje ministr pro místní rozvoj z řad odborníků v příslušné oblasti.
4. Ministr může, po projednání s institucí, která člena vyslala, odvolat člena, který se soustavně nezúčastňuje práce výboru. V takovém případě navrhne příslušná instituce nového člena.
5. NPC-ESC předsedá vedoucí zaměstnanec Ministerstva pro místní rozvoj ve funkci 1. náměstka ministra pro místní rozvoj, které je zodpovědné za koordinaci v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti.
6. Členy NPC-ESC jsou předseda, zástupci ministerstev odpovědných za přípravu na strukturální fondy a kohezní fond (MMR, MF, MPSV, MPO, MDS, MŽP, Mze, MZV, MV, MK, MŠMT, MZdr), zástupci regionů, Národní koordinátor pomoci, Národní schvalující úředník, předseda Koordinačního výboru ISPA, předseda Národního monitorovacího výboru SAPARD, zástupce ČSÚ, schvalující úředník programu přeshraniční spolupráce (PAO CBC), zástupce Rady vlády České republiky pro sociální a ekonomickou strategii (RASES), zástupce Úřadu vlády, zástupce Hospodářské komory ČR, zástupce Agrární komory ČR, představitelé za oblast rozvoje lidských zdrojů, vědy a výzkumu, představitel organizace zaměstnavatelů, zástupce Svazu průmyslu a dopravy, představitel odborů, představitelé nestátních neziskových organizací, představitel podnikatelské sféry.

 

ČÁST III
ORGÁNY A JEJICH ČINNOST

Článek 4
Orgány

1. Orgány NPC-ESC jsou předseda a tajemník výboru.

Článek 5
Předseda


1. Předseda:
(a) zastupuje výbor navenek;
(b) svolává jednání výboru, navrhuje program a řídí jeho jednání;
(c) odpovídá za dodržování pravidel Statutu a jednacího řádu NPC-ESC všemi členy výboru;
(d) je členem Společného monitorovacího výboru pro využití pomoci ES, v němž zastupuje oblast hospodářské a sociální soudržnosti;
(e) odpovídá ministrovi pro místní rozvoj za činnost výboru.
2. V případě nepřítomnosti předsedy vykonává jeho funkci zástupce pověřený ministrem pro místní rozvoj. Jako zástupce může být pověřen pouze člen výboru.

Článek 6
Tajemník výboru


1. Tajemníka výboru jmenuje předseda NPC-ESC z řad pracovníků Ministerstva pro místní rozvoj.
2. Tajemník výboru zejména:
(a) řídí a odpovídá za činnost sekretariátu;
(b) zajišťuje jednání NPC-ESC;
(c) vykonává další činnosti dle pokynů předsedy NPC-ESC.
Článek 7
Sekretariát
1. Sekretariát zajišťuje administrativní úkoly spojené s činností výboru.
2. Sekretariát je složený ze zaměstnanců Ministerstva pro místní rozvoj ČR.


ČÁST IV
ČINNOST

Článek 8
Četnost jednání

1. Jednání výboru se koná nejméně jednou za dva měsíce.
2. V případě potřeby se mohou jednání konat i v kratších časových intervalech.

Článek 9
Zřízení a činnost pracovních skupin


1. NPC-ESC může ustavit pracovní skupiny pro řešení specifické problematiky.
2. Tyto pracovní skupiny se skládají ze členů NPC-ESC, případně dalších odborníků.
3. Pracovní skupiny předkládají na základě výsledků své činnosti NPC-ESC návrhy a doporučení.

Článek 10
Svolávání jednání a stanovení programu jednání


1. Předseda svolává jednání výboru z vlastní iniciativy nebo na základě písemné žádosti nejméně poloviny členů NPC-ESC.
2. Oznámení o svolání jednání NPC-ESC obsahující den, místo, čas, program jednání, případně další nezbytné informace, musí být členům NPC-ESC dáno vhodným způsobem na vědomí nejdéle dva týdny před konáním jednání.
3. Člen NPC-ESC může písemně pověřit k účasti svého zástupce. V takovém případě má zástupce stejná práva jako člen.


