Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 2 - 2000


REGIONÁLNÍ POLITIKA A
EVROPSKÁ INTEGRACE

Zásady koordinace využívaní prostředků pomoci Evropského společenství
(Phare, Ispa a Sapard) v České republice

 

1. Koordinační struktury

Pro využití prostředků nenávratné předvstupní pomoci ES existují následující koordinační struktury dle přijatých dokumentů: Návrh institucionálního rámce účasti České republiky na programech strukturálních fondů Evropské unie (usnesení vlády č. 417/1998; viz též usnesení vlády č. 159/1998k  pozičnímu dokumentu pro oblast Hospodářská a   sociální soudržnost), Zabezpečení přípravy pro využití strukturálních fondů (usnesení vlády č. 40/1999), Informace o  Národním fondu zřízeném na Ministerstvu financí a  o zabezpečení jeho činnosti(usnesení vlády č. 705/1999), Nařízení Rady (ES) č. 1266/1999, o  koordinaci předvstupní pomoci kandidátským zemím a  na ně navazující Vademecumke koordinaci tří finančních předvstupních nástrojů, zveřejněným EK v  únoru 2000. Základní rámec pro využití prostředků představuje Rámcová dohoda mezi vládou České republiky a  Evropským společenstvím o  účasti ČR na programech pomoci Evropského společenství a  zákon č. 2/1969, o  zřízení ministerstev a   jiných ústředních orgánů státní správy České republiky v  platném znění (kompetenční zákon).

Účelem koordinace na národní úrovni je zajistit společnou koordinaci nástrojů pomoci ES v  předvstupním období – Phare, Ispa a  Sapard, jejichž prostředky se do České republiky dostávají prostřednictvím jednoho místa v  České republice: Národního fondu na MF. Společnou koordinaci zajišťuje Ministerstvo financí v  osobě Národního koordinátora pomoci ve spolupráci s  ostatními ministerstvy. Zodpovídá se při této činnosti Výboru vlády pro evropskou integraci a  Pracovnímu výboru pro integraci České republiky do EU, jehož pracovní skupinu Phare řídí. V   případě velmi závažných rozhodnutí či problémů se zodpovídá přímo vládě ČR.

A) Národní koordinátor pomoci

B) Národní schvalující úředník

C) Společný monitorovací výbor

D) Monitorovací podvýbor

E) Implementační agentury

 

Oblast hospodářské a   sociální soudržnosti představuje obsahově relativně samostatný blok, za který je odpovědné Ministerstvo pro místní rozvoj a  který koordinuje Národní programový výbor a  Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a   sociální soudržnosti. Předseda těchto výborů předkládá výstupy činnosti Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a  sociální soudržnosti Společnému monitorovacímu výboru. Koordinace je svázána s  přípravou na využívání strukturálních fondů a  Kohezního fondu a  týká se programů Phare v  oblasti regionálních a  sektorových rozvojových programů, programů přeshraniční spolupráce a  předvstupních nástrojů Ispa a   Sapard. Cílem je koordinace předvstupních podpor ES (Phare, Ispa, Sapard) a   celkové přípravy ČR zaměřené na dopracování Národního rozvojového plánu a  jeho konečné transformace do podoby Rámce podpory Společenství včetně finančního institucionálního a  administrativního zabezpečení.

Phare podporuje přípravu na Evropský regionální rozvojový fond (ERDF) a  Evropský sociální fond (ESF), Ispa podporuje přípravu na Kohezní fond (CF) a  Sapard podporuje přípravu na Evropský zemědělský záruční a  usměrňovací fond (EAGGF).

