Ministerstvo pro místní rozvoj,
Věstník, 2 - 2000
REGIONÁLNÍ POLITIKA A
EVROPSKÁ INTEGRACEProgram PHARE a přeshraniční spolupráce (CBC) 2000
Letošním rokem byla v České republice zahájena druhá etapa programu Evropské unie, podporující přeshraniční spolupráci CBC Phare (Cross Border Co-operation), která by měla být ukončena postupnou transformací na iniciativu Společenství INTERREG. Program je směřován na podporu aktivit v oblasti přeshraniční spolupráce v regionech střední a východní Evropy sousedících s členskými státy Evropské unie. V programu roku 1999 byla podpora z programu CBC Phare rozšířena i na přeshraniční spolupráci mezi asociovanými zeměmi, v případě České republiky se jednalo o pohraniční oblasti sousedící s Polskem a Slovenskem.
Současně byl program přeshraniční spolupráce CBC Phare v období 1994 - 1999 největším samostatným programem v rámci pomoci Phare České republice. Každoročně byly v programu schvalovány projekty ve výši cca 1,0 mld. Kč (34, mil EUR), z toho 25 mil. EUR na česko – německé hranici, 9 mil. EUR na česko – rakouské. V České republice představoval tento program v období 1994 - 1999 i největší regionální program Evropské unie, zaměřený na rozvoj hospodářsky problémových, či strukturálně postižených příhraničních oblastí. V souladu s prioritami Evropské Unie při poskytování pomoci České republice bude program pokračovat jako jeden z přípravných programů pro budoucí využití strukturálních fondů. Jeho objem bude snížen v období 2000 - 2006 na asi 30 % z celkového objemu prostředků na program Phare (19,0 mil. EUR). V roce 2000 byly tyto prostředky rozděleny následujícím způsobem: 10,0 mil. EUR na česko-německou hranici, 5,0 mil. EUR na česko-polskou hranici a 4,0 mil. EUR na česko-rakouskou hranici. S pokračováním finanční podpory na česko-slovenské hranici se počítá od roku 2001.
Program bude v roce 2000 i nadále zaměřen zejména na:
- pokračující podporu transformačního procesu České republiky a usnadnění procesu integrace České republiky do Evropské unie,
- podporu možnosti hospodářského rozvoje příhraničních oblastí posilováním stávajících struktur, posilováním konkurenceschopnosti českých podniků a celkovým oživováním hospodářství na obou stranách společných hranic,
- překonávání problémů zatěžujících regiony na obou stranách hranic, jako jsou problémy se znečišťováním prostředí a nedostatečnou infrastrukturou, která ovlivňuje příhraniční regiony na obou stranách,
- snižování periferního charakteru těchto oblastí, a tím zvyšování životní úrovně obyvatel a vytváření spolupracujících struktur na obou stranách hranic.
Pravidla a podmínky programu CBC Phare na další etapu jsou dána Nařízením Evropské Komise č. 2760/98 ze dne 18. prosince 1998, podle kterého byl již připraven návrh programu na rok 1999, které nahradilo dřívější nařízení č. 1628/94 ze 4. července 1994 a jsou v něm uvedeny tyto nejdůležitější body:
- podporovány mohou být pouze akce v příhraničních oblastech, s pozitivním dopadem na území sousedního státu,
- příspěvek z programu CBC Phare je poskytován zpravidla ve formě dotace (maximálně 75 % nákladů) a je vyžadována spoluúčast investora (minimálně 25 % nákladů),
- podmínkou pro získání prostředků Evropské komise je nutné zpracování Společného programového dokumentu (JPD) pro příhraniční oblasti obou sousedících států,
- podpisem Finančního memoranda dochází ke schválení ročního programu a zároveň končí jeho přípravná část.
Finanční memorandum (včetně případného Memoranda o porozumění) představuje smluvní závazek Evropské komise a vlády ČR využít prostředky ročního programu za podmínek v něm uvedených.
Vymezené území programu na období 2000 – 2006 se shoduje s vymezením v minulém období. Pro česko-německou spolupráci jsou to okresy v území euroregionů (Nisa, Labe, Krušnohoří, Egrensis a Šumava), pro česko-rakouskou příhraniční okresy ve Výborech pro spolupráci s Rakouskem (včetně okresů Jihlava, Třebíč, Hodonín, Brno-venkov a Brna), pro česko-slovenskou spolupráci je to pás příhraničních okresů včetně Ostravy a pro česko-polskou spolupráci jsou to příhraniční okresy v území euroregionů včetně Ostravy (Nisa, Glacensis, Praděd, Silesia a Těšínské Slezsko).