Článek 11
Usnášeníschopnost

1. NPC-ESC je usnášeníschopné, jsou¨li přítomny nejméně tři čtvrtiny jeho členů a z tohoto počtu nadpoloviční většina členů není zastoupena.

Článek 12
Veřejnost jednání


a účast zástupců dalších orgánů a institucí
1. Jednání NPC-ESC jsou neveřejná.
2. Předseda i členové NPC-ESC si mohou, považují¨li to za vhodné a po oznámení sekretariátu NPC-ESC, vyžádat účast dalších zástupců orgánů státní správy, Evropských společenství, Delegace Evropské komise v Praze, Evropské investiční banky či jiných zahraničních i domácích odborníků.
3. Předseda NPC-ESC může přizvaným zástupcům či odborníkům během jednání NPC-ESC udělit slovo.
4. Přizvaní zástupci či odborníci jsou povinni se před zahájením jednání seznámit se Statutem a jednacím řádem NPC-ESC.


Článek 13
Přijímání usnesení


1. NPC-ESC se usnáší na návrzích pro rozhodnutí ministra pro místní rozvoj a na doporučeních pro ministra pro místní rozvoj kvalifikovanou většinou 2/3 hlasů všech svých členů. Každý člen, který nesouhlasí s jeho usnesením, má právo podat písemné votum, ve kterém uvede svůj odlišný názor a jeho odůvodnění. Toto votum bude přiloženo k usnesení.
2. NPC-ESC může ve výjimečných případech přijímat usnesení v písemné formě, a to následujícím způsobem:
(a) Předseda zašle všem členům NPC-ESC příslušný návrh a úplnou dokumentaci týkající se dané otázky.
(b) Členové NPC-ESC mají povinnost doručit předsedovi NPC-ESC své písemné vyjádření k návrhu nejdéle do dvaceti pracovních dnů od jeho doručení.
(c) V případě, že písemná vyjádření neobsahují žádné námitky proti předloženému návrhu, prohlásí předseda usnesení za schválené. V tomto případě je nutno schválené usnesení ústně oznámit na nejbližším zasedání NPC-ESC.
(d) V opačném případě bude usnesení předloženo k projednání na nejbližším jednání NPC-ESC.

Článek 14
Zápisy z jednání


1. Zápisy z jednání NPC-ESC obsahují prezenční listinu, shrnutí projednávaných bodů a obsah přijatých usnesení.
2. Zápisy z jednání musí být zaslány všem členům NPC-ESC nejdéle do 14 dnů po konání jednání. Zápisy vyhotoví a rozešle sekretariát.

 

ČÁST V
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

Článek 15


1. NPC-ESC jmenovaný podle dosavadního statutu dále pokračuje ve své činnosti podle tohoto statutu.
2. Tento statut nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2000.

ISPA - Předvstupní program pro strukturální
politiku (doprava a životní prostředí)
SAPARD - Předvstupní program pro zemědělství a
obnovu venkova

 

 

Příloha č. 2 k rozhodnutí č. 15/2000 ministra pro místní rozvoj

Statut a jednací řád Monitorovacího výboru
pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (NPC-ESC)


Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti (dále jen MC-ESC) se zřizuje:
(a) na základě usnesení vlády ze dne 4. března 1998 č. 159/98 k pozičnímu dokumentu pro oblast Hospodářská a sociální soudržnost (regionální politika) pro jednání delegace České republiky o dohodě o přístupu České republiky k Evropské unii;
(b) na základě usnesení vlády ze dne 17. června 1998 č. 417/98 k zabezpečování institucionálního rámce účasti České republiky na programech strukturálních fondů Evropské unie;
(c) v souladu s Nařízeními Rady (ES) pro oblast předstrukturálních nástrojů, strukturálních fondů a Kohezního fondu.

