Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 2 - 2000
CESTOVNÍ RUCH
Činnost České centrály cestovního ruchu v roce 1999
1. Základní charakteristika České centrály cestovního ruchu
Základní orientace příspěvkové organizace Česká centrála cestovního ruchu (dále jen ČCCR) je zakotvena ve Statutu.
ČCCR v rámci svého poslání koordinuje státní propagaci cestovního ruchu s aktivitami prováděnými podnikatelskými a regionálními subjekty a rozvíjí střednědobou strategii pro marketing cestovního ruchu na domácím a zahraničním trhu a napomáhá rozvoji turismu v regionech.
Hlavní úkoly vymezené ve Statutu zdůrazňují pro ČCCR nutnost zabezpečovat propagaci cestovního ruchu a cílevědomě vytvářet image turistické značky “České republiky” a prosazovat ji na domácím i zahraničním trhu. Dále stanoví rozpracovávat turistické produkty charakteristické pro destinaci Česká republika v celé šíři a všestranně podporovat prodej národních produktů cestovního ruchu. Významným úkolem je spolupráce s regiony v ČR, angažovanost při vzniku přirozených oblastí cestovního ruchu, působení při jejich turistickém rozvoji a zatraktivnění jednotlivých lokalit. Důraz je kladen na práci zastoupení v zahraničí, jejichž cílem je informovat zahraniční veřejnost a komerční subjekty o nabídce cestovního ruchu v České republice.
V souladu se schváleným Statutem uskutečňuje ČCCR činnost formou:
- zřizování zahraničních zastoupení
- propagační, reklamní a inzertní činnosti
- prezentační a výstavnickou činností a odbornými turistickými workshopy
- vydavatelskou činností neperiodických tiskovin
- spoluprací s domácími a zahraničními médii
- sběrem, zpracováním, analýzou, distribucí a prezentací informací
- metodické pomoci a finanční podpory tvorby a realizace produktů cestovního ruchu.
2. Věcná činnost České centrály cestovního ruchu
Činnost ČCCR se v roce 1999 řídila schváleným rozpočtem zřizovatele Věcným zaměřením ČCCR. Byla zaměřena na tři základní obsahové celky
- působení vůči zahraničí
- spolupráci s regiony a podporu rozvoje cestovního ruchu v regionech
- rozvinutí marketingových aktivit v tuzemsku i zahraničí.
2.1. Působení vůči zahraničí
Jeden z hlavních pilířů působení vůči zahraničí je založen na práci zahraničních zastoupení. V současné době spravuje ČCCR 12 zastoupení v 11 zemích, z nichž Berlín je samostatným zastoupením ČCCR, 6 pracuje v rámci českých center (Vídeň, Londýn, Amsterdam, Paříž, Moskva, New York) 5 na základě dohod o spolupráci s místními subjekty (Řím, Miláno, Brusel, Toronto, Japonsko). V uplynulém roce došlo k posílení počtu pracovníků v Londýně, Vídni a New Yorku. Byla uzavřena smlouva o spolupráci se Správou českých center, jejímž předmětem jsou práva a povinnosti ČCCR i SČC a vztahy finanční i majetkové. Základním koncepčním dokumentem pro práci zahraničních zastoupení jsou Koncepce zahraničních zastoupení v letech 1999 - 2000 a pro pracovní postupy byl Rozhodnutím ředitele vydán předpis Zásady práce pro zástupce ČCCR v zahraniční.
Činnost zastoupení spočívala jednak jako doposud v široké informační činnosti a jednak byla zahájena aktivní marketingová působení, např. organizováním prezentací, workshopů apod. pro cílové skupiny (Moskva, New York, Paříž), spoluprací s masmédii, spoluprací s místními touroperátory, spoluprací se středoevropskými zastoupeními v USA, Velké Británii atd.