Lokalizace projektů je v zásadě vymezena okresy ležícími při státní hranici. Výjimečně lze za výrazného přeshraničního efektu podpořit i projekty z vybraných sousedních okresů, ale nároky na tyto projekty jsou zpřísněny. Rozsahem toto území v zásadě koresponduje s vymezením daným statistickými jednotkami NUTS III, s dílčími úpravami ve vnitrozemí.
Priority programu na období 2000 – 2002 vycházejí z jednotlivých strategií a rozvojových materiálů, zpracovaných ve spolupráci s územními orgány, Evropskou komisí a zahraničními partnery v souladu s nařízením Evropské komise č. 2760/1998. Jedná se o zejména odvětví, která korespondují i s prioritami Regionálního rozvojového plánu (RDP) zpracovávaného v České republice pro budoucí přípravu na čerpání strukturálních fondů:
- Doprava – jedná se např. o rozvoj a modernizaci dopravní sítě vedoucí k hraničním přechodům a v těsné jejich blízkosti,
- Technická infrastruktura – ochrana ovzduší – instalace a modernizace systémů dodávek ekologicky šetrných ruhů energie – středotlaká plynofikace obcí, zavádění alternativních a obnovitelných zdrojů energie,
- Životní prostředí – vodní hospodářství – výstavba a modernizace systémů odkanalizování a čištění odpadních vod na hraničních tocích,
- Hospodářský rozvoj, včetně cestovního ruchu – podpora rozvoje cestovního ruchu, zejména budování páteřních stezek pro pěší a cyklisty, budování turistických informačních center v příhraniční oblasti; nepřímá podpora malého a středního podnikání, např. prostřednictvím spolupráce hospodářských komor,
- Lidské zdroje – zvyšování kvalifikace (včetně jazykových znalostí), projekty podporující zaměstnanost, např. prostřednictvím rekvalifikací; vytváření sítí spolupráce mezi obdobnými institucemi po obou stranách hranice.
První tři prioritní osy budou realizovány zejména prostřednictvím velkých investičních projektů, podpora zbývajících oblastí se předpokládá prostřednictví fondů. Fond malých projektů dříve zahrnoval pouze projekty s podporou do výše 50 tis. EUR podíl CBC Phare, nyní je možné z toho fondu financovat i menší infrastrukturní projekty do výše 300 tis. EUR podíl CBC Phare.
Předkládané projekty, které mají charakteru staveb, musí mít:
- vydané územní rozhodnutí,
- vypracovanou Feasibility Study (tzv. studii proveditelnosti),
- zpracovanou Studii vlivu stavby na životní prostředí,
- doklad o finančním zabezpečení investorem.
Při výběru projektů je zohledňován soulad projektu s příslušnou rozvojovou strategií, přeshraniční dopad projektu, úroveň a zabezpečení spolufinancování, kvantifikovaný přínos projektu pro danou oblast (např. objem odstraněného znečištění vody, nárůst pracovních míst, nárůst návštěvnosti), úroveň vnitřní míry návratnosti projektu, stupeň připravenosti projektu, vliv projektu na životní prostředí, doporučení realizace projektu ze strany místních, regionálních či dalších orgánů na protilehlé straně hranice (příslušné orgány SRN, Rakouska, Polska a Slovenska).
Návrhy ročních programů budou upřesněny ve spolupráci s Evropskou komisí, partnerskou zemí, s okresními úřady, euroregiony a odvětvovými rezorty, aby byly vybrány projekty, které nejlépe splní daná kritéria. Vybrané projekty budou upřesňovány a posuzovány na národní úrovni a poté budou předkládány Společným kooperačním výborům (JCC), kterými budou za účasti zástupců sousedních zemí projednávány a popř. schváleny.
Společnými předsedy JCC pro jednotlivá území jsou zástupce MMR a zástupce Spolkového ministerstva hospodářství v SRN, Úřadu spolkového kancléřství v Rakousku, Úřadu vlády na Slovensku a Úřadu strategií v Polsku. Dalšími členy české části jsou zástupci ministerstev dopravy, zemědělství, průmyslu a obchodu, financí, životního prostředí a regionální zástupci (euroregionů, Výborů pro spolupráci s Rakouskem). K zajištění provázanosti s ostatními programy předvstupní fáze naší přípravy na členství v EU jsou na jednání přizváváni i předsedové Regionálních řídících a monitorovacích výborů územních jednotek na úrovni NUTS II.
Obecně může být investorem (zadavatelem) projektů subjekt veřejné správy – vedle obcí a sdružení obcí to může být okresní úřad (v odůvodněných případech a v souladu se zákonem o okresních úřadech), státní organizace (např. České dráhy, Ředitelství silnic a dálnic, či Silniční investorské útvary – SIÚ, Lesy ČR), akciové společnosti s majoritním podílem obcí či státu (např. Severočeská vodárenská společnost).
