Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 2 - 2000
INFORMACE PRO VEŘEJNOST
Přístup k informacím
Opatření č. 3/2000 ředitele úřadu ze dne 16. března 2000 k realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
1. Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen ministerstvo) je povinným subjektem, který je ve smyslu zákona povinen poskytovat občanům informace, vztahující se k jeho působnosti. Tuto službu zajišťuje Informační centrum, organizačně začleněné v odboru pro styk s veřejností (OSV), dříve kancelář pro styk s veřejností.
2. Základní informace o činnosti a kompetencích ministerstva v souladu s § 5, odst. 1 zákona č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím(dále zákona), budou umístěny v prosklené skříni ve foyeru budovy ministerstva na Staroměstském náměstí. Informační tabule menšího rozsahu bude umístěna také ve foyeru budovy v Letenské ulici, stejně jako na každém regionálním pracovišti sekce územního plánování a stavebního řádu.
3. Informační centrum je v provozu každé pondělí, středu a čtvrtek od 8 do 17 hodin. Pokud občan osobně požaduje informace v úterý nebo pátek, vypíše svůj dotaz na informační formulář. Formulář si vyzvedne ve vrátnici a vyplněný jej tam odevzdá. Pracovník centra převezme požadavek v provozní dny a zajistí další nezbytná administrativní opatření. Všechna písemná podání musí projít podatelnou ministerstva v souladu s ustanoveními Spisového řádu ministerstva. Každé písemné podání musí mít přiděleno číslo jednací.
4. Náročnější odborné dotazy předají pracovníci Informačního centra k vyřízení do sekretariátu příslušné sekce. Za včasné vyřízení dotazů v zákonné lhůtě 15 dnů zodpovídají vedoucí zaměstnanci na úrovni ředitelů sekcí a samostatných útvarů. Dotazy a jejich vyřízení se evidují v Informačním centru.
5. Informace občanům se poskytují osobně, telefonicky nebo písemně. Za sdělení informace se považuje rovněž odkaz na informaci již zveřejněnou (tisk, Internet apod.). Na výslovný požadavek občana však pracovník Informačního centra poskytne již zveřejněnou informaci opakovaně. Všechny ústní i písemné informace se evidují v počítačové databázi a v informačním deníku s uvedením jména a adresy tazatele (v případě písemné informace), druhu informace a data jejího předání. Způsob zpracování elektronické evidence a struktura uvedených údajů bude projednána s odborem informatiky a upravena podle jeho doporučení. OSV zpracuje často se opakující dotazy a zajistí jejich zveřejnění na www stránkách ministerstva.
6. Informace se občanům poskytují až na výjimky zdarma. Sazbám podléhají pouze požadavky s využitím barevných kopií (20 Kč/stránka A4) a požadavky s rozsáhlejším využitím rozmnožovací techniky – od 10 stránek A4 výše (1,40 Kč/stránka). Úhrada se provádí zásadně poštovní poukázkou a pracovník Informačního centra předá žadateli požadovaný materiál proti útržku o zaplacení. Finanční účtárna založí pro tento účel zvláštní podúčet a předá Informačnímu centru potřebný počet poukázek. Pracovník Informačního centra po převzetí útržku o zaplacení předá žadateli kopii, jejíž originál bude sloužit OFS pro zúčtování. OFS přidělí faktuře pořadové číslo.
7. Pracovníci Informačního centra neposkytnou informaci, pokud se požadavek týká utajovaných skutečností, ochrany osobnosti a soukromí, ochrany obchodního tajemství a duševního vlastnictví a důvěrnosti majetkových poměrů. Rozsah informací, které nesmí být zveřejněny, bude vyvěšen v prostorách Informačního centra.
8. Nepovažujeli žadatel ústní informaci za dostatečnou, je třeba podat žádost písemně. Požadovaná informace se poskytne do15 dnů od přijetí podání. Datum přijetí se vždy zaeviduje do informačního deníku. Jeli žádost podána prostřednictvím elektronické pošty, je nezbytná zpětná identifikace žadatele. Jinak se požadavek odloží.
9. Jestliže Informační centrum neposkytne informaci v zákonné lhůtě, má se za to, že informaci odepřelo. Proti zamítavému rozhodnutí se tazatel může odvolat do 15 dnů ode dne, kdy uplynula lhůta pro vyřízení žádosti. O odvolání rozhodne zvláštní rozkladová komise ministerstva. Každá písemná informace nebo rozhodnutí se tazateli předá doporučeným dopisem do vlastních rukou.
10. Osobní návštěvy v Informačním centru budou evidovány v souladu s Pokynem ředitele úřadu č. 1/1999 ze dne 1. 2. 1999. Dále se zavádějí tato opatření:
10.1. Vrátný telefonicky uvědomí pracovníka Informačního centra o příchodu občana, požadujícího informace. Pokud se pracovník právě zabývá případem jiného tazatele, požádá vrátný návštěvníka, aby vyčkal ve foyeru. Do budovy jej vpustí až po odchodu předchozího návštěvníka.
10.2. Vrátný upozorní službu v Informačním centru na příchod dalšího tazatele a zpětně služba vrátnici na jeho odchod.
10.3. Každou nesrovnalost v koordinaci příchodu a odchodu je nutno ihned hlásit bezpečnostní službě.
Ing. Jiří H l a d í k,
ředitel úřadu, MMR
Zpět na obsah