V roce 1999 ČCCR garantovala účast na 60 veletrzích, výstavách, workshopech a prezentacích. Z toho zajišťovalo ústředí v Praze 34 akcí, ostatní byly zabezpečeny prostřednictvím zastoupení ČCCR. Jednalo se jak o velké evropské i zámořské veletrhy, tak i o menší regionální akce. Většina velkých veletrhů je rovnoměrně rozložena po celé Evropě, řada akcí se uskutečnila i v USA a jedna v Japonsku.
Soubor veletrhů a výstav byl odsouhlasen Komisí pro veletrhy a výstavy, poradním orgánem ředitele ČCCR, v níž jsou zastoupeny vedle MMR ČR i asociace cestovních kanceláří a Svaz měst a obcí.
Kladnou odezvu ze strany vystavovatelů zaznamenal zvýšený počet zahraničních workshopů, organizovaných ve spolupráci se zahraničními zastoupeními ČCCR. Workshopy pro cestovní kanceláře byly pořádány především v Rusku (12), dále v Německu, v USA bylo zorganizováno 7 prezentací spojených s workshopy, které pod názvem Destination Central Europe uspořádaly centrály cestovního ruchu Maďarska, Polska a České republiky. Ve Francii byl workshop cestovních kanceláří spojen s velmi úspěšným a širokým představením regionů České republiky.
Nebyla opomenuta ani účast na tuzemských akcích, ke kterým se řadí GO Regiontour Brno, Holiday World Praha, Salon lázeňství v Karlových Varech.
Pro vizuálně jednotnou prezentaci na veletrzích cestovního ruchu v roce 2000 se uskutečnilo řízení, které bylo završeno vytvořením návrhu a modelu expozice ČCCR, která bude od příštího roku použita na většině veletrhů cestovního ruchu.
Ediční politika vycházela z činnosti marketingu, poznatků zahraničních zastoupení a sekcí ČCCR. Vycházela z principu edičních řad – všeobecné, tematické a regionální. Bylo vydáno 10 nových titulů, byla provedena aktualizovaná reedice několika titulů a bylo rozpracováno 6 titulů. V rámci všeobecné řady byly vydány např. tituly Česká republika – Váš nový přítel, Česká republika dnes, Mapa památek, Automapa a Mapa autokempů ČR. Obsahem tematické řady byly tituly Zimní dovolená, Cykloturistika v ČR, Lázeňství, Židovské památky, Poutní místa, Památky UNESCO v ČR, Praha – taková zvláštní atmosféra, 111 hradů a zámků. Šest titulů bylo rozpracováno a bude dokončeno v roce 2000.
Obsah edičního plánu byl na počátku roku projednán a schválen redakční radou ředitele ČCCR, kde jsou i zástupci MMR, asociací cestovních kanceláří, Národní federace hotelů a restaurací a Svazu měst a obcí.
Cílem ČCCR bylo v roce 1999 připravit pro prezentaci českého cestovního ruchu v zahraničí takové podmínky, aby všechny výstupy byly jednotné, na vyšší kvalitativní úrovni a aby na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o nabídku národního turistického úřadu. Proto byla pro propagační materiály ČCCR navržena jednotná grafická úprava, požadované formáty a kvalitativní úroveň tak, aby splňovaly nároky kladené především na vypovídací schopnost a pro potřeby jednotného označení nabídky služeb cestovního ruchu byla vyhlášena soutěž o nejlepší návrh loga; bylo vybráno logo agentury Leonardo.
V oblasti Public Relations bylo zorganizováno a zabezpečeno 39 programových pobytů zahraničních novinářů a redaktorů turistických průvodců a dalších odborníků, resp. laiků ze zahraničí. Jednotlivé akce byly uskutečněny na doporučení zahraničních zastoupení ČCCR, ZÚČR, příp. na základě kontaktů ze zahraničních akcí. Kromě Prahy se pobyty soustředily především na turistické regiony České republiky a jejich nové produkty.