ČÁST I
OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek 1
Postavení

1. MC-ESC je poradní orgán ministra pro místní rozvoj ČR.
2. Ministr pro místní rozvoj pravidelně informuje o činnosti MC-ESC vládu, Výbor vlády pro evropskou integraci, Pracovní výbor pro integraci ČR do EU a Společný monitorovací výbor pro využití pomoci ES.
3. Vláda má právo žádat o informace o činnosti MC-ESC i mimo výše uvedená informační období a ministr pro místní rozvoj má povinnost takové informace poskytnout.


Článek 2
Působnost

1. MC - ESC plní zejména následující úkoly:
(a) koordinuje, monitoruje a podává zprávy týkající se problematiky hospodářské a sociální soudržnosti, zvláště realizace Speciálního přípravného programu pro ČR a předvstupních programů v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti;
(b) provádí svou činnost v souladu s ustanoveními týkajícími se monitorování a hodnocení tak, jak je uvedeno v příloze C finančního memoranda pro národní program Phare 1998;
(c) koordinuje svou činnost s orgány činnými v předvstupním procesu. Dává doporučení v oblastech řízení a programování a monitoruje realizaci těchto doporučení.


ČÁST II
SLOŽENÍ

Článek 3
Složení

1. MC-ESC má maximálně 50 členů.
2. Členy MC-ESC jmenuje a odvolává ministr pro místní rozvoj. Národní koordinátor pomoci a Národní schvalující úředník jsou členy výboru z titulu své funkce.
3. Návrhy členů MC-ESC za příslušná ministerstva předkládají ministrovi pro místní rozvoj jednotliví ministři, za svazy a komory příslušné svazy a komory, za ostatní instituce odpovědné orgány těchto institucí a představitele jednotlivých zájmových sfér jmenuje ministr pro místní rozvoj z řad odborníků v příslušné oblasti.
4. Ministr může, po projednání s institucí, která člena vyslala, odvolat člena, který se soustavně nezúčastňuje práce výboru. V takovém případě navrhne příslušná instituce nového člena.
5. MC-ESC předsedá vedoucí pracovník MMR, který vykonává funkci koordinátora pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti.
6. Členy MC-ESC jsou předseda, zástupci Evropské komise z DG Ia, V, VI, XVI, zástupce Delegace Evropské komise v Praze, zástupci ministerstev odpovědných za přípravu na strukturální fondy a kohezní fond (MPSV, Mze, MMR, MDS, MŽP, MF, MPO, MZV, MV, MK, MŠMT, MZdr), zástupce ČSÚ, zástupci regionů, Národní koordinátor pomoci, Národní schvalující úředník, předseda Národního monitorovacího výboru SAPARD, předseda KV ISPA, předsedové pracovních skupin ISPA, schvalující úředník programu přeshraniční spolupráce (dále jen "PAO CBC"), zástupce Rady vlády ČR pro sociální a ekonomickou strategii (RASES), zástupce Úřadu vlády, zástupce Hospodářské komory ČR, zástupce Agrární komory ČR, představitelé za oblast rozvoje lidských zdrojů, vědy a výzkumu, představitel organizace zaměstnavatelů, zástupce Svazu průmyslu a dopravy, představitel odborů, představitel nestátních neziskových organizací.


ČÁST III
ORGÁNY A JEJICH ČINNOST

Článek 4
Orgány

1. Orgány MC-ESC jsou předseda a tajemník výboru.

Článek 5
Předseda


1. Předseda:
(a) zastupuje výbor navenek;
(b) svolává jednání výboru, navrhuje program a řídí jeho jednání;
(c) odpovídá za dodržování pravidel Statutu a jednacího řádu MC-ESC všemi členy výboru;
(d) je členem Monitorovacího podvýboru ve smyslu Memoranda o porozumění o zřízení Národního fondu;
(e) odpovídá ministrovi pro místní rozvoj za činnost výboru.
2. V případě nepřítomnosti předsedy vykonává jeho funkci zástupce pověřený ministrem pro místní rozvoj. Jako zástupce může být pověřen pouze člen výboru.