A. Národní programový výbor pro oblast hospodářské a  sociální soudržnosti

B. Monitorovací výbor pro oblast hospodářské a  sociální soudržnosti

 

1.2.1. Koordinace programů pomoci ES v   oblasti přípravy na strukturální fondy

a) Sektorové řídící a  monitorovací výbory

b) Regionální řídící a   monitorovací výbory

c)  Společné koordinační výbory přeshraniční spolupráce

 

1.2.2. Koordinace programu Ispa

a) Koordinační výbor Ispa

b) Pracovní skupiny Ispa

 

1.2.3. Koordinace programu Sapard

a) Společná komise pro přípravu a  implementaci programu Sapard

b) Národní výběrová komise pro Saparda Regionální výběrové komise

c)  Národní monitorovací výbor pro Saparda Regionální monitorovací výbory

d) Platební agentura pro Sapard

 


2. Základní principy koordinace využití pomoci ES v  České republice

 

a)  systém koordinace nástrojů pomoci ES České republice v  předvstupním období (Phare, Ispa a   Sapard) sleduje principy vzájemného doplňování využití těchto nástrojů, zabránění jejich překrývání a  účelného využití jak prostředků Evropského společenství, tak i  prostředků ze státního rozpočtu a  z dalších zdrojů určených na spolufinancování těchto nástrojů; koordinaci zajišťuje Ministerstvo financí ve spolupráci s  MMR, MZV a  s věcně příslušnými ministerstvy;

b)  systém koordinace zajišťuje využití nástrojů pomoci ES pro plnění cílů předvstupní strategie, indikovaných v  Národním programu přípravy ČR na členství v  EU a   v dokumentu Přístupové partnerství; koordinaci zajišťuje Ministerstvo financí ve spolupráci s  MMR, MZV a  s věcně příslušnými ministerstvy;

c)  systém koordinace respektuje návaznost činnosti koordinačních orgánů pro využití pomoci ES na činnost Výboru vlády pro evropskou integraci (VVEI) a  Pracovního výboru pro integraci České republiky do EU (PVIEU); tyto výbory sledují využívání finančních prostředků ES v  souladu s  prioritami ČR a  její přípravy na vstup do EU a  vyhodnocují implementaci programů pomoci ES po obsahové i  finanční stránce; VVEI resp. PVIEU též projednává návrhy nových priorit v  případě realokací;

d)  věcně příslušná ministerstva odpovídají za věcnou náplň nástrojů pomoci ES včetně souvisejícího zpracování programových dokumentů a  implementace i  monitorování implementace pomoci ES, informují Národního koordinátora pomoci a  spolupracují s  ním;

e)  Ministerstvo pro místní rozvoj odpovídá za koordinaci věcné náplně nástrojů pomoci v   oblasti hospodářské a  sociální soudržnosti včetně souvisejícího zpracování programových dokumentů a  implementace i  monitorování implementace pomoci ES;

f)  zodpovědnými osobami za využití pomoci ES jsou ministři vlády České republiky a  jimi pověření pracovníci; výkon koordinace zajišťují vyjmenované koordinační orgány;

g)  základní programové (koncepční) dokumenty týkající se využití pomoci ES schvaluje vláda na návrh věcně odpovědných ministrů;

h)  o přípravě na využití nástrojů pomoci ES a  o její implementaci i  o problémech v   těchto oblastech vládu informují věcně odpovědní ministři; v   případě programu Phare informuje vládu zejména ministr financí; v   případě oblasti hospodářské a  sociální soudržnosti zejména ministr pro místní rozvoj; v  případě programu Ispa zejména ministr pro místní rozvoj, ministr životního prostředí a  ministr dopravy a  spojů; v   případě programu Sapard zejména ministr zemědělství; v  případě realizace SOP konkurenceschopnost ministr průmyslu a  obchodu; v  případě realizace SOP lidské zdroje ministr práce a  sociálních věcí; a   případně další ministři;

i)  ministr financí poskytuje vládě ročně souhrnnou zprávu o  přípravě a  využití nástrojů pomoci ES, o  vzniklých závažných problémech informuje ministr financí vládu průběžně;

j)  v systému koordinace si odpovědní ministři a  pověřené koordinační orgány důsledně vyměňují informace, vzájemně si podávají zprávy, rozesílají dokumenty (včetně včasného vypracování a  distribuce zápisů z  jednání obsahujících popis problémů a  zdůvodněné závěry) a  konzultují vzniklé problémy dle vzájemné návaznosti jejich působnosti;

