Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 2000


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD

Bezbariérové stavby

 

K  postupu při zajišťování “bezbariérovosti” stavby ve stavebním řízení a uplatňování vyhlášky č. 174/1994 Sb.

1. Rozsah a  obsah projektové dokumentace ke stavebnímu řízení je stanoven v  § 18 vyhlášky č. 132/1998 Sb., tak, aby její textová a  grafická část umožňovala řádné přezkoumání a   posouzení navrhované stavby z  hledisek předepsaných v  § 62 odst. 1 stavebního zákona (dále jen SZ); nejde o  realizační dokumentaci. Stanovená míra podrobnosti stavebních výkresů (zejména měřítko- zpravidla 1 : 100) neumožňuje zobrazit některé prvky, výrobky, díly a  konstrukce do té míry, aby mohlo být kontrolováno dodržení všech požadavků vyhlášky č. 174/1994 Sb.

Tento stav je však vyvážen předepsaným obsahem souhrnné zprávy, která je součástí projektové dokumentace stavby. Podle §  18 odst. 1 písm. a) – bodů 1 a  7 vyhlášky č. 132/1998 Sb. z  ní musí být dostatečně zřejmé m.j. navrhované použití stavebních materiálů z  hlediska dodržení technických požadavků zabezpečujících užívání stavby osobami s  omezenou schopností pohybu a  orientace; dále musí obsahovat údaje o  dodržení požadavků stanovených zvláštními předpisy, mezi něž patří i  vyhláška č. 174/1994 Sb.

Pokud by projektová dokumentace, předložená ke stavebnímu řízení, neposkytovala dostatečný podklad pro posouzení navrhované stavby, je stavební úřad oprávněn vyzvat stavebníka, aby ji v   nezbytném rozsahu doplnil nebo upravil (§ 60 odst. 1 SZ).

V  jednotlivých (konkrétních) případech může stavební úřad podmínkami stavebního povolení uložit předložení podrobnější dokumentace ještě před zahájením stavby ke kontrole dodržení podmínek stanovených pro provedení stavby, popř. stanovit další požadavky (§  20 odst. 2 písm. a) a  násl. vyhlášky č. 132/1998 Sb.) k   dosažení “bezbariérovosti” stavby.

 

2. Ve stavebním řízení jsou podkladem rozhodnutí stavebního úřadu též různá vyjádření, stanoviska, posouzení, rozhodnutí, souhlasy a  jiná opatření, která vydávají dotčené orgány státní správy (DOSS), spolupůsobící v  řízení, podle zvláštních předpisů. Má­li takové opatření formu správního rozhodnutí (§ 46 - 47 zákona o  správním řízení), stavební úřad jeho obsah nepřejímá do podmínek stavebního povolení, ani nemůže stanovit např. podmínku, že při provádění stavby musí být takové rozhodnutí dodrženo.

Naproti tomu požadavky (podmínky) DOSS pro realizaci stavby, obsažené v  opatřeních, která nejsou správním rozhodnutím, musí stavební úřad zahrnout (převzít) do podmínek stavebního povolení. Není možné pouze na stanovisko DOSS odkázat a  uložit jeho dodržení, byť specifikováním jeho č.j. a  data vydání. Plně to platí i   pro vyjádření konzultantů z  hlediska dodržení vyhlášky č   174/1994 Sb.; jejich připomínky může stavební úřad uplatnit jen jako “své” podmínky pro provedení stavby.

 

3.  Na řízení o  povolení změny stavby před dokončením se podle §  68 odst. 2 SZ vztahují přiměřeně ustanovení o   stavebním řízení. Odstavec 3 téhož paragrafu pak stanoví, že závaznou podmínkou pro povolení změny – u  staveb občanského vybavení v   částech určených pro užívání veřejností – je zajištění přístupu a   užívání osobami s  omezenou schopností pohybu a  orientace.

K  uvedené právní úpravě vedl především zvýšený zájem na tom, aby zejména stavby občanského vybavení byly stavěny bezbariérově. Citované ustanovení o  změnách staveb v   průběhu jejich provádění (před dokončením) však nelze vykládat a   aplikovat izolovaně od ustanovení §  138a SZ, ve kterém je založena povinnost právnických a  fyzických osob a  správních orgánů postupovat m.j. při navrhování, projektování, povolování a  realizaci staveb podle obecných technických požadavků na výstavbu a  obecných technických požadavků zabezpečujících užívání staveb osobami s  omezenou schopností pohybu a   orientace.

Proto z  uvedené dikce §   68 odst. 3 SZ nelze dovozovat, že u  jiné stavby než stavby občanského vybavení povolené bezbariérově, by bylo možné podle §  68 SZ povolit takovou změnu, která by bez dalšího umožnila netrvat na podmínkách bezbariérového provedení stavby, stanovených ve stavebním povolení na základě §  60 odst. 3, §  62 odst. 1 písm. b) a  § 66 SZ, a  podle §  20 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 132/1998 Sb. Takový postup by mohl být v  konkrétním případě považován za obcházení zákona.

 

JUDr. Václava Koukalová,
ředitelka odboru stavebního řádu MMR


Zpět na obsah