Příspěvek Evropské komise je poskytován v zásadě jako grant (nenávratná dotace části rozpočtových nákladů). Spolufinancování projektu je investorem zabezpečeno z vlastních zdrojů (např. daňová výtěžnost obce, úvěry atd.). Úspěšně se rozvíjí spolupráce se Státním fondem životního prostředí, který se u některých vybraných vodohospodářských staveb podílí na zabezpečení části českého podílu. Ze státního rozpočtu je prakticky hrazen český podíl pouze u komunikací (investorem je Ředitelství silnic a dálnic). V rámci programového období 2000 – 2006 se předpokládá postupné zapojení státního rozpočtu do financování velkých investičních projektů.
V průběhu let docházelo k dílčím změnám ve struktuře projektů. Nejprve byl preferován menší počet velkých investičních projektů ( program 1994), v dalším období byl prioritou územních orgánů větší počet projektů s menším finančním objemem, zejména čistírny odpadních vod, plynofikace obcí a akce cestovního ruchu (cyklostezky, informační centra).
V programu na rok 1997 byly rovněž vyčleněny prostředky na nápravu povodňových škod, zejména opravu základní infrastruktury, a nebo vybudování nových protipovodňových opatření. Tyto prostředky bylo možno čerpat dvěma způsoby. První byla realokace prostředků z již schválených projektů na obnovu poškozených “velkých” staveb na Liberecku a jižní Moravě. Druhou možností bylo využití prostředků nově vytvořeného Fondu malých infrastrukturních projektů (projekty do 300 tis. EUR podíl Phare, povodněmi poškozená infrastruktura, preventivní protipovodňová opatření v období 1998-1999), do kterého byly alokovány nejenom prostředky CBC Phare, ale i jiných programů Phare. Tento fond byl určen pro oblasti těžce postižené povodněmi (Liberecko, jižní Morava, Ostravsko a Jesenicko) a na základě výjimky EK byly projekty schvalovány podle českých pravidel pro zadávání veřejných zakázek.
V programu roku 1999 byla ve spolupráci s Evropskou komisí vytvořena nová struktura, která by měla být zachována v roce 2000 a i v dalších období. Finanční objem 80 % programu bude tvořeno většími projekty investičního charakteru s orientací na základní technickou infrastrukturu s podporou Evropské komise přesahující 2 mil. EUR. Částka do výše 20 % prostředků bude zaměřena na Společné fondy malých projektů, které budou tvořeny dvěma druhy aktivit.
První kategorií jsou menší projekty technické infrastruktury s podporou projektů do výše do 300 tis. EUR podíl CBC Phare.
Druhou kategorií jsou projekty z oblasti lidských zdrojů s maximální podporou projektů do 50 tisíc EUR podíl CBC Phare. Podpora druhé kategorie tzv. people to people měla v minulém období v příhraničních oblastech největší ohlas. Jednalo se o aktivity z oblasti podpory rozvoje mládeže, sportu, kultury, vzdělávání. V tomto programu budou zřízeny společné Řídící výbory Fondů malých projektů pro výběr projektů v rámci programů CBC Phare a INTERREG s větším vztahovým propojením na existující Regionální řídící výbory pro přípravu čerpání prostředků ze strukturálních fondů na české straně. Funkci sekretariátů s důrazem na technickou pomoc Řídícím výborům a jednotlivým příjemcům dotace budou vykonávat v každém regionu Regionální rozvojové agentury.