k)  věcně odpovědná ministerstva a  koordinační orgány informují Národního koordinátora pomoci o   všech závažných skutečnostech týkajících se přípravy a  implementace programů a  ve spolupráci s  ním okamžitě řeší všechny problémy, které se v  rámci přípravy projektů či jejich plnění mohou vyskytnout;

l)  Ministerstvo financí ve spolupráci s  Ministerstvem pro místní rozvoj a  s dalšími ministerstvy zabezpečují provázanost procedur výběru projektů a  pravidel pro alokaci finančních příspěvků ze státního rozpočtu a  z prostředků ES i  z dalších zdrojů;

m)  Ministerstvo financí ve spolupráci s  Ministerstvem pro místní rozvoj a  s dalšími ministerstvy zabezpečují provázanost systému monitorování využití pomoci ES prostřednictvím monitorovacích výborů a  navazujících monitorovacích systémů;

n)  Ministerstvo financí ve spolupráci s  Ministerstvem pro místní rozvoj a  s dalšími ministerstvy zabezpečují provázanost systému kontroly využití pomoci ES na základě usnesení vlády č. 705/1999 a  v souladu s  návrhy zákona o  rozpočtových pravidlech a  o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a  zákona o  finanční kontrole ve veřejné správě;

o)  zástupci EK se účastní jednání vrcholových koordinačních orgánů (jako členové ve Společném monitorovacím výboru, v  Monitorovacím výboru pro oblast hospodářské a   sociální soudržnosti, a  jako přizvaní pozorovatelé v  Národním programovém výboru pro oblast hospodářské a  sociální soudržnosti, v   Koordinačním výboru Ispa a  ve Společné komisi pro přípravu a   implementaci programu Sapard); tyto orgány vedou přípravná jednání bez účasti zástupců EK (v případě Společného monitorovacího výboru přípravná jednání zajišťuje Monitorovací podvýbor);

p)  Národní koordinátor pomoci a  Ministerstvo zahraničních věcí jsou předem konzultováni ve věcech jednání v  záležitostech využití pomoci ES, vedených odpovědnými ministerstvy s  věcně příslušnými DG Evropské komise a  s Delegací Evropské komise v  České republice, a  zpětně jsou o  výsledcích těchto jednání informováni;

q)  oficiální jednání s DG Enlargement i  předkládání návrhů české strany DG Enlargement jakož i   svodná jednání za ČR s  Delegací EK v  České republice ve věcech pomoci ES zajišťuje ministr financí a  Národní koordinátor pomoci ve spolupráci s  Ministerstvem zahraničních věcí.

 

 


3.   Specifikace funkcí Národního koordinátora pomoci

Národní koordinátor pomoci zejména:

a)  spolupracuje s   Ministerstvem zahraničních věcí, Ministerstvem pro místní rozvoj a   dalšími odpovědnými ministerstvy i  s příslušnými koordinačními orgány při stanovení návrhů priorit jednotlivých programů a  jejich projednání s  Evropskou komisí v  souladu s  výchozími dokumenty (Národní program přípravy České republiky na členství v  Evropské unii, Přístupové partnerství, Pravidelné hodnotící zprávy a  výsledkyscreeningu, resp. jednání o  přistoupení ČR k  EU);

b)  spolupracuje s   jednotlivými ministerstvy a  orgány státní správy při rozpracování stanovených priorit a  jejich zapracování do ucelených programových (koncepčních) dokumentů a  jejich předložení vládě ČR a  následně Evropské komisi;

c)  koordinuje zpracování souhrnných národních programových dokumentů pomoci ES s  příslušnými ministerstvy a  orgány státní správy před jejich předložením EK tak, aby předvstupní pomoc ES byla využita co nejefektivněji a  ve vzájemné návaznosti jednotlivých programů;

d)  případné rozpory vzniklé při zpracování souhrnných národních programových dokumentů pomoci ES předkládá prostřednictvím ministra financí k  rozhodnutí Výboru vlády pro evropskou integraci;

e)  zasílá základní souhrnné programové dokumenty týkající se pomoci ES Evropské komisi;

