Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 2000


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD

Stanovisko Pozemkového fondu ČR
k aplikaci některých ustanovení zákona o prodeji půdy

 

V zájmu jednotné interpretace a aplikace některých ustanovení zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby, a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, uveřejňujeme následující stanovisko Pozemkového fondu České republiky. Stanovisko se týká některých ustanovení předmětného zákona, která souvisejí s ustanoveními zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, konkrétně s pojmy současně zastavěné území obce, zastavitelné území, veřejně prospěšná stavba a stavební pozemek. Obsah stanoviska byl dohodnut se zástupci odboru stavebního řádu a odboru územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj.

 

A. Územně plánovací dokumentace

 

Územně plánovací dokumentací, na jejímž základě může obec uplatnit požadavek na převod pozemků tvoří:

Nezbytnou podmínkou je skutečnost, že územně plánovací dokumentace (dále jen ÚPD) byla pořízena a schválena v souladu se zněním stavebního zákona platným v době jejího schvalování (zpravidla usnesení zastupitelstva obce s vyhlášením závazné části obecně závaznou vyhláškou).

 

B. Současně zastavěné území obce

 

1. Pojem současně zastavěné území obce, který zavedla novela stavebního zákona provedená zákonem č. 83/1998 Sb., je definován v § 139a odst. 2 stavebního zákona takto: 

"Současně zastavěné území obce tvoří jedno nebo více oddělených zastavěných území ve správním území obce. Při určování současně zastavěného území obce se vychází z údajů katastru nemovitostí. Hranici jednoho současně zastavěného území tvoří uzavřená obalová čára zahrnující soubor

2. Doklady, kterými obec doloží pozemkovému fondu oprávněnost své žádosti o převod pozemků podle ust. § 5 odst. 1 písm. a) zákona o prodeji půdy jsou:

a) u obcí, které mají ÚPD schválenou po 1.7.1998

b) u obcí, které mají ÚPD schválenou před 1.7.1998

c) u obcí, které nemají ÚPD nebo je rozpracována

V případě ev. pochybností o správnosti zahrnutí některého pozemku do současně zastavěného území obce dle dokladů uvedených u písm. b) a c), lze se dožadovat u příslušného okresního úřadu přezkoumání a příp. nápravy nesprávného opatření obce.

 

C. Zastavitelné území

1. Pojem zastavitelné území zavedla rovněž novela stavebního zákona v r. 1998. Je definován v § 139a odst. 3 tohoto zákona, který zní:
"Zastavitelné území tvoří plochy vhodné k zastavění takto vymezené schváleným územním plánem obce, případně regulačním plánem.”
Vymezení zastavitelného území je konkrétně obsaženo v závazné části územního plánu obce, nebo regulačního plánu.  

2. Doklady, kterými obec doloží pozemkovému fondu oprávněnost své žádosti o převod pozemků podle ust. § 5 odst. 1 písm. b) zákona o prodeji půdy jsou:

a) u obcí, které mají ÚPD schválenou po 1.7.1998

b) u obcí, které mají ÚPD schválenou před 1.7.1998

V případě pochybností o vymezení vhodných k zastavění ploch je třeba doložit schválenou změnu závazné
části příslušné ÚPD, spočívající ve vymezení zastavitelného území. Změna musí být pořízena, projednána a schválena podle platné právní úpravy.

Plochy vhodné k zastavění musí být vymezeny v závazné části příslušné ÚPD. Případné rozšíření zastavitelného území oproti schválené územně plánovací dokumentaci se dokládá schválenou změnou územně plánovací dokumentace obdobně.

 

D. Veřejně prospěšné stavby

1. Kategorii veřejně prospěšných staveb zavedla novela stavebního zákona provedená zákonem č. 262/1992 Sb. s účinností od 1.7.1992. Veřejně prospěšné stavby vymezuje orgán schvalující územně plánovací dokumentaci. Jmenovitě musí být uvedeny v závazné části ÚPD. Současně ÚPD obsahuje i grafickou přílohu se zákresem pozemků veřejně prospěšných staveb.

Z výše uvedeného vyplývá, že v případech, kdy ÚPD zpracována není nebo byla schválena před 1.7.1992, kategorie veřejně prospěšných staveb neexistuje.  

2. Doklady, kterými obec doloží pozemkovému fondu oprávněnost své žádosti o převod pozemků podle ust. § 5 odst. 1 v tomto případě jsou:

  

E. Zemědělský pozemek bezprostředně navazující na pozemek zastavěný budovou nebo stavbou a nezbytně nutný k provozu této budovy nebo stavby (§ 5 odst. 4 zákona o prodeji půdy)

a) Za bezprostředně navazující pozemek lze považovat pozemek, který má se zastavěným pozemkem společnou hranici (alespoň v jednom bodě).

b) Za pozemek nezbytně nutný k provozu stavby lze považovat pozemek ad a), který je nezbytný zejména k přístupu či příjezdu k budově nebo stavbě, nezbytné manipulační plochy, dvory, nádvoří, nezbytné plochy umožňující provádění oprav a údržby stavby a dále pozemek, na kterém se nacházejí podzemní části budovy nebo stavby. V ostatních případech lze řešit zajištění přístupu k jiným stavbám a zařízením, včetně zajištění jejich provozu, věcným břemenem.

 

F. Stavební pozemek

 

Stavební pozemek je v § 139b odst. 15 stavebního zákona definován jako:

a) část území určená regulačním plánem nebo územním rozhodnutím k zastavění;

b) pozemek zastavěný hlavní stavbou.

V právní úpravě platné před 1.7.1998 se stavebním pozemkem rozuměla část území určená územním plánem zóny nebo územním projektem zóny, územním plánem sídelního útvaru zpracovaným v měřítku 1 : 5 000 nebo v měřítku větším nebo územním rozhodnutím k zastavění a pozemek zastavěný hlavní stavbou.

Pro účely aplikace zákona č. 95/1999 Sb. se za hlavní stavby nepovažují např. inženýrské sítě nadzemní ani podzemní, vedlejší (doplňkové) stavby, zařízení staveniště, oplocení a jiné. Jelikož inženýrské sítě nejsou stavbou hlavní, nelze pozemky těmito stavbami dotčené vyřazovat z převodu podle § 2 odst. 1 písm. c), ani je považovat za pozemky zastavěné.


          Zpět na obsah