Z hlediska propagace destinace Česká republika na severoamerickém kontinentě měla velký význam cesta Jewish Heritage Praha – Amsterodam, kterou iniciovala společně zahraniční zastoupení české a holandské centrály v New Yorku společně s využitím služeb společnosti KLM. I když hlavní náplň cesty byla pevně stanovena, zdařilo se program propojit s širší nabídkou okolí Prahy a s jejím kulturním zázemím.Významnou akcí roku 1999 byla např. i příprava a realizace natáčení hodinového pořadu španělské státní televize. Natáčení zachytilo tradiční místa i nové, méně známé a atraktivní lokality, které mají předpoklad oslovit diváka ze španělsky hovořících zemí světa. Hodinový sestřih natočeného materiálu bude připraven k vysílání na jaře roku 2000.
Zvýšení povědomí v evropské odborné veřejnosti významně přispěly i dvě mezinárodní akce zorganizované z pověření MMR ČCCR. V květnu se uskutečnilo v Praze společné zasedání Světové organizace cestovního ruchu, Evropské komise cestovního ruchu a Evropského sdružení rozhodujících asociací cestovního ruchu, jehož se zúčastnilo 87 delegátů ze 33 zemí. Hlavním tématem byla Budoucnost národních turistických centrál ve vztahu k požadavkům trhu a strategii evropského průmyslu cestovního ruchu pro příští tisíciletí. Velký úspěch u delegátů zaznamenala návštěva jižních Čech. V prosinci se uskutečnila mezinárodní konference o možnostech soužití a využití památek pro cestovní ruch Cesta po hradech a zámcích ve střední Evropě – investice a realizace. Konference se účastnili delegáti Francie, Polska, České republiky, Maďarska, Slovenska a mezinárodních a národních finančních institucí a dalších institucí, např. Rozvojové banky Rady Evropy, Světové organizace cestovního ruchu.
Uskutečnil se již 32. ročník TOURFILM v Karlových Varech. Organizátorem byla ČCCR a záštitu nad ním převzalo MMR ČR a Světová rada pro cestovní ruch a turistiku (WTTC) . Zúčastnilo se 81 zemí s 339 přihlášenými filmy a multimédii. Soutěžilo se ve třech kategoriích snímků (Turismus, Komerční turistika, Turistické atrakce). Novinkou byl 1. ročník Touristic Multimédia Festival. Souběžně s filmovým festivalem proběhl 2. ročník Tourfora., cyklus odborných přednášek předních zahraničních a domácích odborníků, který se setkal s pozitivním ohlasem i zástupců regionální sféry i cestovních kanceláří. Jedním ze spoluorganizátorů byla i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Mezinárodní přehlídku audiovizuálních propagačních prostředků předcházel tradičně Šestý ročník národního festivalu filmů, videozáznamů a multimédií v regionech o cestovním ruchu Tour Region Film v Písku, s nímž souběžně proběhl 3. ročník přehlídky propagačních materiálů Tourpropag '99. Jeho součástí se v roce 1999 stal doprovodný odborný program Tourforum. Akce je pořádána především pro zástupce okresních a městských úřadů, zástupce cestovního ruchu z regionů apod., kterým se zde dostává možnost konfrontovat a prezentovat problematiku turistiky v regionech a městech.
Pro vizuální prezentaci byl vyroben videosnímek Reflexe České republiky, který bude sloužit především zahraničním zastoupením ČCCR a kopie jsou k dispozici i subjektům cestovního ruchu.
2.2. Spolupráce s regiony
Významným úkolem ČCCR je podpora rozvoje příjezdového a domácího cestovního ruchu ve spolupráci s turistickými regiony. Jedná se zejména o iniciování a systémovou podporu regionálních aktivit v oblasti propagace turistických atraktivit, zlepšování infrastruktury cestovního ruchu a koordinování toku informací.