f)  po dohodě se zainteresovanými ministerstvy podepisuje Finanční memoranda schválených programů pro Českou republiku; v  případě námitek věcně zainteresovaných ministerstev vůči návrhům EK vede ve spolupráci s  Ministerstvem zahraničních věcí příslušná jednání s  Evropskou komisí;

g)  dohlíží na plnění schválených programových dokumentů a  jejich prioritních cílů při přípravě a  realizaci konkrétních projektů;

h)  na základě schválených programových dokumentů a  podepsaných Finančních memorand spolupracuje s   Národním schvalujícím úředníkem na formulování žádostí o  transfer finančních prostředků z  Evropské komise do České republiky;

i)  zajišťuje svodné monitorování přípravy a  implementace programů a  projektů, která je v   zodpovědnosti příslušných ministerstev a  orgánů státní správy tak, aby byly včas indikovány případné problémy; od Ministerstva pro místní rozvoj souhrnně přijímá výsledky monitorování přípravy a  implementace programů a   projektů v  oblasti hospodářské a  sociální soudržnosti;

j) konzultuje věcně příslušná ministerstva v  případě rozhodnutí, která se jich týkají a  předává jim neprodleně všechny získané informace týkající se oblastí jejich působnosti;

k) dohlíží na implementaci jednotlivých programů příslušnými implementačními agenturami;

l) na základě výsledků monitorování implementace jednotlivých programů připravuje podklady pro schválení transferu finančních prostředků z  Národního fondu na implementační agentury v  jednotlivých fázích projektů, které je v  kompetenci Národního schvalujícího úředníka;

m) odpovídá za přípravu podkladů pro Společný monitorovací výbor, včetně návrhů k  rozhodování o   realokaci finančních prostředků s  cílem jejich maximálního využití;

n) jedná s  příslušnými odpovědnými ministerstvy a  s dalšími orgány státní správy o   záležitostech programů pomoci ES a  v případě problémů v   přípravě a  implementaci programů pomoci ES ve spolupráci s  nimi navrhuje a  společně s  Ministerstvem zahraničních věcí projednává s   EK možná řešení problémů, k  jejichž řešení je nutná spolupráce s   EK;

o) připravuje podklady pro ministra financí pro projednání Výborem vlády pro evropskou integraci a  Pracovním výborem pro integraci České republiky do EU, případně přímo vládou ČR, a   odpovídá za přípravu podkladů a  návrhů opatření pro jejich rozhodnutí;

p) zpracovává, ve spolupráci s   dalšími odpovědnými ministerstvy, roční souhrnnou zprávu o  využití nástrojů pomoci ES pro vládu ČR, předkládanou ministrem financí;

q) odpovídá, ve spolupráci s   ostatními ministerstvy, za celkovou informovanost nejširší veřejnosti o   programech pomoci ES v  České republice;

r) plní další související funkce – zejména koordinuje, ve spolupráci s  dalšími odpovědnými ministerstvy, příjem pomoci ES s  dalšími formami bilaterální a   multilaterální finanční pomoci;

s) partnerem Národního koordinátora pomoci na straně Evropské komise je DG – Enlargement a  velvyslanec Evropské komise v  České republice. Na národní úrovni Národní koordinátor pomoci jedná s  odpovědnými náměstky ministrů; ve zvláště naléhavých případech může oslovit přímo ministry. Závažné kroky vůči Evropské komisi Národní koordinátor pomoci konzultuje s  Ministerstvem zahraničních věcí a   s věcně příslušnými ministerstvy;

t) Výkonným pracovištěm Národního koordinátora pomoci je Centrum pro zahraniční pomoc (MF).

 

Formulováním funkcí Národního koordinátora pomoci nejsou dotčeny věcné odpovědnosti ostatních resortů a  koordinační kompetence již zřízených koordinačních orgánů v   oblasti přípravy programů a  programových dokumentů i  implementace programů a  jejich monitorování.

 

Sekce regionální politiky a evropské integrace MMR


Zpět na obsah