Článek 6
Tajemník výboru


1. Tajemníka výboru jmenuje předseda MC - ESC.
2. Tajemník výboru zejména:
(a) řídí a odpovídá za činnost sekretariátu;
(b) zajišťuje jednání MC - ESC;
(c) vykonává další činnosti dle pokynů předsedy MC- ESC .


Článek 7
Sekretariát

1. Sekretariát zajišťuje administrativní úkoly spojené s činností výboru.
2. Sekretariát je složený ze zaměstnanců Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

ČÁST IV
ČINNOST


Článek 8
Četnost jednání

1. Jednání výboru se koná nejméně dvakrát v roce.
2. V případě potřeby se mohou jednání konat i v kratších časových intervalech.

Článek 9
Podvýbory


1. MC-ESC může zřídit podvýbory pro řešení specifické problematiky.
2. Tyto podvýbory se skládají ze členů MC-ESC, případně dalších odborníků.
3. Podvýbory předkládají na základě výsledků své činnosti MC-ESC návrhy a doporučení.
4. Pro činnost podvýboru platí obdobně ustanovení tohoto Statutu týkající se činnosti MC-ESC.

Článek 10
Svolávání jednání a stanovení programu jednání

1. Předseda svolává jednání výboru z vlastní iniciativy nebo na základě písemné žádosti nejméně poloviny členů MC-ESC nebo Národního koordinátora pomoci ES nebo zástupců Evropské komise.
2. Oznámení o svolání jednání MC-ESC obsahující den, místo, čas, program jednání, po jeho projednání s Evropskou komisí, případně další nezbytné informace, musí být členům MC-ESC dáno vhodným způsobem na vědomí nejdéle dva týdny před konáním jednání.
3. V případě zasílání písemné pozvánky nebo případných písemných podkladů pro jednání budou tyto podklady členům MC-ESC doručeny v českém a anglickém jazyce.
4. Člen MC-ESC může písemně pověřit k účasti svého zástupce. V takovém případě má zástupce stejná práva jako člen.

Článek 11
Usnášeníschopnost


1. MC-ESC je usnášeníschopné, jsou¨li přítomny nejméně tři čtvrtiny jeho členů a z tohoto počtu nadpoloviční většina členů není zastoupena.

Článek 12
Veřejnost jednání a účast zástupců dalších orgánů a institucí


1. Jednání MC-ESC jsou neveřejná.
2. Pracovními jazyky jednání jsou angličtina a čeština.
3. Předseda i členové MC-ESC si mohou, považují¨li to za vhodné a po oznámení sekretariátu MC-ESC, vyžádat účast dalších zástupců orgánů státní správy, Evropských společenství, Delegace Evropské komise v Praze, Evropské investiční banky či jiných zahraničních i domácích odborníků.
4. Předseda MC-ESC může přizvaným zástupcům či odborníkům během jednání MC-ESC udělit slovo.
5. Přizvaní zástupci či odborníci jsou povinni se před zahájením jednání seznámit se Statutem a jednacím řádem MC-ESC.

Článek 13
Přijímání usnesení


1. MC-ESC se usnáší kvalifikovanou většinou 2/3 hlasů všech svých členů. Každý člen, který nesouhlasí s jeho usnesením, má právo podat písemné votum, ve kterém uvede svůj odlišný názor a jeho odůvodnění. Toto votum bude přiloženo k usnesení.

Článek 14
Zápisy z jednání


1. Zápisy z jednání MC-ESC obsahují prezenční listinu, shrnutí projednávaných bodů a obsah přijatých usnesení.
2. Zápisy z jednání musí být zaslány všem členům MC-ESC nejdéle do 20 pracovních dnů po konání jednání. Zápisy vyhotoví a rozešle sekretariát.

ČÁST V
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ


Článek 15

1. MC-ESC jmenovaný podle dosavadního statutu dále pokračuje ve své činnosti podle tohoto statutu.
2. Tento statut nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2000.

Mgr. Tomáš Nejdl,
odbor integrace a strukturálních fondů, MMR


Zpět na obsah