ČCCR v rámci věcného zaměření své činnosti v roce 1999 zahájila poskytování finanční spoluúčasti při tvorbě propagačních materiálů a tématických produktů turistických regionů formou grantů. Tato grantová podpora znamená kromě finanční účasti a praktické pomoci i objektivní podporu nejkvalitnějším projektům. Grantové řízení se bude konat pololetně každým rokem. V 1. kole bylo podáno celkem 133 žádostí. Hodnotící komise vybrala deset projektů a dva ve funkci náhradníků. Vysokou kvalitu měl projekt Valašské království agentury Namaste, který je považován za nejlepší turistický produkt současnosti. Do 2. kola bylo přihlášeno 74 projektů, vybráno třináct a čtyři náhradníci. Projekty vypovídají o snaze většiny žadatelů rozvíjet cestovní ruch ve svém regionu.
Úkolem ČCCR je též zastřešení a koordinaceprezentací českých regionů na veletrzích, výstavách a kontraktačních jednáních. Účast na veletrzích a workshopech se realizuje za finančního přispění ČCCR, takže účastník hradí pouze symbolický poplatek. Příkladem je účast regionů na workshopech v Paříži a v Moskvě.
V období duben až prosinec 1999 uspořádala ČCCR celkem 15 regionálních prezentací ve všech turistických regionech s výjimkou Prahy. Jejich cílem byla aktivní propagace regionů (konkrétní nabídka možných turistických aktivit spojená s prezentací služeb cestovního ruchu vybrané oblasti), zaměřená na subjekty zabývající se domácím a příjezdovým cestovním ruchem a na zástupce médií včetně odborného tisku. Několika prezentací se zúčastnili i zahraniční novináři a fotografové.
V roce 1999 bylo na základě rozhodnutí regionálních subjektů definitivně konstituováno rozdělení turistického potenciálu České republiky na 14 marketingových turistických regionů a dohodnut způsob jejich reálného fungování. Jeho základním principem je systematická a "permanentní” komunikace. Po řadě jednání byli v jednotlivých regionech vybráni koordinátoři pro vzájemnou spolupráci s ČCCR. Výsledkem úsilí ČCCR o zlepšení komunikace s regiony bylo i zlepšení vzájemné spolupráce subjektů cestovního ruchu v regionech.
Během roku 1999 probíhaly práce na vytvořeníwebových stránek České republiky spravovaných ČCCR a zároveň na webové prezentaci instituce ČCCR.
Prezentace České republiky byla zpracovávána v rámci projektu Phare a za součinnosti VŠP Hradec Králové a byla uveřejněna v doméně www.visitczech.cz . Cílem je poskytnout potenciálnímu návštěvníkovi ČR základní informaci, upozornit na oblast či atraktivity cestovního ruchu a dále zprostředkovat informaci podrobnou. Jedná se o otevřený systém, který se postupně dále rozvíjí, obohacuje o další tematické celky a postupně propojuje s ostatními systémy regionů, měst a dalších subjektů zainteresovaných na cestovním ruchu.
Webová prezentace na doméně www.cccr–info.cz byla pojata jako doplňkový informační zdroj o činnosti ČCCR určený především pro odbornou veřejnost. Zde jsou uveřejňovány např. informace o činnosti zahraničních zastoupení ČCCR, plán výstav a veletrhů, veškeré informace týkající se grantového řízení, tiskové zprávy vydávané ČCCR a zprávy a itineráře z regionálních dnů pořádaných ČCCR, dále statistiky, marketingové studie, databáze atd.
Ve spolupráci s MMR ČR bylo vytvořeno zadání pro vyhlášení obchodní veřejné soutěže na vytvoření, realizaci a správu integrovaného informačního systému cestovního ruchu České republiky. K realizaci tohoto úkolu dojde v roce 2000.
Pro zlepšení komunikace s regionálními orgány vyšlo nulté číslo odborného časopisu Zpravodaj České centrály cestovního ruchu, který bude sloužit jako metodická pomůcka, diskusní fórum a informátor odborné veřejnosti v regionech, která přichází do styku s problematikou cestovního ruchu.
2.3. Základní marketingové aktivity
Marketingové aktivity byly v roce 1999 zaměřeny především na primární a sekundární výzkum a návaznou analytickou činnost a oblast tvorby produktu vytvářející podklady pro ediční činnost a zpracovávající typy nosných turistických produktů, např. zelená turistika aj.