Tabulka členění prostředků programu CBC Phare dle příhraničních oblastí v letech 1994-2000
Příhraniční oblasti (v mil. EUR)
Programy
ČR– SRN ČR- Rakousko
Trilaterální programy ČR-SRN-Polsko
Trilaterální programy ČR-Rakousko-Slovensko
ČR – Polsko
ČR – Slovensko
1994 25,0 - - - - - 1995 25,0 6,0 1,5 0,5 - - 1996 25,0 9,0 1,5 0,75 - - 1997 25,0 - - - - - 1998 7,0 12,0 - - - - 1999 29,4 10,6 - - 3,0 2,0 Celkem období 1994-99 136,4 37,6 3,0 1,25 3,0 2,0 2000 10,0 4,0 - - 5,0 -
Příprava projektů programu CBC Phare 2000
Předkládané projekty, které mají charakteru staveb (nad 2 mil. EUR), musí mít:
- vydané územní rozhodnutí nejpozději v termínu konečného výběru projektů na české straně, v případě programu roku 2000 je termín pro vydání územního rozhodnutí nejpozději do 30. 4. 2000;
- vypracovanou Feasibility Study (tzv. studii proveditelnosti), která z územních, technických, ekonomických i věcných hledisek prokáže, že projekt je výhodný a potřebný včetně posouzení možných variant řešení (do 31. 3. 2000),
- zpracovanou Studii vlivu stavby na životní prostředí, která nepředstavuje posouzení z hlediska z českého zákona o hodnocení vlivů staveb, činností a technologií č. 244/92 Sb., pokud není přímo zákonem vyžadováno, ale odborný posudek zpracovaný znalcem s osvědčením Ministerstva životního prostředí o odborné způsobilosti (s výjimkou těch projektů, kde je vliv zanedbatelný, např. u budování počítačové sítě),
doklad o finančním zabezpečení investorem – mohou to být vlastní prostředky investora, úvěr, příspěvek z Fondu životního prostředí; není možné započítat předchozí etapy. Na tuto složku je kladen po předchozích zkušenostech stále větší důraz. Předpokládá se, že bude od investora požadováno doložení potvrzení o budoucím poskytnutí úvěru a v době podepsání kontraktu a smlouvy o realizaci je realizační jednotkou vyžadována od investora i bankovní záruka atd.
Projekty musí být v souladu s hlavními prioritami vyplývajících z rozpracovaných Společných programových dokumentů na období 2000-2006 (JPD) pro poskytování pomoci z programu CBC Phare INTERREG III. Tyto dokumenty se na základě výše uvedeného Nařízení EK postupně zpracovávají ve všech příhraničních oblastech a jejich priority musí být ve vzájemné korelaci se zpracovávanými regionálními operačními programy, včetně Regionálního rozvojového plánu ČR.
Časový harmonogram schvalování projektů programu 2000
Ministerstvem pro místní rozvoj je zpracován na základě Nařízení Evropské komise pokyn pro předkládání projektů pro jednotlivé roky programu. Tento pokyn je zaslán okresním úřadům, sdružením obcí (euroregiony, Výbory pro spolupráci s Horním a Dolním Rakouskem), dotčeným rezortům (členům JCC) a předsedům jednotlivých Regionálních řídících a monitorovacích výborů územních jednotek NUTS II. Dané subjekty, zejména okresní úřady, seznámí s tímto postupem potencionální předkladatele žádostí ve svém území, včetně stanovení termínu pro předání projektů. O předběžných podmínkách programu roku 2000 byly dotčené subjekty informovány dopisem ze dne 1. listopadu 1999. Obecně se předkládají návrhy následujícím způsobem:
1. Investoři předají návrhy projektů sami, či prostřednictvím okresních úřadů v požadované formě, která je součástí pokynu. V případě, že investor zasílá žádost sám, musí být okresní úřad informován. Návrh projektu bude předán takto:
- Ministerstvu pro místní rozvoj, odboru programů EU, včetně Feasibility Study do 31. 3. 2000,
- příslušným ministerstvům (MDaS, MŽP, MZe, MPO, a případně i dalším) pouze projekty podle věcné příslušnosti,
- regionálním zástupcům v Programové komisi podle regionů (zástupcům euroregionů Nisa, Labe, Krušné hory, Egrensis, Šumava, Glacensis, Silesia, Praděd, Těšínské Slezsko, Výborů pro spolupráci s Rakouskem, na hranicích se Slovenskem členům JCC, většinou zástupci okresních úřadů),
příslušnému předsedovi RŘMV územní jednotky NUTS II.
2. Seznámení německých, rakouských, polských a slovenských příhraničních partnerů na regionální a komunální úrovni s návrhy projektů, které zabezpečí regionální zástupci v Programové komisi.
3. Zasedání Programové komise (v případě programu roku 2000 počátek dubna) – schválení širšího seznamu projektů za českou stranu.
4. Úpravy popisů projektů, překlady do angličtiny a zaslání projektů schválených Programovou komisí předsedovi německé, rakouské, polské a slovenské části Společného kooperačního výboru.
5. Projednání a schválení konečného seznamu projektů pracovními skupinami (česko-bavorská, česko-saská, česko-dolnorakouská a česko-hornorakouská, atd.) a Společnými kooperačními výbory za účasti zástupců EU; úpravy popisu projektů dle připomínek zahraničních partnerů a expertů.
6. Zaslání Finančního návrhu programu CBC Phare 2000 včetně popisu projektů Evropské komisi v Bruselu ke schválení (květen).
Poznámka: Termíny k projednání projektů podle výše uvedených bodů jsou stanoveny vždy jednotlivě v rámci ročních programů.
Odbor programů EU, MMR
Zpět na obsah