Bylo realizováno první motivační šetření ZIMA 1999 o návštěvnosti horských středisek. Poskytlo řadu zajímavých informací o motivaci k návštěvě, struktuře návštěvnosti ze standardních třídících znaků, délce pobytu atd. A to nejen za horskou oblast celkem, ale i za jednotlivá vybraná střediska. Získané údaje byly po jejich analýze předány k využití představitelům jednotlivých míst.
Tradičně se uskutečnilo šetření o zahraniční návštěvnosti ČR v letních měsících pod názvemPříjezdový cestovní ruch. Jedná se podrobný průzkum spotřebitelského chování návštěvníků i turistů prováděný na hraničních přechodech. Vzhledem k několikaletému průzkumu je možno např. konstatovat postupné zvyšování průměrných výdajů zahraničních návštěvníků v ČR na osobu a den, avšak toto tempo a především nominální realizace je stále velmi malá ve srovnání s předními evropskými zeměmi cestovního ruchu. V roce 1999 činila tato výše 44 USD.
Výrazná pozornost byla věnována sekundárnímu výzkumu. Jako nový analytický výstup statistik ČSÚ bylo zahájeno vydávání Kompendia statistik cestovního ruchu ČR, které podává obraz např. i o struktuře zahraniční návštěvnosti z pohledu zdrojových zemí, rozložení podle regionů, sezonalitě příjezdů, profilech hlavních zdrojových zemí atd. Materiál byl distribuován odborné veřejnosti. Kromě toho byla provedena řada dalších analýz a šetření, např. o zahraničních hostech v ubytovacích zařízeních podle krajů od roku 1997, vývoj návštěvnosti prvních 10 zdrojových zemí od roku 1995, o spotřebním chování občanů ČR a další.
Oblast tvorby produktu zahrnovala především výběr témat pro tvorbu produktu cestovního ruchu v ČR (např. zelená turistika) a témat pro ediční činnost ČCCR včetně zpracování podkladových informací pro zahraniční zastoupení ČCCR. Bylo zahájeno vydávání Informačního bulletinu pro zahraniční zastoupení.
3. Ekonomické podmínky existence ČCCR
ČCCR byla zřízena v roce 1993 jako státní příspěvková organizace plně financovaná z příspěvku ze státního rozpočtu. V roce 1999 obdržela ČCCR jednak příspěvek na činnost ve výši 110 000 tis. Kč a jednak systémovou dotaci na investice ve výši 21 500 tis. Kč.
Příspěvek na činnost byl použit na financování činnosti ČCCR, především na:
- zahraniční zastoupení 26 200 tis. Kč
- veletrhy, výstavy, workshopy 23 370 tis. Kč
- edice, film a video16 000 tis. Kč
- spolupráce s regiony 7 000 tis. Kč
- marketing 3 000 tis. Kč
- PR (public relations) 4 350 tis. Kč
- ostatní vč. informačního systému 2 080 tis. Kč
- činnosti celkem 82 000 tis. Kč
- provozní náklady 28 000 tis. Kč
ČCCR vykonávala v roce 1999 svoji činnost ve velmi ztížených pracovních podmínkách. Byla zahájena komplexní rekonstrukce a modernizace objektu Vinohradská 46, Praha 2 zejména za účelem využití objektu zejména pro potřeby cestovního ruchu. Ve druhé polovině roku 1999 byla ČCCR přiznána výše uvedená dotace na investice účelově určená pro tuto rekonstrukci.
Na základě Rozhodnutí ministra pro místní rozvoj č. 13/99 byla uzavřena smlouva o převodu práva hospodaření k nemovitostem a movitému majetku objektu Strahov, Skokanská 3, Praha 6 mezi ČCCR a MZV ČR. Předání majetku bylo ukončeno k 7. 7. 1999.
Ing. Karel Nejdl, CSc.,
ředitel České centrály cestovního ruchu
Zpět na obsah